بررسی علل بلوغ زود رس جنسی:

اهمیت بازی در بلوغ

عاطفه خوافیان

بلوغ به معنی نوجوانی، بزرگ شدن، رشد کردن و رسیدن به تکامل جنسی است. بلوغ زمانی را در زندگی توصیف می‏‌کند که بدن از نظر جنسی تکامل پیدا می‏‌کند و اندام‏‌های تناسلی فعال می‌‏شوند. این اتفاق با ترشح هورمون‌های جنسی تستوسترون و استروژن در بدن روی می‏‌دهد. بلوغ زمانی است که احساسات و بدن شما از حالت بچگانه به حالت بزرگسالی تغییر می‌کند. این تغییرات به دلیل ترشح هورمون‏‌های جنسی توسط تخمدان‏‌ها در دخترها و بیضه‌‏ها در پسرها اتفاق می‏‌افتد. دوران بلوغ چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ احساسی پرتنش‌‏ترین زمان زندگی هر فرد محسوب می‌شود. تغییرات روانی و چالش‌‏های زمان بلوغ در صورت پایان نیافتن آن در زمان طبیعی، مشکلات زیادی را در زندگی فرد به وجود می‌آورند.

حال این در صورتی است که امروزه این بلوغ در دوران کودکی و قبل از نوجوانی اتفاق می‌افتد.

یک جامعه‌شناس می‌گوید: همه انسانها در مراحل رشد و در سنین مختلف به بلوغ های گوناگون می رسند و تا مادامی که رشد و بلوغ در هر مرحله در چارچوب زمانی بهنجار اتفاق بیفتد، جای نگرانی نیست، اما اگر در ابعاد مختلف بلوغ شامل بلوغ فکری، بلوغ جسمی و بلوغ جنسی، تاخیر و یا شتابی صورت گیرد، باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

به گزارش روزنامه”صبح امروز” طاهره جعفری در مصاحبه با خبرنگار این رسانه می‌افزاید: گاهی پیش آمده با کودکی مواجه شده ایم که جملات و عبارات بسیار پخته‌تر از سن خود میزند و ممکن است در نگاه ما زیاد جالب نباشد و یا برعکس فردی در بزرگسالی قادر به تحلیل های ساده از مطالب نبوده و باعث تعجب همگان میشود.

بلوغ زودرس جنسی

وی تصریح می‌کند: یکی از مهمترین ناهنجاریهای بلوغی، عبارت است از بلوغ زودرس جنسی کودکان، در این وضعیت کودکان زودتر از زمان طبیعی درگیر برطرف کردن نیازهای جنسی و یا به عبارت دیگر تحریکات جنسی می شوند. آنچه در این نوشته تصمیم دارم به عنوان عوامل بلوغ زودرس بیان کنم، شاید به نظر غیر معمول بیاید.

جعفری ابراز می‌کند: قابل ذکر اینکه گاهی مواقع ما از سمت و سویی دچار آسیب میشویم که حتی تصورش را هم نمیکردیم. مثلا ما انتظار داریم، تصاویر جنسی در فیلم و عکس و یا تصاویر واقعی تحریک کننده کودکان در این امر باشد و از مسائل پیش پا افتاده دیگر غافل میشویم، در حالیکه میتوانستیم با اندک توجهی به اطرافمان از بروز بسیاری از مسائل جلوگیری کنیم.

سعی کنیم بعنوان والدین آگاه به این نقاط کور توجه بیشتری داشته باشیم

جعفری توضیح می‌دهد: در مهمانی ها به هیچ وجه کودکان با جنس های مخالف را به اتاق های دور از چشم گسیل نکنیم تا بتوانیم راحت به مهمانی و امور خودمان برسیم.

وی تاکید می‌کند: دقت کنیم کودکان اگر در فضای جداگانه ای در حال بازی هستند به آنها سر بزنیم و با آنها هم بازی شویم.

این جامعه شناس ابراز می‌کند: سعی کنیم پیشانی و یا سر و موی کودکان را ببوسیم و از رفتارهای تحریک آمیز در ابراز محبت دوری کنیم.

مراقبت‌های تخت‌خوابی

وی می‌گوید: سعی کنیم کودکان قبل از خواب، مدت طولانی در رختخواب بسر نبرند و با خواندن قصه یا کتاب برایشان آنها را تا به خواب رفتن همراهی کنیم. البته تنظیم ساعت خواب کودکان بسیار اهمیت دارد و کودکان شب زنده دار بیشتر احتمال بلوغ زودرس دارند.

با آگاهی و دانش کافی امر تربیت و پرورش کودکان بسیار آسان تر از حد تصور است.

بلوغ زودرس چیست؟

بلوغ معمولا در دختران بین سنین ۸ تا ۱۳ سال و در پسرها بین سنین ۹ تا ۱۴ سال آغاز می‌شود. پزشکان بلوغ زودرس را زمانی تشخیص می‌دهند که به دلایلی نامعلوم، این روند طبیعی زودتر آغاز شود و با رشد استخوان و جهش رشدی همراه باشد.

بلوغ زودرس در دخترانی که قبل از سن ۷ سالگی و پسرانی که قبل از سن ۹ سالگی نشانه‌های مهم بلوغ در آنها دیده شود، تشخیص داده می‌شود. تقریبا ۱ کودک از میان ۵ هزار کودک به بلوغ زودرس دچار می‌شود.

انواع بلوغ زودرس،بلوغ زودرس مرکزی و بلوغ زودرس محیطی.

بلوغ زودرس مرکزی شایع‌تر از بلوغ زودرس محیطی است. این روند برای بلوغ طبیعی نیز یکسان است اما زودتر از موعد اتفاق می‌افتد. غده‌ی هیپوفیز هورمونی به نام گونادوتروپین تولید می‌کند. این هورمون‌ باعث تحریک بیضه‌ها و تخمدان‌ها می‌شود تا هورمون‌های دیگر یعنی تستوسترون یا استروژن تولید شود. اینها هورمون‌های جنسی هستند که باعث تغییرات جنسی در دوران بلوغ (مانند رشد سینه‌ها در دختران) می‌شوند.

بلوغ زودرس محیطی یا بلوغ زودرس کاذب، شرایط متفاوتی دارد. این نوع بلوغ زودرس به‌ندرت اتفاق می‌افتد. هورمون‌های استروژن و تستوسترون باعث بروز علائم بلوغ می‌شوند، اما مغز و غده‌ی هیپوفیز درگیر نمی‌شوند. بلوغ زودرس محیطی معمولا در اثر اختلالاتی در تخمدان‌ها، بیضه‌ها، غدد آدرنال یا غده‌ی تیروئید بسیار کم‌کار ایجاد می‌شود.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *