در بررسی سهم جوانان از بودجه کشور مطرح شد:

ازدواج صد میلیون تومانی

انسیه سروش

یکی از حقوق هر انسانی انتخاب همسر و تشکیل خانواده است و هر مرد و زنی می‌توانند با توجه به شرایط فکری، فرهنگی، دینی خود ازدواج کند. ازدواج هم مانند سایر امور زندگی دارای هزینه‌هایی است که بخش کوچکی از این هزینه‌ها را دولت با عنوان وام ازدواج در اختیار جوانان می‌گذارد، هرچند که مبلغ این وام با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه خیلی دردی را دوا نمی‌کند اما از آنجایی که به قول معروف ” لنگ کفش در بیابان نعمت است “، باز هم جوانان را به سوی خود جذب می‌کند.

از شرایط گرفتن وام و گذشتن از هفت خوان رستم به تدارک بانک‌ها که بگذریم، مبلغ این وام نیز مورد سوال است. در لایحه بودجه 99 که از سوی رئیس‌جمهور به مجلس تقدیم شد، رقم وام ازدوج بدون تغییر مانده بود و در تبصره 16 این لایحه آمده بود: “به‌منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از 01/01/1396 است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، با اولویت نخست پرداخت کند. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال 99 سیصد میلیون ریال با دوره بازپرداخت پنج‌ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است.”

اما بعد از آغاز بررسی لایحه بودجه در کمیسیون های تخصصی مجلس، کمیسیون فرهنگی تصمیم گرفت، وام ازدواج از 30 میلیون تومان برای هر زوج به 50 میلیون تومان افزایش یابد که همین پیشنهاد در کمیسیون تلفیق مصوب شد.

نایب رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، در تشریح مصوبات نشست این کمیسیون، اظهار کرد: براساس تصمیم کمیسیون تلفیق لایحه بودجه؛ میزان وام ازدواج در سال آینده به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.

علی اصغر یوسف‌نژاد افزود: براساس تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از یکم فروردین سال ۹۶ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده اند، با اولویت نخست پرداخت کند.

افزایش سن ازدواج

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: ازدواج یکی از الویت‌های هر نظامی است که در خصوص حمایت از آن اقداماتی انجام می‌شود. در وضعیت کنونی جامعه ما که شرایط، سبب افزایش سن ازدواج شده است، ( در دخترها سن ازدواج به بالای 24 سال و در پسرها سن ازدواج به بالای 28 سال رسیده است.)  و این خود بحرانی است که سبب بروز بحران‌های دیگری می‌شود باید برای حل آن اقداماتی صورت گیرد.

نصرالله پژمانفر در گفت‌و گو با خبرنگار این رسانه افزود: عوامل متعددی مثل ادامه تحصیل، شرایط مسکن، سربازی و وضعیت شغلی پسرها سبب بالا رفتن سن ازدواج شده است و ما برای تسهیل این امر مقدس باید یک بسته عملیاتی تدارک دیده و در همه زمینه‌ها شرایط مساعد را برای جوانان فراهم کنیم؛ نباید بگذاریم تحصیل یا سربازی مانعی بر سر راه ازدواج جوانان باشد. متاسفانه این بسته عملیاتی نه تنها کامل نیست بلکه اصلا وجود ندارد، به همین علت است که تمایل جوانان نسبت به ازدواج روز به روز کاهش می‌یابد.

وی  یکی از موانع ازدواج جوانان را بحث تامین هزینه‌ها دانست و گفت: تهیه اقلام اولیه زندگی برای دخترها و موضوع تهیه امکاناتی مثل مسکن برای پسرها دغدغه بزرگی است. در شرایط فعلی که به دلیل سومدیریت دولت مردم با تورم بالایی مواجه هستند و در بحران شدید اقتصادی به سر می‌برند، اگر قرار است کمکی به جوانان شود باید این کمک به گونه‌ای باشد که حداقل بخشی از مشکلات آن‌ها را حل کند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس نهم و دهم شورای اسلامی با اشاره به افزایش مبلغ وام ازدواج از 30 میلیون تومان به 50 میلیون تومان ابراز کرد: مبلغ مابه تفاوت 20 میلیون تومان نسبت به سال گذشته که قرار است به زوجین پرداخت شود درواقع مبلغ افزایش تورم در مخارج زندگی است، هرچند که قطعا تورم و رشد هزینه‌ها بیش از این است؛ مقدار کالایی که خانواده‌ها در سال گذشته می‌توانستند با 30 میلیون تومان تهیه کنند امسال با 50 میلیون تومان هم نمی‌توانند بخرند. لذا با توجه به موارد فوق و رسوباتی که در بانک‌ها از محل سپرده‌گذاری‌ها و قرض‌الحسنه‌ها وجود دارد، تغییر مبلغ وام ازدواج ضروری است.

زمان بازپرداخت وام ازدواج

پژمانفر خاطرنشان کرد: به دلیل افزایش مبلغ وام ازدواج و به طبع افزایش اقساط آن، زمان بازپرداخت وام هم به هفت سال افزایش یافت و با این شرایط مبلغ قسط زوجین با هم به طور تقریبی ماهیانه بین یک میلیون و پانصد هزار تومان تا یک میلیون و هفتصد هزار تومان برای صد میلیون تومان وام ازدواج می‌شود.

وی ادامه داد: این مصوبه که در مجلس با آرای 96-97 درصدی به تصویب رسیده‌است، پس از تصویب در صحن علنی و تایید شورای نگهبان به صورت قانون در آمده و لازم الاجراست.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس دهم، ضمن تایید توان دولت برای پرداخت این وام گفت: همانطور که در سال گذشته، درخصوص افزایش وام ازدواج به مبلغ 30 میلیون تومان، دولت در ابتدا گفت توان پرداخت ندارد اما بعد از تصویب قانون به راحتی پرداخت کرد؛ امسال هم می‌تواند مبلغ 50 میلیون تومان را به هریک از زوجین پرداخت کند.

بی‌تفاوتی بانک مرکزی نسبت به پنهان‌کاری بانک‌ها

وی عنوان کرد: ما گزارشاتی مبنی بر پنهان‌کاری بانک‌ها داریم که متاسفانه بانک مرکزی هم ورود پیدا نمی‌کند. سوالی که برای ما وجود دارد این است: وام‌های یک یا صفر درصدی که به روسا و هیئت‌مدیران بانک‌ها پرداخت می‌شود، از کجا تامین می‌گردد؟ غیر از این است که از محل سپرده‌های مردم در بانک، این تسهیلات تامین می‌شود؟

مردم برای استفاده از تسهیلات قرض‌الحسنه‌هایی که در بانک‌ها است، از همه سزاوارترند اما متاسفانه منابع، در مصارفی جز آنچه که حق مردم است استفاده می‌شود و درواقع این امر مغایر با خواست کسانی است که پول خود را در بانک‌ها گذاشته‌اند.

و اما در واقعیت زندگی

با کمی پرس‌وجو در بین زوج‌های جوانی که در حال تهیه و تدارک مراسم عروسی و زندگی جدید خود بودند، دریافتیم که حتی صد میلیون تومان هم پاسخگوی هزینه‌های ازدواج نیست. اگر خوش‌بین باشیم که تا زمان پرداخت این وام به زوجین تورم بیش از این افزایش نیابد و هزینه اجناس ثابت بماند، می‌تواینم بگوییم با این مبلغ می‌توان یک واحد آپارتمان زیر صد متر و نیمی از وسایل شروع یک زندگی ساده را تهیه کرد. لازم به یادآوری ندارد که در این محاسبات هزینه مراسمات عروسی را وارد نکردیم!

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *