cdi

وزیر آموزش و پرورش در مشهد:

مشکلات به جای حل شدن، حمل شده‌اند

ریحانه موسوی
وزیر آموزش و پرورش گفت: متاسفانه در این سال‌ها مشکلات آموزش و پرورش را به جای حل شدن، حمل شده اند و ما در دوره‌های زمانی مختلف با آن درگیر بوده‌ایم.
به گزارش ” صبح امروز”  محسن حاجی میرزایی در بازدید از «دبستان باقریه» در منطقه تبادکان مشهد، افزود:  با افکار و اندیشه‌ها و تلاش معلمان که سرمایه اصلی آموزش و پرورش هستند می‌توان حرکت‌های بزرگی انجام داد و نسلی را تربیت کرد که در آینده برای کشور مفید باشند.
افزایش 23 درصدی بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۹
وی ابراز کرد: بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۹ در حدود ۲۳ درصد رشد داشته است ولی با همین افزایش هم نمی‌توانیم معوقات خود را پرداخت کنیم.
وزیر آموزش و پرورش پس از حضور در جمع معلمان اظهار کرد: وقتی در جمع معلمان مدارس قرار می‌گیریم متوجه ظرفیت‌های عظیمی که در این قشر وجود دارد می‌شویم، تمام مشکلاتی که امروز در این جمع مطرح شد واقعی است که از دید ما هم پنهان نبوده است ولی متاسفانه باید اذعان کنیم ما در این سال‌ها مشکلات آموزش و پرورش را بجای حل کردن حمل کرده‌ایم و در دوره‌های زمانی مختلف با آن درگیربوده ایم . آثار نقایصی که امروز وجود دارد می‌تواند تهدید جدی برای نظام تعلیم و تربیت ما باشد و تنها تلاش و همت معلمان است که کمی از اثرات مشکلات و تنگناها را کاهش می‌دهد. روحیه سرزندگی و خلاقانه معلمان بهترین نیرو برای رشد تعلیم و تربیت است و قطعا  آموزش و پرورش بدون همراهی و اندیشه معلمان خود توان چیره شدن بر مشکلات خود را ندارد.
تبدیل تعلیم و تربیت به یک عنصر کارکردی
حاجی میرزایی تصریح کرد: زمانی آموزش و پرورش در جایگاه اصلی خود قرار می‌گیرد که مدرسه کانون یادگیری و عرصه‌ای برای ارتباط نزدیک با خانواده و محیط خود باشد و در مجموع باید تعلیم و تربیت را به یک عنصر کارکردی تبدیل کنیم. مدرسه باید یک عنصر زنده در محلات باشد و  ارتباط عمیق و تنگاتنگ با جامعه پیرامون خود داشته باشد.
کاهش حجم معوقات پرداختی به معلمان
حاجی میرزایی گفت: تلاش می‌کنیم به تدریج چالش‌ها را پشت سر بگذاریم اما باید در نظر داشته باشیم مجموعه کشور در شرایط سختی قرار دارد و ما در همین وضعیت باید به دنبال بهبود کیفیت کار در آموزش و پرورش باشیم و به دنبال کاهش حجم معوقات پرداختی به معلمان هستیم.  چند استان باتوجه به تعداد بالای دانش آموز سرانه فضای آموزشی کمتر از متوسط کشور دارند و بر همین اساس تمام تمرکز ما رساندن آنها به سرانه میانگین کشوری است.
تجهیزات هنرستان‌ها یکی از داستان‌های غم‌انگیز ماست
وی تاکید کرد: تجهیزات هنرستان‌ها یکی از داستان‌های غم‌انگیز ماست، در ۹ سال گذشته نتوانسته‌ایم تجهیزات مناسبی را برای هنرستان‌ها تأمین کنیم. با توجه به جهت‌گیری‌ای که در قانون آمده، باید ۵۰ درصد دانش‌آموزان متوسطه را به سمت هنرستان‌های کارودانش سوق دهیم. هدف‌گذاری ما این است که هر دانش‌آموزی که از نظام تربیت فاصله گیرد به مهارتی برسد تا زندگی مؤثرتر و فعال‌تری داشته‌باشد.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه «در برخی نقاط، مشکلات انتقال نیرو را داریم‌ و معلم باکیفیت به شکل عادلانه توزیع نشده»، عنوان کرد: برای جبران کاستی‌ها، دوره‌های آموزش ضمن خدمت را گذاشته‌ایم. در سال گذشته و مصادف با ورود بنده به وزارت، حدود ۱۰۸ هزار معلم کم داشتیم، اما این مشکل برطرف شد. با توجه به جایگاه ارزیابی، باید بررسی‌ها انجام شود و تلاش می‌کنیم وضعیت نیروی انسانی ما از جهت کاری تقویت شود.
باید از آموزش‌محوری به تربیت‌محوری پیش‌رویم
وی  اظهار کرد: در مورد کنکور حرف‌های زیادی داریم و آنچه که به عنوان مافیا از آن یاد می‌کنم، اقتصادی است که پیرامون آموزش وپرورش شکل گرفته است. این اقتصاد، نظام واقعی آموزش ما را هدایت می‌کند، باید از آموزش‌محوری به تربیت‌محوری پیش‌رویم. در پایان کار آموزش، هیچ وزنی برای این مفاهیم قائل نیستیم و اقتصاد پیرامون‌مان را هم جدی نگرفته‌ایم.
وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: اگر بتوانیم جریان آموزشی‌مان را به سمت تربیت گرایش دهیم موفق عمل کرده‌ایم و باید محصول نهایی، قابلیت‌های اجتماعی را داشته باشد، تربیتی را پیدا کند که در سازندگی جامعه مؤثر  باشد و امکان بروز و ظهور داشته‌باشد. نیازمند این هستیم تا با توجه به چرخشی که در نظام تحول بنیادین شکل گرفته خودمان را هماهنگ کنیم. این هماهنگی در مسیر واقعی دیده می‌شود اما با مسیر ذهنی هماهنگ نیست.
حمایت از مدارس غیردولتی، جزء سیاست‌های دولت است
وی مطرح کرد: حمایت از مدارس غیردولتی، جزء سیاست‌های دولت است، اما از هدف‌گذاری عقب‌ هستیم و با جدیت موضوع را دنبال می‌کنیم. در برخی از سال‌ها برخی مقررات ابلاغ شده، اما به هردلیلی این مقررات اجرا نشده‌اند. این موضوع امروز ما را گرفتار کرده و ما متعهد به پرداخت هستیم. تهمیدات برای مطالبات انجام شده، اما سنگین است و به تدریج پرداخت خواهد شد.
حاجی‌میرزایی ادامه داد: آمار نشان می‌دهد، برخی از شکایاتی که در مراکز مختلف اعلام می‌شوند، ناشی از عدم آگاهی همکاران ما از اجرای قانون است که قصد تخطی نداشته و مشکلاتی ایجاد شده است. تجربیات اداری ما متمرکز و انباشته نمی‌شود و ممکن است افراد با تخصص غیرکافی مسؤولیتی بگیرند. باید در مشاغل تخصصی و اداری، افراد کارشناس و متخصص را به کار گیریم؛ مانند دانشگاه‌ها که کادر علمی و اداری‌-اجرائی متفاوتی دارند.
وزیر آموزش‌وپروش در خصوص موضوع مسکن فرهنگیان، خاطرنشان کرد: توافق‌نامه‌ای را با وزارت راه و شهرسازی امضا کرده‌ایم، اقدامات انجام شده تا زمین‌ها را بگیریم که احداث خانه‌ها انجام شود. تعهد برای احداث، حدود ۱۷۰ هزار مورد بوده، اما ثبت‌نام‌ها اکنون بیش از ۲۰۰ هزار مورد است. امیدواریم این طرح با اراده آموزش‌وپرورش و وزارت راه و شهرسازی انجام شود.
در به‌کارگیری معلمان از روش‌های غیررقابتی استفاده شده است
وی تأکید کرد: متاسفانه در 10 سال اخیر، در معلمی و به‌کارگیری آنان، حدود ۳۰ درصد از روش‌های غیررقابتی استفاده شده است. با خیلی از روش‌های اعمال شده، آموزش‌وپروش موافق نبوده، اما زمانی که این روش‌ها تبدیل به قانون می‌شود و یک ملزم است باید آنها را اجرا کنیم. درصدد این هستیم تا سامانی به وضع نیروی انسانی آموزش‌وپروش بدهیم. این وضعیت برای آموزش‌وپروش قابل تحمل نیست و نیروی انسانی باید از آرامش کافی برخوردار باشد. برنامه این است تا با ورود به سال تحصیلی جدید نیروهای مناسب‌تر و باکیفیت‌بالاتری داشته‌باشیم.

وزیر آموزش و پرورش در مشهد:
مشکلات به جای حل شدن، حمل شده‌اند
ریحانه موسوی
سوتیتر: در مورد کنکور حرف‌های زیادی داریم و آنچه که به عنوان مافیا از آن یاد می‌کنم، اقتصادی است که پیرامون آموزش وپرورش شکل گرفته است. این اقتصاد، نظام واقعی آموزش ما را هدایت می‌کند
وزیر آموزش و پرورش گفت: متاسفانه در این سال‌ها مشکلات آموزش و پرورش را به جای حل شدن، حمل شده اند و ما در دوره‌های زمانی مختلف با آن درگیر بوده‌ایم.
به گزارش ” صبح امروز”  محسن حاجی میرزایی در بازدید از «دبستان باقریه» در منطقه تبادکان مشهد، افزود:  با افکار و اندیشه‌ها و تلاش معلمان که سرمایه اصلی آموزش و پرورش هستند می‌توان حرکت‌های بزرگی انجام داد و نسلی را تربیت کرد که در آینده برای کشور مفید باشند.
افزایش 23 درصدی بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۹
وی ابراز کرد: بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۹ در حدود ۲۳ درصد رشد داشته است ولی با همین افزایش هم نمی‌توانیم معوقات خود را پرداخت کنیم.
وزیر آموزش و پرورش پس از حضور در جمع معلمان اظهار کرد: وقتی در جمع معلمان مدارس قرار می‌گیریم متوجه ظرفیت‌های عظیمی که در این قشر وجود دارد می‌شویم، تمام مشکلاتی که امروز در این جمع مطرح شد واقعی است که از دید ما هم پنهان نبوده است ولی متاسفانه باید اذعان کنیم ما در این سال‌ها مشکلات آموزش و پرورش را بجای حل کردن حمل کرده‌ایم و در دوره‌های زمانی مختلف با آن درگیربوده ایم . آثار نقایصی که امروز وجود دارد می‌تواند تهدید جدی برای نظام تعلیم و تربیت ما باشد و تنها تلاش و همت معلمان است که کمی از اثرات مشکلات و تنگناها را کاهش می‌دهد. روحیه سرزندگی و خلاقانه معلمان بهترین نیرو برای رشد تعلیم و تربیت است و قطعا  آموزش و پرورش بدون همراهی و اندیشه معلمان خود توان چیره شدن بر مشکلات خود را ندارد.
تبدیل تعلیم و تربیت به یک عنصر کارکردی
حاجی میرزایی تصریح کرد: زمانی آموزش و پرورش در جایگاه اصلی خود قرار می‌گیرد که مدرسه کانون یادگیری و عرصه‌ای برای ارتباط نزدیک با خانواده و محیط خود باشد و در مجموع باید تعلیم و تربیت را به یک عنصر کارکردی تبدیل کنیم. مدرسه باید یک عنصر زنده در محلات باشد و  ارتباط عمیق و تنگاتنگ با جامعه پیرامون خود داشته باشد.
کاهش حجم معوقات پرداختی به معلمان
حاجی میرزایی گفت: تلاش می‌کنیم به تدریج چالش‌ها را پشت سر بگذاریم اما باید در نظر داشته باشیم مجموعه کشور در شرایط سختی قرار دارد و ما در همین وضعیت باید به دنبال بهبود کیفیت کار در آموزش و پرورش باشیم و به دنبال کاهش حجم معوقات پرداختی به معلمان هستیم.  چند استان باتوجه به تعداد بالای دانش آموز سرانه فضای آموزشی کمتر از متوسط کشور دارند و بر همین اساس تمام تمرکز ما رساندن آنها به سرانه میانگین کشوری است.
تجهیزات هنرستان‌ها یکی از داستان‌های غم‌انگیز ماست
وی تاکید کرد: تجهیزات هنرستان‌ها یکی از داستان‌های غم‌انگیز ماست، در ۹ سال گذشته نتوانسته‌ایم تجهیزات مناسبی را برای هنرستان‌ها تأمین کنیم. با توجه به جهت‌گیری‌ای که در قانون آمده، باید ۵۰ درصد دانش‌آموزان متوسطه را به سمت هنرستان‌های کارودانش سوق دهیم. هدف‌گذاری ما این است که هر دانش‌آموزی که از نظام تربیت فاصله گیرد به مهارتی برسد تا زندگی مؤثرتر و فعال‌تری داشته‌باشد.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه «در برخی نقاط، مشکلات انتقال نیرو را داریم‌ و معلم باکیفیت به شکل عادلانه توزیع نشده»، عنوان کرد: برای جبران کاستی‌ها، دوره‌های آموزش ضمن خدمت را گذاشته‌ایم. در سال گذشته و مصادف با ورود بنده به وزارت، حدود ۱۰۸ هزار معلم کم داشتیم، اما این مشکل برطرف شد. با توجه به جایگاه ارزیابی، باید بررسی‌ها انجام شود و تلاش می‌کنیم وضعیت نیروی انسانی ما از جهت کاری تقویت شود.
باید از آموزش‌محوری به تربیت‌محوری پیش‌رویم
وی  اظهار کرد: در مورد کنکور حرف‌های زیادی داریم و آنچه که به عنوان مافیا از آن یاد می‌کنم، اقتصادی است که پیرامون آموزش وپرورش شکل گرفته است. این اقتصاد، نظام واقعی آموزش ما را هدایت می‌کند، باید از آموزش‌محوری به تربیت‌محوری پیش‌رویم. در پایان کار آموزش، هیچ وزنی برای این مفاهیم قائل نیستیم و اقتصاد پیرامون‌مان را هم جدی نگرفته‌ایم.
وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: اگر بتوانیم جریان آموزشی‌مان را به سمت تربیت گرایش دهیم موفق عمل کرده‌ایم و باید محصول نهایی، قابلیت‌های اجتماعی را داشته باشد، تربیتی را پیدا کند که در سازندگی جامعه مؤثر  باشد و امکان بروز و ظهور داشته‌باشد. نیازمند این هستیم تا با توجه به چرخشی که در نظام تحول بنیادین شکل گرفته خودمان را هماهنگ کنیم. این هماهنگی در مسیر واقعی دیده می‌شود اما با مسیر ذهنی هماهنگ نیست.
حمایت از مدارس غیردولتی، جزء سیاست‌های دولت است
وی مطرح کرد: حمایت از مدارس غیردولتی، جزء سیاست‌های دولت است، اما از هدف‌گذاری عقب‌ هستیم و با جدیت موضوع را دنبال می‌کنیم. در برخی از سال‌ها برخی مقررات ابلاغ شده، اما به هردلیلی این مقررات اجرا نشده‌اند. این موضوع امروز ما را گرفتار کرده و ما متعهد به پرداخت هستیم. تهمیدات برای مطالبات انجام شده، اما سنگین است و به تدریج پرداخت خواهد شد.
حاجی‌میرزایی ادامه داد: آمار نشان می‌دهد، برخی از شکایاتی که در مراکز مختلف اعلام می‌شوند، ناشی از عدم آگاهی همکاران ما از اجرای قانون است که قصد تخطی نداشته و مشکلاتی ایجاد شده است. تجربیات اداری ما متمرکز و انباشته نمی‌شود و ممکن است افراد با تخصص غیرکافی مسؤولیتی بگیرند. باید در مشاغل تخصصی و اداری، افراد کارشناس و متخصص را به کار گیریم؛ مانند دانشگاه‌ها که کادر علمی و اداری‌-اجرائی متفاوتی دارند.
وزیر آموزش‌وپروش در خصوص موضوع مسکن فرهنگیان، خاطرنشان کرد: توافق‌نامه‌ای را با وزارت راه و شهرسازی امضا کرده‌ایم، اقدامات انجام شده تا زمین‌ها را بگیریم که احداث خانه‌ها انجام شود. تعهد برای احداث، حدود ۱۷۰ هزار مورد بوده، اما ثبت‌نام‌ها اکنون بیش از ۲۰۰ هزار مورد است. امیدواریم این طرح با اراده آموزش‌وپرورش و وزارت راه و شهرسازی انجام شود.
در به‌کارگیری معلمان از روش‌های غیررقابتی استفاده شده است
وی تأکید کرد: متاسفانه در 10 سال اخیر، در معلمی و به‌کارگیری آنان، حدود ۳۰ درصد از روش‌های غیررقابتی استفاده شده است. با خیلی از روش‌های اعمال شده، آموزش‌وپروش موافق نبوده، اما زمانی که این روش‌ها تبدیل به قانون می‌شود و یک ملزم است باید آنها را اجرا کنیم. درصدد این هستیم تا سامانی به وضع نیروی انسانی آموزش‌وپروش بدهیم. این وضعیت برای آموزش‌وپروش قابل تحمل نیست و نیروی انسانی باید از آرامش کافی برخوردار باشد. برنامه این است تا با ورود به سال تحصیلی جدید نیروهای مناسب‌تر و باکیفیت‌بالاتری داشته‌باشیم.

image_print

pishgaman

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *