رئیس شورای اسلامی شهر مشهد:

حذف شدن فضای رقابتی اتفاق نامبارکی است

رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس گفت: فضای رقابتی، لازمه شکل‌گیری انتخاباتی با مشارکت حداکثری است ولی حذف شدن این فضا بین جریان‌های درون نظام، اتفاق نامبارکی است که امیدواریم در فرصت پیش روی شورای نگهبان برای رسیدگی به اعتراضات، اصلاح و بازسازی لازم انجام شود.

محمدرضا حیدری در آغاز هشتاد و دومین جلسه علنی شورا ضمن تسلیت شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی به ملت ایران، اظهارکرد: قدرشناسی مردم ایران، بویژه همشهری‌های مشهدی در جوار بارگاه منور امام‌رضا(ع) و حضور پرشور در مراسم تشییع پیکر این شهید والا مقام و همرزمانش، روز ماندگاری را در تاریخ این شهر به جای گذاشت.

وی در ادامه ضمن تشکر و قدردانی از مدیریت شهری مشهد به دلیل اقدامات انجام شده در حوزه اکران‌های تبلیغاتی و همچنین حمل‌ونقل عمومی در روز تشییع پیکرهای مطهر شهداء، گفت: به منظور تداوم راه شهید سلیمانی اقداماتی چون تشییع باشکوه و نامگذاری برخی معابر و مکان‌ها شرط لازم است ولی کافی نیست.

حیدری افزود: آنچه که پیوسته باید در این خصوص مدنظر و مورد توجه قرار گیرد، اندیشه، تفکر و مشی و زندگی این شهید والامقام است؛ شهیدی که اخلاص، دوری از دنیاپرستی و مال‌اندوزی، مردمی بودن و … از جمله خصائل اخلاقی وی بود. چهره‌ای که نه ناسزایی از او شنیدیم و نه از جریان خاصی حمایت کرد.

وی با بیان اینکه جمله «جامعه ما، خانواده ماست»، گفته‌ای ارزشمند بوده که به یادگار از این سردار رشید اسلام برای همگان به جا مانده است، تصریح کرد: بدون شک فقدان سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، ضایعه‌ای سخت و جبران ناپذیر است ولی از انسجام، همبستگی و همدلی که بواسطه خون این شهید بین آحاد مختلف ملت ایران عزیز، با گرایش‌های قومی و ملی و مذهبی و سیاسی شکل گرفته باید مراقبت و صیانت کنیم.

نوزدهم دیماه، سومین سالگرد رحلت آیت ا… هاشمی رفسنجانی، دیگر مناسبتی بود که رئیس شورای اسلامی شهر مشهدمقدس در این جلسه به آن اشاره کرد و گفت: مرحوم هاشمی، مبارز خسنگی ناپذیر و فداکار بود؛ چهره‌ای که 8 سال مسئولیت جنگ را برعهده داشت و نقش برجسته ایشان در پذیرش قطعه‌نامه 598 و پایان جنگ ایران و عراق بی بدیل است.

حیدری با اشاره به اینکه مرحوم هاشمی از سال 1337 تا 1357، به مدت 4 سال و 5 ماه در دوره‌های متفاوت زندانی بوده است، خاطرنشان کرد: این مبارز انقلابی زمانی که شلاق و شکنجه‌های حکومت پهلوی را تحمل می‌کرد، عده‌ای بودند که اعتقادی به مبارزه نداشتند و حتی یک روز را در زندان‌های شاهنشاهی سپری نکردند ولی متاسفانه امروز همین افراد تئوریسن و نظریه‌پرداز مسائل نظام و انقلاب شده‌اند.

وی مرحوم هاشمی را بخشی از شناسنامه نظام و انقلاب دانست و گفت: با وجود تمامی رشادت‌های این مبارز و چهره‌ سیاسی انقلاب، برگزاری مراسم سالگرد ایشان توسط برخی، امری مذموم شمرده می‌شود و با محدودیت‎‌های اطلاع‌رسانی و شانتاژ‌هایی در فضای اجتماعی روبرو می‌گردد.

حیدری در ادامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان مراسم تشییع پیکر شهدای مقاومت در شهر کرمان، گفت: این اتفاق تلخ نشان داد که مراقبت‌ها و تدابیر لازم برای برپایی این مراسم اندیشیده نشده بود.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه صحبت های خود به حادثه تاسف بار سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین اشاره و از آن بعنوان حادثه‌ای غم‌انگیز و دردآور برای ملت ایران یاد کرد.

حیدری افزود: این حادثه دردناک علاوه بر اینکه جان بسیاری از هموطنان و نخبگان علمی و دانشگاهی ما را گرفت، اعتماد عمومی را هم نشانه رفت؛ اعتمادی که پس از حوادث تلخ آبان‌ماه، در جریان وداع با سردار شهید قاسم سلیمانی تا حدودی بازسازی شده بود، اکنون بار دیگر در معرض خطر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه پنهان‌کاری و عدم اطلاع‌رسانی شفاف، صادقانه و به‌موقوع در هر رده‌ای، زنگ خطر و بحرانی جدی است، گفت: در اولین اقدام، نظام اطلاع‌رسانی کشور باید مورد نقد و بررسی قرار گیرد؛ این نظام باید در فضایی آزاد و شفاف به رسالت خود بپردازد.

حیدری اظهارکرد: آمادگی‌های شایانی برای نبرد، در حوزه سخت‌افزار داریم و موفقیت‌های بسیاری هم در این زمینه کسب شده ولی با وجود این‌ها، در بخش نرم‌افزاری با مشکلی روبرو شدیم که آثار زیانباری نیز بهمراه داشت.

رئیس شورای شهر مشهد با تاکید بر لزوم مجازات مقصرین این خطای بزرگ، گفت: از آسیب‌های احتمالی این فاجعه که بر وحدت ملی تاثیرگذار است، نباید غافل شد و مراقبت کنیم تا سرمایه های نمادین و اقتدار ما در حوزه دفاع و امنیت کشور هم تضعیف نشود.

حیدری خاطرنشان کرد: از خانواده‌های این عزیزان و جانباختگان سانحه هوایی باید دلجویی کرد و آنها را تکریم کنیم؛ فضای اکران‌های شهری نیز باید به این موضوع بپردازد و یادمانی نیز از شهدا این حادثه نیز در شهر مشهد توسط حوزه فرهنگی و هنری شهرداری تهیه و در مکان مناسب نصب خواهد شد.

وی افزود: عذرخواهی، استغفا و مجازات مقصرین حداقل انتظارات جامعه برای جبران آسیبی بوده که به اعتماد عمومی جامعه وارد شده است.

حیدری در ادامه صحبت‌های خود گفت: در شرایطی که جامعه ما برای مقابله کردن با جریان تروریسم دولتی آمریکا و فشارهایی که پس از اتفاقات اخیر شاهد خواهیم بود، نیازمند وحدت و انسجام و همدلی است، در دو روز گذشته شاهد اعلام نظر هیات های نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی بودیم، جمع زیادی از نیروهای جریان اصلاحات و اعتدال‌گرا با عدم تایید و یا عدم احراز صلاحیت روبرو شده‌اند.

رئیس شورای شهر مشهدمقدس با بیان اینکه انتخابات همیشه مظهر اقتدار و انسجام‌بخشی و مشروعیت نظام بوده است، خاطرنشان کرد: ممکن است در گذشته نسبت به این موضوع، بی‌توجهی کرده باشیم که البته نباید صورت می‌گرفت، ولی امروز انتخابات را باید به مانوری برای نشان دادن اقتدار نظام تبدیل کنیم که رویکرد کنونی نمی‌تواند این مهم را محقق کند.

حیدری، ایجاد فضای رقابتی را لازمه شکل‌گیری انتخاباتی با مشارکت حداکثری عنوان کرد و گفت: حذف شدن این فضا بین جریان‌های درون نظام، اتفاق نامبارکی است و از همه دلسوختگان و علاقه‌مندان انقلاب و جمهوری اسلامی میخواهیم به این موضوع ورود نمایند تا در فرصت پیش روی شورای نگهبان برای رسیدگی به اعتراضات، اصلاح و بازسازی لازم انجام شود.

وی افزود: همه کارشناسان اجتماعی و متخصصین حوزه سیاست داخلی معتقدند رویکرد کنونی و حذف برخی چهره‌های منتسب به برخی جریان‌های سیاسی، خسارت‌های بیشماری می‌تواند داشته باشد.

حیدری تاکید کرد: فضای انتخاباتی را باید به نحوی پیش‌ببریم که همه سلایق و جریان‌های درون نظام که ملزم به قانون اساسی هستند، بتوانند با یکدیگر رقابت کنند و صندوق رای، نظر و خواستگاه اکثریت مردم با سلایق گوناگون باشد.

رئیس شورای شهر مشهد گفت: امیدواریم در بازه زمانی پیش رو، با کمک و ورود افراد ذی‌ربط، شرایط به نحو مطلوبی رقم بخورد که از این امکان و موقعیت برای مدیریت شرایط دشوار کنونی استفاده شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *