ده انتقال برتر لیگ برتر؛

از سورپرایزهای امیر و استرا تا گلر معروف در شهرخودرو

نقل و انتقالات لیگ برتر این فصل، سر و صدای کمتری نسبت به سال‌های اخیر داشت. پرسپولیس و سپاهان، تیم‌های‌شان را به شکلی محدود ترمیم کردند و خریدهای پر سر و صدایی انجام ندادند. تراکتور برخلاف فصل پیش، بمب‌های بزرگی منفجر نکرد و فقط استقلال، مجبور شد برای پر کردن جاهای خالی پرتعدادش بازیکنان زیادی بخرد. با گذشت نیم فصل از لیگ، حالا می‌توان تشخیص داد چه بازیکنی، شاه ماهی نقل و انتقالات بوده است و چه کسی، توانسته با حضورش تاثیر بیشتری در موفقیت تیم بگذارد. در بین ۱۰ خرید برتر این فصل، استقلال دو نماینده دارد و دو بازیکن جدا شده این تیم هم، جزو بهترین‌ها هستند!

۱۰- عارف غلامی – استقلال

وقتی به استقلال پیوست با حضور دانشگر و چشمی از فصل قبل و اضافه شدن یزدانی، کسی فکر نمی‌کرد شانس چندانی برای بازی داشته باشد. تغییر سیستم استقلال به سه دفاعه و مصدومیت‌های پی در پی مدافعان به غلامی شانس حضور در ترکیب اصلی را داد و او با درخشش در تیم استراما، یکی از ستون‌های تیمش شد. بر اساس آمار متریکا، او بیشتر از همه مدافعین استقلال از حملات حریف جلوگیری کرده و بعد از علی کریمی، بیشترین لمس توپ را در زمین دارد.

۹- مهدی رحمتی – شهر خودرو

شهرخودرو فصل پیش تیم جذابی بود. با این حال گل‌های خورده پرتعداد، یحیی را به دردسر انداخت و تیم او درون دروازه،‌ مشکلات زیادی داشت. این فصل شهرخودرو برای حل این مشکل، سراغ یکی از بهترین دروازه‌بان‌های تاریخ لیگ برتر رفت. ورود رحمتی علاوه بر یک دروازه‌بان خوب، یک رهبر را هم به شهرخودرو اضافه کرد تا آن‌ها شباهت بیشتری به یک مدعی قهرمانی داشته باشند. تا اینجای فصل شهرخودرو با ۹ گل خورده، سومین خط دفاع برتر لیگ محسوب می‌شود.

۸- محمد طیبی – نفت مسجدسلیمان

نفت مسجدسلیمان، یکی از بزرگترین سورپرایزهای این فصل لیگ برتر بود. نفتی‌ها سخت گل می‌خوردند و به هیچ قیمتی، نمی‌باختند. داشتن دومین خط دفاع نیم فصل اول، برگ برنده تارتار بود. خط دفاعی که با خرید طیبی، کم اشتباه ظاهر می‌شد و موقعیت چندانی به حریفان نمی‌داد. طیبی بیشترین عملکرد دفاعی را در تیمش داشت و هر بازی، به صورت میانگین ۶.۵ بار مانع حملات حریف می‌شد. نیم فصل، سپاهان او را از چنگ نفت درآورد و به اصفهان برد.

۷- محمد محبی – سپاهان

زمانی که از لیگ یک به لیگ برتر آمد، خودش هم توقع نداشت به این زودی، تبدیل به ستاره سپاهان شود. محبی از همان هفته اول، گلزنی را آغاز کرد و خیلی زود، به لیست تیم ملی هم رسید. او مجموعا در نیم فصل اول برای سپاهان، سه گل زد و سه گل ساخت و یک بار هم توانست پنالتی بگیرد. محبی در با گل‌گهر، سازنده هر دو گل تیمش بود. در صورتی که خشونت زیاد باعث دو اخراج او نمی‌شد، می‌توانست رتبه بالاتری هم به دست آورد.

۶- شهریار مغانلو – پیکان

پنالتی‌های پیکان سهم پررنگی در گل‌هایش داشتند، با این حال جزو کامل‌ترین مدعیان آقای گلی لیگ برتر است. بازیکنی که با پای راست، پای چپ و ضربات سر گل زده و همزمان ضربات آزاد و پنالتی‌های تیمش را هم می‌زند. مغانلو با ۸ گل زده، در دره دومین گلزنان لیگ قرار دارد و دو بار هم، بهترین بازیکن زمین شده است. اگر خط دفاع پیکان تا این حد ضعیف نبود، آن‌ها می‌توانستند با گل‌های مغانلو به رده‌های بالای لیگ برتر برسند. ۶ گل از ۸ گل مغانلو، در بازی‌هایی زده شده که پیکان در آن شکست خورده است.

۵- رضا اسدی – تراکتور

داشتن یک هافبک دفاعی قد بلند و جنگنده، حلقه گمشده تراکتور بود. با ورود رضا اسدی، تراکتور در دفاع مستحکم‌تر شد و توانایی بیشتری،‌ برای حفظ توپ پیدا کرد. حضور او در زمین، فضای بیشتری در اختیار بازیکنان فانتزی تراکتور قرار می‌داد. اسدی بیشترین عملکرد دفاعی را بین بازیکنان تراکتور داشت و با وجود بازی در پست هافبک دفاعی،‌ هر دو بازی یک پاس کلیدی می‌داد. دو گل و دو پاس گل، کارنامه هجومی او در پایان نیم فصل بود.

۴- محمدحسین کنعانی‌زادگان – پرسپولیس

خریدهای این فصل پرسپولیس، قبل انتخاب سرمربی جدید آغاز شدند. با این حال در بین آن‌ها، بعضی‌ها توانستند به مهره‌های محبوب کالدرون تبدیل شوند. کنعانی‌زادگان از هفته سوم، به ترکیب اصلی رسید و تا پایان نیم فصل، بیشتر از سیدجلال و شجاع فرصت بازی پیدا کرد. پرسپولیس با درخشش او، دوباره عنوان بهترین خط دفاع لیگ برتر را پس گرفت و یک نماینده، در ترکیب اصلی تیم ملی به دست آورد.

۳- شیخ دیاباته – استقلال

کارنامه دیاباته، نشان می‌داد مهاجم بزرگی به ایران آمده و او در ایران هم، این را ثابت کرد. دیاباته گلزن بازی‌های بزرگ استقلال بود و توانست دروازه همه تیم‌های بالای جدولی که مقابل‌شان به میدان رفت را باز کند. با 8 گل زده، نیم فصل را در رده دوم بهترین گلزنان لیگ برتر به پایان رساند و خطرناک‌ترین زوج خط  حمله لیگ را، با مهدی قائدی ساخت. استقلالی‌ها به لطف درخشش شیخ و دیگر گلزنان این فصل‌شان، رکورد گلزنی تا هفته پانزدهم در تاریخ لیگ را شکستند.

۲- عیسی آل کثیر – صنعت نفت

سال‌هاست در لیگ برتر خوب گل می‌زند و امسال، این کار را بهتر از همیشه انجام داده است. آل کثیر با 9 گل، نیم فصل را به عنوان آقای گل به پایان رساند. او به تنهایی، تقریبا نیمی از گل‌های صنعت نفت را زده و بیشترین نقش را، در شگفتی‌سازی تیم اسکوچیچ دارد. گل‌ها و پاس گل‌های او در 8 بازی مختلف، نتیجه را به نفع صنعت نفت عوض کرد و برای آن‌ها، امتیازهای حساسی گرفت. هفته آخر نیم فصل، آل کثیر با یک گل و یک پاس گل مقابل سپاهان، قهرمان نیم فصل را تغییر داد.

۱- امید نورافکن – سپاهان

کسی فکرش را هم نمی‌کرد بازیکن مازاد استقلالی‌ها، تبدیل به یکی از ستاره‌های نیم فصل اول لیگ برتر شود. امیر قلعه‌نویی در سپاهان، امید نورافکن را خرید و بازی دادن در پست هافبک دفاعی، او را تبدیل به یکی از مهمترین بازیکنان لیگ کرد. نورافکن هم توانایی بازی‌سازی برای بازیکنان کناری تیم را دارد، هم خودش سانترهای دقیقی انجام می‌دهد و هم شوت‌های خطرناکی می‌زند. خصوصیاتی که او را تبدیل به یک بازیکن مهم در سبک بازی قلعه‌نویی می‌کند. با تاثیرگذاری روی 6 گل، نورافکن نقش مستقیمی روی نتایج سپاهان داشت.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *