معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی خبر داد؛

سفر ۳۴ میلیون زائر به مشهد

علی نژاد

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی گفت: بیش از ۳۴ میلیون زائر در مدت ۹ ماه سال جاری به مشهد مقدس سفر کرده‌اند.

به گزارش صبح امروز، محمد صادق براتی با اشاره به آمار ورودی زائران اظهار کرد: تعداد هفت میلیون و 300 هزار و 669 زائر از طریق سیستم حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای در مدت نه ماه امسال به مشهد سفر کرده‌اند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9 دهم درصد افزایش داشته است.

افزایش 4.3 درصدی مسافران قطار
وی افزود: در قالب 10 هزار و 81 رام قطار تعداد پنج میلیون و 707 هزار و 664 زائر از طریق سیستم حمل‌ونقل ریلی به مشهد سفر کرده‌اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴،۳ درصد رشد داشته است.
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: تعداد سه میلیون و 610 هزار و 609 نفر زائر در مدت 9 ماه اخیر سال جاری از طریق سیستم حمل‌ونقل هوایی به مشهد مقدس مشرف‌ شده‌اند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳،۴ درصد کاهش یافته است.

افزایش 4.8 درصد مسافران با خودروهای شخصی
براتی خاطرنشان کرد: در مدت 9 ماه اخیر سال جاری 17 میلیون و 527 هزار و 781 نفر زائر به وسیله‌ خودرو‌های شخصی به مشهد سفر کرده‌اند که این آمار هم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴،۸ درصد رشد داشته است،.

افزایش 3.8 درصد مسافران مشهد

وی یادآورشد: در مجموع 34 میلیون و 146 هزار و 705 نفر زائر در مدت 9 ماه اخیر سال 98 تاکنون به مشهد مشرف شده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل شاهد رشد ۳،۸ درصدی هستیم.

بازدید بیش از 900 هزار نفر از موزه ها و اماکن فرهنگی تاریخی خراسان رضوی
هم چنین رئیس گروه موزه ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت های فرهنگی این استان گفت: در 9 ماهه امسال 925 هزار و 508 نفر از موزه ها و اماکن فرهنگی و تاریخی خراسان رضوی بازدید کردند.

بیشترین بازدید در مشهد

محمدرضا پهلوان افزود : بیشترین بازدید از آرامگاه فردوسی و موزه توس با 330 هزار و 347 نفر و سپس آرامگاه و موزه نادر با 155 هزار و 868 نفر بوده است .

او با بیان این که بیشترین بازدید ها از مراکز فرهنگی و تاریخی مربوط به شهر مشهد است، ادامه داد: این بازدید ها از موزه بزرگ خراسان، آرامگاه فردوسی و موزه توس، آرامگاه و موزه نادر، آرامگاه خیام، موزه نجوم، آرامگاه عطار، موزه باستان شناسی و سایت موزه شادیاخ نیشابور، موزه های باستان شناسی و مردم شناسی گناباد، سایت موزه بندیان درگز، موزه های شهرهای چناران، قوچان،کلات، تایباد، فریمان، تربت جام، سبزوار، تربت حیدریه، رشتخوار، خواف، بردسکن، موزه مردم شناسی رباط ویرانی شاندیز، برج تاریخی علی آباد کشمر، رباط شرف سرخس و مدرسه غیاثیه خرگرد خواف انجام شده است .

آمار براساس بلیت فروخته شده

پهلوان تصریح کرد: این آمار با توجه به بلیط فروخته شده و براساس دستورالعمل اداره کل موزه های وزارت میراث فرهنگی بوده است.

او یادآورشد: آمار بازدید از سایر اماکن فرهنگی تاریخی همچون آس بادهای نشتیفان خواف ، قنات جهانی گناباد ، بنای قطب الدین حیدر تربت حیدریه ، مجموعه معماری مزار شیخ احمد جامی در تربت جام ،آرامگاه و مزار ابوبکر تایبادی در تایباد ،بنای تاریخی مصلی و خانه ملک در مشهد ، خانه تاریخی دانش کاشمر و…لحاظ نشده است.

بازدید هر روز از 9 تا 17

رییس گروه موزه ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: «موزه ها و اماکن فرهنگی و تاریخی خراسان رضوی، هر روز ( حتی روزهای تعطیل)  از ساعت 9 تا 17 پذیرای علاقمندان بازدید کننده است و در صورت تقاضا  برای اماکن پر رفت و آمد، ساعت بازدید افزایش پیدا می کند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *