گام رو به جلوی شهرداری برای ارتقای سطح حمل و نقل عمومی

در های ایستگاه کوهسنگی باز شد

علی نژاد

شهردار مشهد با اشاره به اهمیت توسعه خطوط قطار شهری در کاهش آلودگی هوا گفت: از معاونت عمران، حمل و نقل و ترافیک می خواهم که عملیات احداث ایستگاه و پارکینگ شهرک سلامت خط دو قطار شهری تا پایان دی ماه آغاز شود.

به گزارش صبح امروز، محمدرضا کلائی امروز در مراسم افتتاح ایستگاه کوهسنگی خط دو قطار شهری مشهد که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، فرمانده سپاه امام رضا(ع)، فرماندار و جمعی ازمدیران شهری و استانی برگزار شد، افزود: با توجه به افزایش آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه خطوط قطار شهری از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی با بیان اینکه براساس برنامه ریزی های اولیه اجرای خط دو قطار شهری مشهد از انتهای طبرسی تا میدان شهید کاوه بوده است، اظهارکرد: البته در ادامه تصمیم گرفته شد تا در ابتدای شهرک سلامت نیز محلی برای توقف قطارها ایجاد شود.
کلائی تصریح کرد: بر این اساس اکنون تصمیم گرفته شده تا درمجاورت شهرک سلامت علاوه بر ایستگاه قطار شهری، پایانه اتوبوسرانی و پارکینگ خودرو نیز برای استفاده شهروندان احداث شود.
وی ادامه داد: در گام بعدی پس از افتتاح ایستگاه کوهسنگی که امیدوارم مبارک مردم باشد از معاونت عمران، حمل ونقل و ترافیک می خواهم عملیات احداث ایستگاه و پارکینگ شهرک سلامت نیز تا پایان دی ماه آغاز شود.
شهردار مشهد همچنین در حاشیه مراسم افتتاح ایستگاه کوهسنگی خط دو قطار شهری مشهد گفت: امروز حلقه آخر استفاده از خط دو قطارشهری به بهره برداری رسید که امیدواریم تا پایان سال بتواند ظرفیت ما را حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش دهد.

نوسازی 150 دستگاه اتوبوس و تاکسی های برقی
وی اضافه کرد: نوسازی ۱۵۰ دستگاه اتوبوس نیز در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد، که تعدادی از این اتوبوس‌ها در خطوط به کار گرفته شده و مابقی نیز تا پایان سال به ناوگان اضافه خواهد شد.
وی با بیان اینکه همانطور که قبلا اعلام شد موضوع تاکسی‌های برقی در اولویت جدی کار خود قرار داده ایم اظهارکرد: امیدوارم با کمکی که از کارگروه ملی زیارت خواهیم گرفت این موضوع را سرعت ببخشیم.

لایحه دریافت کرایه براساس مسافت
کلائی به ارائه لایحه‌ای در خصوص دریافت کرایه قطار شهری بر اساس زمان و مسافت به شورای شهر مشهد اشاره کرد و افزود: در صورت تصویب این لایحه دریافتی‌های ما از مسافران بر اساس زمان و میزان مسافت طی شده خواهد بود که امیدواریم تا پایان سال تکلیف این موضوع نیز مشخص ‌شود.
زیرساخت های حمل ونقل عمومی باید به صورت شبکه ای آماده شود

هم چنین رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد در این مراسم با تاکید بر توسعه حمل و نقل عمومی گفت: زیرساخت های حمل ونقل عمومی باید به صورت شبکه ای آماده شود.
محمدهادی مهدی نیا افزود: یکی از مهم ترین پروژه های عمرانی در کشورهای توسعه یافته مرتبط با حمل و نقل عمومی است که دراین میان خطوط ریلی از اهمیت ویژه ای برخورداراست.
وی اضافه کرد: یکی از دلایل کم بودن آلودگی هوا در کشورهای توسعه یافته توجه به پروژه های حمل و نقل عمومی و توسعه خطوط ریلی از جمله مترواست.
وی با بیان اینکه کلانشهر مشهد بعد از تهران پیشرو در اجرای خطوط قطار شهری است، اظهارکرد: با توجه به اهمیت اجرای خطوط قطار شهری در راستای کاهش آلودگی هوا و ترافیک شورای شهر و شهرداری مشهد با وجود همه مشکلات از جمله نوسانات قیمت ارز این مشکلات را به جان خریده و اجازه نداده است تا خللی در روند اجرای این پروژه ها ایجاد شود.
مهدی نیا تصریح کرد: اکنون و پس از اتمام اجرای خط دو قطار شهری مشهد اولویت مدیریت شهری اجرای 5.2 کیلومتر از خط سه قطار شهری از میدان شهدا تا پایانه امام رضا(ع) است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: افزایش قیمت بنزین نشان داد که با واقعی شدن قیمت سوخت سهم حمل ونقل عمومی از سفرهای درون شهری افزایش خواهد داشت، لذا باید زیرساخت های حمل و نقل عمومی به صورت شبکه ای آماده شود.
وی به نمای شیشه ای ورودی ایستگاه کوهسنگی اشاره کرد و گفت: درمعماری ایستگاه ها به شخصیت سازی توجه نکرده ایم که این موضوع در ایستگاه کوهسنگی با نمای شیشه ای مورد توجه قرار گرفته و امیدواریم در احداث ایستگاه های خط سه و چهار به شخصیت دادن به ایستگاه ها نیز توجه شود.
در کنار مدیریت شهری پیگیر تامین 60 واگن برای خط یک هستیم
در ادامه این مراسم احمد یزدان پناه، معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری خراسان رضوی نیز با تقدیر از اقدامات شهرداری مشهد در توسعه خطوط قطار شهری اظهارکرد: تلاش می کنیم در کنارشهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد در توسعه حمل و نقل عمومی باشیم.
وی گفت: باتوجه به آلودگی هوای کلانشهر مشهد باید زیرساخت های حمل و نقل عمومی به ویژه خطوط ریلی را افزایش دهیم لذا با توجه به کمبود واگن در خط یک و به درخواست مدیریت شهری پیگیر تامین 60 واگن برای این خط هستیم.
یزدان پناه افزود: امیدواریم با توجه به تاکیدات استاندار خراسان رضوی مبنی برهمدلی در میان همه دستگاه ها شاهد توسعه بیشتر شهر مشهد باشیم.
اقدامات عام المنفعه مدیریت شهری مشهد قابل تقدیر است
همچنین درادامه این مراسم یعقوب علی نظری فرمانده سپاه امام رضا(ع) نیزاظهارکرد: اقدام مدیریت شهری مشهد که تلاش کردند پروژه ای عام المنفعه به بهره برداری برسد قابل تقدیراست.
وی اضافه کرد: همکاری و همدلی مدیران مشهد و استان خراسان رضوی می تواند یک الگوی موفق در ارتباط با ایجاد رفاه و آسایش برای مردم همراه با توسعه آثار معنوی حضرت رضا(ع) دراین شهر برای کشور باشد.
وی گفت: اقدامات انجام شده نتیجه اتحاد مسئولان و نگاه به آرمانهای نظام جمهوری اسلامی در خدمات رسانی بی منت به مردم است.

گفتنی است؛ ایستگاه کوهسنگی خط دو قطار شهری مشهد که دارای نمای بیرونی تمام شیشه ای است مجهز به دوربین های نظارتی، سیستم اطفای حریق، پله برقی، بیسیم و … است.
این ایستگاه با هزینه 150 میلیار تومان احداث و آخرین ایستگاه این خط، تا پایان سال 99 در بولوار فکوری، شهرک سلامت به بهره برداری خواهد رسید.

گفتنی است: این ایستگاه 135 متر طول، 20 متر عرض و 23 متر عمق دارد و یکی از نکات بارز آن، ساختمان ایستگاه است که با توجه به شیشه ای بودن سازه و قرار گرفتن در فضای بوستان کوهسنگی، اولین سازه تیر و ستون شیشه ای کشور است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *