مسئول دبیرخانه جشنواره ملی عکس رضوی:

داوری آثار نهمین جشنواره ملی عکس رضوی به پایان رسید

وحدانه آخوندشریف

مسئول دبیرخانه جشنواره محمدجعفر نجفی جراح گفت: داوری آثار نهمین جشنواره ملی عکس رضوی به پایان رسید که اسامی افراد برگزیده امروز بعد از ظهر اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار صبح امروز نجفی جراح  ادامه داد: نهمین جشنواره عکس رضوی توسط بنیاد بین‌المللی امام رضا«ع» با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و انجمن عکاسان خراسان رضوی برگزار شد.

وی گفت:  ازآنجاکه موضوع اصلی جشنواره زیارت و همه آنچه جلوه‌های این معنویت را به ظهور می‌رساند در گستره حرم امام رضا اتفاق می‌افتد، برگزاری جشنواره که بعد از هشت دوره در تبریز برگزار می‌شد به جایگاه اصلی یعنی شهر مقدس مشهد رسید.

مسئول دبیرخانه جشنواره  موضوعات بخش عکاسی اجتماعی را معارف کرامت انسانی در سیره حضرت امام رضا (ع)، آداب زیارت، نماز، دعا و نیایش، ایثار و شهادت، آیین‌های دینی و مذهبی در جهان اسلام و موضوعات مربوط به بخش عکاسی در هنر معماری و هنرهای اسلامی را حرم مطهر امام رضا (ع)، امامزادگان، عتبات، مساجد و حسینیه‌ها عنوان کرد.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره باهدف اشاعه فرهنگ منور رضوی از طریق هنر عکاسی، برای حفظ و صیانت از تاریخ معنوی و معماری اماکن مذهبی و گسترش فعالیت‌های فرهنگی هنری مرتبط با سیره ائمه معصومین به‌ویژه امام رضا«ع» و گرامیداشت پدیدآورندگان آثار هنری برتر در حوزه عکاسی درچهاربخش حرفه‌ای اردویی تلفن همراه و بخش ویژه عفاف و حجاب از سه،ماه قبل با چاپ فراخوان و پوستر آغاز شد.

مسئول دبیرخانه گفت: رویکرد جشنواره در بخش جوان بدین شرح خواهد بود:

در بخش حرفه‌ای 8 برگزیده و به هرکدام چهار میلیون تومان جایزه تعلق می‌گیرد.

در بخش تلفن همراه هم ۸ برگزیده که به هرکدام یک‌میلیون تومان جایزه اهدا می‌گردد.

در بخش عفاف و حجاب یک برگزیده دارد که دومیلیوم تومان تعلق می‌گیرد.

در بخش اردویی که پنج و ششم آبان با حضور هنرمندان عکاس درگذرگاههای زائرین پیاده به سمت مشهد مقدس برگزار شد به 3 نفر و هرکدام یک‌میلیون تومان اهدا می‌شود.

نجفی جراح گفت: از ۸۷۴ عکاس تعداد ۲۹۷۸ عکس به سایت انجمن عکاسان و شمس الشموس رسیده که تفکیک آثار به این شرح می‌باشد: بخش حرفه‌ای ۴۰۳ عکاس با ۱۴۴۴عکس، بخش تلفن همراه با ۳۱۸  عکاس با ۱۰۰۲عکس، بخش ویژه ۹۷ عکاس با ۳۲۰ عکس،  در بخش اردوها ۵۶ عکاس با ۲۱۲  عکس بوده است.

وی افزود: در پایان داوری حرفه‌ای  که توسط دکتر محمد ستاری، دکتر رسول اولیا زاده، دکتر امیرحسین صفرلی، ابراهیم بهرامی، حمیدرضا گیلانی فر، علیرضا عطاریانی وکیارنگ علایی انجام شد و آمار به این شرح می‌باشد:

در بخش حرفه‌ای ۳۰ اثر به نمایشگاه راه یافت که ۸ اثر جایزه خواهند گرفت، در بخش تلفن همراه ۱۵ اثر به نمایشگاه  راه یافت که ۱۸ اثر جایزه خواهند گرفت، در بخش ویژه 5  اثر به نمایشگاه راه  یافت،در بخش اردویی ۱۹ اثر به نمایشگاه راه یافت که ۳ اثر جایزه خواهند گرفت.

مسئول دبیرخانه جشنواره اعلام کرد: دو اردو یکی قبل از شروع جشنواره و دیگری در حین برگزاری خود جشنواره برنامه‌ریزی‌شده بود، برای اردو اول که قبل از شروع جشنواره بود حدود 90 نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد 66 نفر انتخاب‌شده و حدود 57 نفر از این منتخبین در اردو شرکت کردند.

وی عنوان کرد: عکاسان منتخب در این اردوی دوروزه در چهار شهر سرخس، نیشابور، قوچان و کلات به همراه یک راهنما در قالب گروه‌های چند نفره در موکب‌ها حاضر شدند و عکاسی کردند که عکس‌های آن‌ها به‌صورت جداگانه داوری شد و جایزه به آن‌ها تعلق گرفت.

نجفی جراح افزود: اردوی دیگر که از خروجی‌های این اردو برای جشنواره سال بعد استفاده می‌شود.و عکاسان برای یک روز مهمان بارگاه منور رضوی بودند و از قسمت‌های مختلف حرم مطهر عکس‌برداری کردند.و خلاقیت و حرفه‌ای بودن خود را به نمایش گذاشتند.

جراح نجفی اعلام کرد:  نمایشگاه این آثار در تاریخ ۲۵ آذرماه در نگارخانه جهان اسلام مجتمع فرهنگی امام رضا برگزار می‌گردد.

نجفی جراح گفت: ضمناً دبیری جشنواره محمدرضا محمدی معاونت فرهنگی سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر تخصصی را مهدی زابلی عباسی مدیرعامل انجمن عکاسان خراسان رضوی بر عهده داشتند.

در ادامه مسئول دبیرخانه جشنواره اعلام کرد: شورای سیاست‌گذاری جشنواره متشکل از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، معاون هنری و سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مدیرعامل بنیاد جشنواره امام رضا (ع)، رئیس هیئت‌مدیره انجمن عکاسان و به فراخور نیاز از شهرداری و آستان قدس و کارشناسان مرتبط بودند.

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *