در گفت و گوی صبح امروز با مدیر کمیسیون های ماده 100 شهرداری اعلام شد:

تلنبار8 هزار رای قلع؛ امسال هم مثل پارسال

هشت هزار رای قلع بنای کمیسیون های ماده 100 شهرداری مشهد اجرا نشده است. این خبری است که سال گذشته مدیر کمیسیون ماده 100 شهرداری مشهد اعلام کرده بود. امسال نیز مسعود ایاز خبر از همین آمار می دهد و بر عزم شهرداری بر پیشگیری از وقوع تخلفات با حمایت دستگاه قضایی برای کاهش ورود پرونده ها به کمیسیون ماده 100 می گوید در ادامه گفت و گوی ما با مدیر کمیسیون ماده 100 شهرداری مشهد را می خوانید.

مسعود ایاز گفت: از آرای قلع بنا که از سالیان قبل اجرا نشده است آمار دقیقی ندارم اما این تعداد بین 8 هزار تا 12 هزار رای است، از تعداد آرای جریمه که به طور مستمر اجرا و متناسب با مراجعه افراد اخذ می شود نیز آمار دقیقی در دسترس نیست اجرای این ارا به پیگیری افراد برای گرفتن پایانکار بستگی دارد.

مدیر کمیسیون ماده 100 شهرداری مشهد افزود: این تعداد رای از سالیان گذشته باقی مانده است برخی از پرونده های کمیسیون های ماده 100 مربوط به املاکی است که در گذشته خارج از شهر قرارداشته اند اما اکنون وارد محدوده شهری شده و کاربری آن به مسکونی تغییر پیدا کرده است تغییر ضابطه ها نیز در تلنبار شدن آرا موثر است پرونده های این چنینی باید مجددا بررسی شوند.

وی ادامه داد: براساس مصوبه شورای شهر در سال 94 بررسی مجدد آرای قدیمی قلع بنا توسط شهرداری در دستور کار قرارگرفت و تعداد زیادی از آرای اجرا نشده با مراجعه مالکان تعیین تکلیف شد، طبق این مصوبه در صورتی که املاک مورد نظر شرایطی مانند استحکام کافی عدم مزاحمت، برای همسایه ها و پارکینگ مجزا داشته باشند، شهرداری می تواند به پرونده پاسخ دهد و پایانکار ساختمان را صادر کند.

مدیر نظارت بر اجرای مقررات ملی ساختمان شهرداری مشهد گفت: باید یک کار آماری دقیق در حوزه های مختلف شهرداری مانند حوزه نظارت بر ساخت و سازها، درآمد و شهرسازی صورت گیرد تا تعداد پرونده های بلاتکلیف کمیسیون های ماده 100 و همچنین تعداد پرونده هایی که طبق مصوبه شورای شهر در سال 94 پاسخگویی شده اند به دست آید.

لزوم اثرگذاری رای و اجازه شورای تامین استان برای اجرای رای قلع

ایاز ادامه داد: اگر مالکین برای گرفتن پایانکار به شهرداری مراجعه کنند، به ناچار رای قلع اجرا می شود چراکه که عمده این آرا مربوط به املاکی است که بدون پروانه ساخته یا بدون سند خرید و فروش می شوند بنابراین مالکان این گونه املاک معمولا برای دریافت پایانکار اقدامی نمی کنند و باید خود شهرداری در این خصوص اقدام کند که شرایط خاص خود را می طلبد.

مدیر کمیسیون ماده 100 شهرداری مشهد در خصوص شرایط لازم برای اجرای رای قلع گفت: وضعیت اجتماعی و سیاسی شهر و اثرگذاری اجرای رای قلع بسیار مهم است، باید آرای قلع به گونه ای اثرگذار اجرا شوند تا از تخلفات مشابه جلوگیری شود. این عوامل در اجرا نشدن آرای قلع موثر است، اکنون شرایط کشور ما به گونه ای نیست که بتوان تعداد زیادی از پرونده های قلع را اجرا کرد.

ایاز با اشاره به لزوم اجازه شورای تامین استان به شهرداری برای اجرای رای قلع گفت: باید تبعات اجتماعی و سیاسی اجرای رای قلع مدنظر باشد برای مثال در ایام محرم و صفر به دلیل تبعات اجتماعی نمی توان رای قلع را اجرا کرد.

کاهش پرونده های کمیسیون ماده 100 با تاکید بر پیشگیری از وقوع تخلف

وی ادامه داد: در سالهای اخیر شهرداری بیشتر بر روی پیشگیری از وقوع تخلف تاکید داشته است تا در ابتدای کار با تخلفات برخورد شده و با حمایت دستگاه قضایی ساختمان پلمپ شود اگر مالک اقدام به فک پلمپ کند نیز به عنوان متخلف به دستگاه قضایی معرفی می شود در دو سال اخیر اقدامات جدی تری برای پیشگیری تخلفات انجام شده است، بنابراین تعداد ورود پرونده ها به کمیسیون ماده 100 نسبت به گذشته کاهش داشته است.

مدیر نظارت بر اجرای مقررات ملی ساختمان شهرداری مشهد افزود: در سال های اخیر با توجه به رکود بازار مسکن نیز تعداد صدور پروانه نسبت به گذشته کمتر شده و به تبع آن میزان تخلفات ساخت و ساز هم کاهش یافته است.

لزوم اصلاح قانون شهرداری ها و رفع ابهامات

ایاز با اشاره به قدیمی بودن قانون شهرداری ها گفت: قوانین باید با توجه به شرایط جامعه به روزرسانی و شفاف سازی شوند. قانون شهرداری ها باید به گونه ای باشد که آرا در حداقل زمان ممکن اجرا شود هم اکنون پروسه گرفتن رای از کمیسیون های ماده 100 و اجرای آن نسبتا طولانی است که باید کاهش یابد.

مدیر نظارت بر اجرای مقررات ملی ساختمان شهرداری مشهد در خصوص ابهامات قوانین گفت: قانون شهرداری ها و به خصوص ماده 100 ابهاماتی دارد که باید برطرف شوند، از جمله این که گفته شده شهرداری باید از عملیات ساختمانی غیرمجاز پیشگیری کند اما نحوه پیشگیری مشخص نشده است، باید قوانین شفاف سازی شده تا تکلیف شهرداری در نحوه پیشگیری و اعمال قانون و این که کمیسیون ماده 100 برای چه پرونده هایی می تواند جریمه یا قلع صادر کند مشخص شود.

قانونی مبنی بر تبدیل رای قلع به جریمه نداریم

ایاز با اشاره به عدم امکان نقض رای کمیسیون ماده 100 گفت: از لحاظ قانونی نمی توان رای قلع را به جریمه تبدیل کرد مگر این که ضوابط اصلاح شوند، برای مثال اگر شرایط ملک به گونه ای باشد که قبلا کاربری غیرمسکونی داشته و اکنون با ضوابط جدید مسکونی شده است رای قلع به جریمه تبدیل می شود در غیر این صورت نمی توان رای کمیسیون ماده 100 را نقض کرد مگر این که دیوان عدالت اداری دستور به نقض رای بدهد.

وی ادامه داد: این که افراد می گویند ما تخلف می کنیم و بعد جریمه آن را پرداخت می کنیم قطعی نیست هر تخلفی به صورت قطعی تبدیل به جریمه نمی شود، خیلی از پرونده های کمیسیون ماده 100 با تشخیص اعضای کمیسیون به دلیل عدم رعایت یکی از اصول فنی، شهرسازی یا بهداشتی در صورتی که برای همسایه ها مزاحمت ایجاد شده باشد تبدیل به قلع می شوند. تعیین تکلیف این تخلفات به عهده کمیسیون ماده 100 است این که بگوییم ما تخلف کرده و جریمه آن را پرداخت می کنیم ادعای بی موردی است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *