رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی مطرح کرد:

تلاش برای تخصیص اعتبار ۱۶۰۰ میلیاردی به وزارت گردشگری

علی نژاد

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش ما این است که در لایجه بودجه سال ۹۹، اعتباری حدود ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ میلیارد تومان برای مجموعه وزارت گردشگری تصویب شود.

به گزارش صبح امروز حجت‌الاسلام‌والمسلمین نصرا… پژمان‌فر در کنفرانس ملی «اکوتوریسم، فرهنگ و توسعه گردشگری» که با حضور سفرای ایران در 28 کشور برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: ما در مجلس نهم و مجلس دهم، ظرفیت گردشگری را به عنوان مهم‌ترین ظرفیت و اقدامی که جمهوری اسلامی می‌تواند در آن سرمایه‌گذاری کرده و سیاست‌های خود را بدین سمت جهت دهد، دانسته و می‌دانیم.

وی افزود: یکی از این رویکردهایی که امروز در دنیا مشتری خود را دارد، اکوتوریسم و بوم‌گردی است که از طرفی، کشور چهارفصل ایران نیز این ظرفیت را داراست.

پژمان‌فر ادامه داد: یکی از اقدامات مهم ایجاد ساختار و بستر اساسی برای این تحول، ایجاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود که محقق شد. ضمن این که این مهم مخالفان زیادی داشت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به وضعیت اعتباری کشور، در گذشته حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبارات این سازمان بود؛ اما امروز در لایجه بودجه سال ۹۹ حول محور ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ میلیارد برای این مجموعه اعتبارات مطرح شده و تلاش ما این است که این اتفاق رخ دهد.

او تاکید کرد: ما اعتقاد داریم بودجه این مجموعه باید ۵ یا ۶ برابر شود تا بتواند ماموریت خود را در حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی انجام دهد که برای این مهم در هیات دولت رایزنی داشته‌ایم و تلاش می‌کنیم که محقق شود. چرا که اعتقاد داریم می‌توان این کار را انجام داد.

پژمان‌فر با بیان این که در کشور ما گردشگری سلامت خود را به عنوان یک ظرفیت نشان داده است، افزود: اگر سامانی دراین زمینه وجود نداشته باشد، فرصت به تهدید تبدیل خواهد شد، در تلاش هستیم تا مسئولان را نسبت به این موضوع، زیرساخت‌ها و اقدامات مربوط به آن آگاه و آن‌ها را فراهم کنیم.

رشد قابل توجهی در حوزه گردشگری داشته‌ایم

او یادآورشد: ما در ایران، در فاصله‌ای کوتاه از تشکیل وزارت گردشگری، رشد قابل توجهی در حوزه گردشگری داشته‌ایم و طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته، باید با سرعت بسیار بالاتری این ظرفیت را در داخل فراهم کنیم.

پژمان فر ادامه داد: معتقدیم گردشگری برای ما یک فرصت است و اگر می خواهیم گفتمان انقلاب اسلامی و مدل سبک زندگی ایرانی اسلامی  را در دنیا عرضه کنیم، باید زمینه را فراهم کنیم تا مردم دنیا در شهر و روستای ما این مهم را ببینند و مشاهدات آن‌ها بتواند این باور و اطمینان را نسبت به فضای بمبارانی تبلیغاتی که علیه ما در دنیا انجام می شود، اصلاح کند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلش شورای اسلامی گفت: از آن‌جا که حوزه گردشگری در مجلس زیرمجموعه کمیسیون فرهنگی است، ما اعلام آمادگی می‌کنیم تا برای رسیدن به این هدف بزرگ، سهم ما را روشن کرده و مطالبات خود را از ما داشته باشید. همچنین آمادگی داریم در همین فرصت باقی مانده از مجلس دهم، بسیاری از اقدامات را انجام دهیم. بنابراین، مجلس و کمیسیون فرهنگی آمادگی این حضور را دارد.

جذب گردشگرخارجی به مراقبت، فرهنگ سازی و اعتبارات نیاز دارد

پژمان فر افزود: این امر که افراد زمانی که یک‌بار به ایران می‌آیند، انگیزه برای آمدن به ایران در خود آنان و اطرافیانشان بیشتر شود، به مراقبت، فرهنگ‌سازی و اعتبارات نیاز دارد. لذا امیدواریم بتوانیم در تمام بخش‌ها کمک‌های لازم را صورت دهیم.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی یادآورشد: مشهد و خراسان دارای ظرفیت بسیار بالایی در حوزه گردشگری است، در مورد مجموعه‌های پیوسته به مشهد از جمله فریمان، طرقبه، شاندیز و غیره، تفکیکی بین آن‌ها و شهر مشهد در حوزه گردشگری وجود ندارد و لذا کسی که برای دیدن مشهد می‌آید، باید انگیزه برای رفتن به توس، نیشابور، طرقبه، شاندیز و… را داشته باشد.

اکوتوریسم مکمل و نیاز جدی شهر نشین ها
هم چنین شهردار مشهد با بیان این که بزرگ ترین ضعف ما درحوزه اکوتوریسم ساماندهی خدمات به متقاضیان و بازاریابی از مبدا است، گفت: اکوتوریسم مکمل و یک نیاز جدی در شهرهای ماست و مشهد، ظرفیت های زیادی درحوزه اکوتوریسم دارد.

محمدرضا کلائی  در این کنفرانس افزود: « اکوتوریسم به عنوان فرآیندی که غبار عادت را از ذهن شهروندان پاک می کند و باعث می شود آن ها موضوعاتی را مشاهده کنند که در زندگی روزمره شان نمی بینند یک نیاز جدی در شهرهای ما است.»

او ادامه داد: « از این جهت شاید بتوان یکی از مکمل های جدی شهرهای امروز را دراین فشردگی فضا و زمانی که در آن قرارداریم، اکوتوریسم دانست.»

کلائی گفت: « در شهر مشهد تنها با یک شهر روبه رو نیستیم بلکه با مجموعه شهری مشهد، یعنی مجموعه ای از شهرهای طرقبه، شاندیز، چناران و فریمان روبه رو هستیم و به این معنی است که یک مجموعه شهری با هم کار می کند و نمی شود مرزی برای آنها قائل شد.»

شهردار مشهد ادامه داد: « اگر مرزی هم میان این شهرها قائل می شویم، مرزی برای ارائه خدمات و تقسیم وظیفه است وگرنه سیستم زنده کارخود را می کند و این شهرها کاملا با یکدیگر مرتبط هستند.»

او با تاکید بر اینکه با این رویکرد می شود مشهد را به عنوان قطب جدی برای اکوتوریسم در نظر گرفت، گفت: « با وجود مزیت های نسبی در مجموعه شهری مشهد از جمله ارتفاعات جنوب، خلج و هفت حوض و جایی که به مجموعه طرقبه شاندیز و بینالود متصل می شود می توان دید که ظرفیت های جدی برای اکوتوریسم وجود دارد اما بزرگ ترین ضعف ما درحوزه اکو توریسم، ساماندهی خدمات به متقاضیان و بازاریابی از مبدا است.»

کلائی تصریح کرد: « معتقدم این گردهمایی می تواند نقطه آغازی بر تکمیل خدمات گردشگری در مجموع شهری مشهد با توجه به نقشی که اکوتوریسم برای جلب و جذب زائران و گردشگران به عنوان مکمل دارد، داشته باشد.»

گفتنی است: کنفرانس ملی «اکوتوریسم، فرهنگ و توسعه گردشگری» طی روزهای 13 و 14 آذرماه در مشهد در حال برگزاری است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *