مدیراجرایی مدیریت پسماند شهرداری مشهد:

تفکیک زباله به صورت نرم‌افزاری

سارا ایزد خواه

مدیراجرایی مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: از آنجا که شعار شهرداری مشهد، ایجاد شهر هوشمند است، سازمان مدیریت پسماند تلاش کرده تا با استفاده از ظرفیت نرم‌افزاری، طرح تفکیک زباله از مبدا را اجرایی کند.

به گزارش صبح امروز، عباس حسن‌زاده‌مقدم در گفت‌گو با خبرنگار این رسانه در رابطه با طرح جدید شهرداری برای تفکیک زباله افزود: طرح تفکیک زباله از مبدا از اوایل سال 77 راه‌اندازی شد و همواره تلاش شده که با روش‌های گوناگون زباله‌های خشک از تر جدا شود. گفتنی است که شهرداری، طرحی مبنی بر افزایش مشارکت شهروندان در زمینه تفکیک زباله از مبدا را آغاز کرده است. از آنجا که شعار شهرداری مشهد، ایجاد شهر هوشمند است، سازمان مدیریت پسماند تلاش کرده تا با استفاده از ظرفیت نرم‌افزاری، طرح تفکیک زباله را اجرایی کند.

اجرای پایلوت طرح «سی‌مپ» در منطقه 9

حسن‌زاده افزود: براین اساس، طرحی به نام «سی‌مپ»(سامانه یکپارچه مدیریت پسماند) در منطقه 9  ناحیه یک مشهد، به‌صورت پایلوت اجرایی کردیم که خوشبختانه نتایج خوبی به‌همراه داشته است. به همین دلیل بیشتر تبلیغات در راستای فرهنگ‌سازی تفکیک زباله در این محدوده خاص صورت می‌گیرد تا شهروندان نسبت به چنین طرح و نرم‌افزاری آگاه شده و از آن استفاده کنند.

مدیراجرایی مدیریت پسماند شهرداری مشهد تشریح کرد: گفتنی است که در راستای گسترش آگاهی شهروندان برای استفاده از این طرح، افرادی برای آموزش به شهروندان به درب منازل آن‌ها رفته و نکات لازم را به ایشان درباره طرح و نحوه استفاده از آن ارائه می‌دهند تا از این طریق بتوانیم مشارکت حداکثری مردم را داشته باشیم.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی پس از تصویب نهایی طرح سی‌مپ

وی با اشاره به نتایج مثبت اجرای طرح پایلوت تفکیک زباله از مبدا خاطرنشان کرد: از آنجا که این طرح نتایج خوبی به‌همراه داشته، توانسته‌ایم در رابطه با کلیات طرح به‌جمع‌بندی برسیم و برنامه پیش روی خود را توسعه این طرح در سطح شهر قرار دهیم. گفتنی است که مراحل اداری آن در حال انجام است و پس از اینکه به تصویب مراجع مربوط در شهرداری برسد فراخوان خواهد شد تا از ظرفیت‌های بخش‌های خصوصی در دو زمینه توسعه نرم‌افزاری و بخش اجرایی آن براساس مولفه‌های مشخص در برنامه مدیریت پسماند استفاده کنیم.

حسن‌زاده در پاسخ به این پرسش که نحوه واگذاری تفکیک زباله به بخش‌ خصوصی چگونه است؟ تصریح کرد: واگذاری این چنین فعالیت‌هایی به بخش‌ خصوصی براساس سیستم آیین‌‌نامه معاملاتی شهرداری انجام می‌شود؛ بنابراین افرادی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند بایستی دارای شرکت بوده، به لحاظ حقوقی، مدارک لازم را دارا باشند که تمامی این موارد کنترل می‌شود. درواقع یکسری ارزیابی‌های اولیه از متقاضیان صورت گرفته و توان‌سنجی می‌شود و درنهایت شرکت‌هایی که حداقل‌های لازم را دارا باشند براساس هر منطقه اجازه دریافت اسناد مزایده را دریافت خواهند کرد.

در صورت کوتاهی فعالان حوزه تفکیک زباله در عملکرد خود، قرارداداشان فسخ خواهد شد

وی با بیان اینکه «واگذاری تفکیک زباله به شرکت‌های خصوصی در مشهد براساس قیمت‌های مشخص شده  در مناطق گوناگون انجام می‌شود» گفت: در این راستا هر منطقه، دارای ناظری برای بررسی عملکرد پیمانکار است؛ بنابراین در مواردی که پیمانکار در عملکرد خود براساس شرح خدمات مشخص شده کوتاهی کرده باشد و ناظر به بخش‌های مربوط اعلام کند این واگذاری از وی سلب شده و قرارداد فسخ می‌شود.

ارائه دستورالعمل ساماندهی کارگاه‌های تفکیک زباله توسط کمیته فنی مدیریت پسماند استان

مدیراجرایی مدیریت پسماند شهرداری مشهد ادامه داد: گفتنی است که دستورالعمل سامان‌دهی داخل کارگاه‌های تفکیک زباله در کمیته فنی مدیریت پسماند استان با حضور دستگاه‌های مربوط تهیه شده و ضوابط آن مشخص گردیده است. در این راستا هر دستگاهی براساس وظایف مربوط به حوزه خود نظارت‌های لازم را بر این کارگاه‌ها خواهد داشت ازجمله نظارت‌هایی در زمینه تجهیزات کارگاه، امکانات بهداشتی و…

زباله‌گردها را نمی‌توان سامان‌دهی کرد

حسن‌زاده با اشاره به فعالیت غیرقانونی زباله‌گردها در سطح شهر بیان کرد: افراد زباله‌گرد، زباله‌ها را به‌صورتی غیربهداشتی جمع‌آوری می‌کنند به‌همین دلیل است که طرح تفکیک از مبدا را مد نظر قرار دادیم تا دخالت این افراد در جمع‌آوری زباله‌ها کاهش یابد. گفتنی است که نمیتوان افراد فعال در این زمینه را در چارچوبی مشخص قرار داد و آن‌ها را سامان‌دهی کرد. هرچند افرادی که گرایش به چنین فعالیت‌هایی دارند به‌عنوان مجرم شناخته نمی‌شوند. درواقع برای برخورد با معضل زباله‌گردی، قانون مدونی وجود ندارد؛ بنابراین شهرداری و سازمان مدیریت پسماند درتلاشند تا براساس مشارکت شهروندان درصد تفکیک زباله از مبدا را افزایش دهند.

سامان‌دهی در حوزه زباله منوط به وجود متولی مخصوص برای کارگاه‌های تفکیک زباله است

وی با اشاره به حضور متولی مخصوص برای کارگاه‌های تفکیکی زباله شهر افزود: امیدواریم که متولی مخصوصی برای کارگاه‌های تفکیک زباله درنظر گرفته شود. هرچند پیگیری‌های لازم از سوی شهرداری مشهد صورت گرفته و سازمان مدیریت پسماند هم به‌صورت مکتوب این پیگیری‌ها را انجام داده و جلسات کارشناسی نیز برگزار شده است. بخش‌های گوناگونی چون اتاق اصناف، سازمان صنعت‌و‌معدن و… در این جلسات حضور داشتند. قرار بر این است تا اتاق اصناف پیگیری لازم در این زمینه را انجام دهد تا بتواند اتحادیه واحدی را به‌عنوان متولی مشخص و اعلام کنند، درواقع با وجود چنین متولی می‌توان سامان‌دهی لازم در حوزه زباله را انجام داد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *