مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در  آغازطرح یاریگران زندگی خبر داد؛

اعتیاد ،مادر آسیب‌های اجتماعی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: یکی از آسیب های اجتماعی که به عنوان مادر آسیب‌های اجتماعی از آن یاد می کنند بحث اعتیاد به مواد مخدر است و عموم افرادی که به این دام گرفتار می شوند عموما نوجوانان و جوانان ۱۴ تا ۱۶ ساله هستند.

به گزارش صبح امروز قاسمعلی خدابنده در آیین نمادین آغاز طرح “یاریگران زندگی”  در دبیرستان فرزانگان ناحیه هفت مشهد افزود: توجه به مهاجرت به شهرها، توسعه شهرها، گسترش حاشیه نشینی، گسترش فضای مجازی و تغییر سبک زندگی این تکلیف پررنگ تر شده و یکی از مواردی که سلامت روانی و جسمانی دانش آموزان را تهدید می کند بحث آسیب های اجتماعی است که باید حتما در زمینه پیشگیری و کاهش آن برنامه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: طرح یاریگران زندگی با استفاده از ظرفیت دانش آموزان برای پیشگیری و مقابله با آسیب‌های اجتماعی در ۲۰ درصد مدارس استان اجرایی می‌شود و تلاش داریم در سال تحصیلی آینده تمام مدارس استان را تحت پوشش این طرح قرار دهیم.

خدابنده عنوان کرد:  یاریگران زندگی کانونی است که از ظرفیت همه تشکل های دانش آموزی مدارس بهره می‌برد و با استفاده از توانمندی دانش آموزان در جهت خود مراقبتی خود آن‌ها و سپس آموزش و انتقال خودمراقبتی به سایر دانش آموزان گام برمی‌دارد.

ارتقا شاخص‌های سلامت جسمانی و روانی دانش آموزان

وی تصریح کرد: یکی از تکالیف بزرگ آموزش و پرورش ارتقاء شاخص‌های سلامت جسمانی و روانی دانش آموزان است .

خدابنده بیان کرد: با توجه به مهاجرت به شهرها، توسعه شهرها، گسترش حاشیه نشینی، گسترش فضای مجازی و تغییر سبک زندگی این تکلیف پررنگ تر شده و یکی از مواردی که سلامت روانی و جسمانی دانش آموزان را تهدید می کند بحث آسیب های اجتماعی است که باید حتما در زمینه پیشگیری و کاهش آن برنامه داشته باشیم.

وی ابراز کرد: یکی از آسیب های اجتماعی که به عنوان مادر آسیب‌های اجتماعی از آن یاد می کنند بحث اعتیاد به مواد مخدر است و عموم افرادی که به این دام گرفتار می شوند عموما نوجوانان و جوانان ۱۴ تا ۱۶ ساله هستند.

خدابنده اشاره کرد: اگر قرار است مصرف مواد مخدر را در جامعه کاهش دهیم باید آموزش های لازمن را از دوران نوجوانی آغاز نماییم و طرح یاریگران زندگی در همین راستا در جهت ایجاد خود مراقبتی و خود کنترلی دانش آموزان عملیاتی خواهد شد.

تبدیل مدرسه به یک نهاد اجتماعی

وی تبیین کرد: برطبق سند تحول بنیادین ما باید مدرسه را به یک نهاد اجتماعی تبدیل کنیم تا از این مشارکت اجتماعی در جهت مسائل مختلف از جمله پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهره ببریم و مشارکت ارکان تعلیم و تربیت در این زمینه بسیار مهم است و آنگاه آموزش های لازم در زمینه جلوگیری از انحرافات اجتماعی به صورت زنجیره ای منتقل خواهد شد و دانش آموزان بیشتری مصون خواهند ماند.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش خراسان رضوی پس از یک کار مطالعاتی و تحقیقاتی نقشه آسیب پذیری و خطرپذیری دانش آموزان استان را با توجه سنین مختلف، مناطق مختلف، نوع خطرات و آسیب های اجتماعی طراحی و تدوین کرده است.

خدابنده اظهار کرد: امروز می دانیم در هر منطقه ای چه نوع خطراتی در کمین دانش آموزان است و گروه های مشاوره راهکارهای مختلف را پیش بینی کرده اند و محتواهای آموزشی گوناگون تولید شده تا بتوانیم آموزش های لازم را در زمینه مصون ماندن از آسیب های اجتماعی منتقل نماییم.

مشارکت آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر

مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی گفت: طرح یاریگران زندگی با مشارکت ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار می شود و رویکرد ما در این طرح پیشگیری و مقابله با مصرف مواد مخدر است اما نگاه بلند این طرح کلیه آسیب های اجتماعی را در نظر می گیرد.

وی ادامه داد: گسترش انواع مواد مخدر باعث شده نسبت به این موضوع اهتمام ویژه داشته باشیم و هرچقدر بتوانیم دانش آموزان بیشتری را در این قبیل طرح ها تحت پوشش قرار دهیم و از طرفی هم آموزش های ما کیفی تر شود به خود مراقبتی و خود کنترلی دانش آموزان در برابر انواع آسیب های اجتماعی کمک می‌کنیم.

کاهش سن اعتیاد به دانش آموزی

مدیر آموزش‌وپرورش ناحیه ۷ مشهد گفت: اعتیاد یکی از آسیب‌هایی است که جامعه را به صورتی جدی تهدید می‌کند و به حوزه دانش‌آموزی ورود پیدا کرده است.

محمدرضا کمالی، امروز در آیین افتتاحیه و نواختن نمادین زنگ یاری‌گران زندگی که در دبیرستان فرزانگان برگزار شد، عنوان کرد: پرداختن به فعالیت‌های فرهنگی‌-هنری‌، تشکلات دانش‌آموزی‌، فراگیرکردن تشکل‌ها در سطح مدارس‌، پرداختن به مسابقات مختلف و دیگر موارد، ظرفیت‌هایی‌ست که می‌تواند دانش‌آموزان را به سمتی هدایت کند که از انحرافات به دور باشند.

وی افزود: اعتیاد، یکی از آسیب‌هایی است که جامعه را به صورتی جدی تهدید می‌کند و به حوزه دانش‌آموزی ورود پیدا کرده است، بحث اعتیاد یا به نوعی ترغیب دانش‌آموزان به این حرکت موضوعی جدی است. اعتیاد ۴۰ سال پس از انقلاب هم مورد توجه بوده و فعالیت‌های مختلفی در خصوص این حوزه شده است.

مدیر آموزش‌وپرورش ناحیه ۷ مشهد با بیان اینکه «در حوزه جلوگیری از توزیع و مصرف موادمخدر چند نگاه وجود دارد»، اظهار کرد: بحث مقابله و جلوگیری از توزیع و ورود موادمخدر به داخل کشور ضرورت دارد و شاید نگاه غالبی باشد. و نگاه دیگر، درمان افرادی که مبتلا به این بیماری شده‌اند و کمک به این که احیا شوند و به جامعه بازگردند، بسیار مهم است.

پیشگیری موفق‌تر از درمان است

وی افزود: اگر بحث پیشگیری را به این دو نگاه اضافه نکنیم، موفق نخواهیم بود و دائم درگیر آن هستیم که از این امر جلوگیری کنیم، مگر اینکه فرهنگ مصونیت در مقابل این عارضه را در جامعه نهادینه کنیم و از دانش‌آموزان و سطح پایین باید آغاز کرد تا بتوانیم از هر انحرافی جلوگیری کنیم که از آموزش‌وپرورش شروع کرده‌ایم.

کمالی با اشاره به اینکه «کشور ما در همسایگی کشوری است که تولیدکننده اصلی موادمخدر است»، تصریح کرد: این مورد یکی از عواملی است که مقابله را سخت می‌کند. به همین دلیل از طرفی ارزان‌بودن و دردسترس‌بودن جامعه را تهدید می‌کند و به سمت اعتیاد پیش می‌رود.

مدیر آموزش‌وپرورش ناحیه ۷ مشهد بیان کرد: در طرح یاری‌گران زندگی چندین وزارت‌خانه به آموزش‌وپرورش کمک می‌کنند. در این طرح، مسئولیت اصلی با شورای دانش‌آموزی و دیگر تشکلات در مدرسه است. در این  طرح، هم‌سن‌وسالان به یکدیگر کمک می‌کنند و مانع ورود دانش‌آموزان به سمت موادمخدر می‌شوند.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *