رییس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی خبر داد:

آغاز نهضت بریل آموزی برای دستگاه ها و خانواده ها

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از نهایی شدن سندجامع تشخیص، آموزش پیشگیری کودکان دارای اختلالات هیجانی و رفتاری تا ۳۰ دی ماه خبر داد.

سید جواد حسینی در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن روز جهانی معلولان (۱۲ آذر) برگزار شد، با بیان اینکه نگاه و تجربه جهانی و علمی نشان می دهد باید رویکرد ما در قبال معلولان جامع محور، توانمند محور و دارایی محور باشد اظهار کرد: بیش از ۱۵۲ هزار دانش آموز تحت پوشش در دو بخش تلفیقی و ویژه استثنایی داریم.

۸رویکرد مدارس استثنایی

وی با اشاره به هشت رویکرد مدنظر در این سازمان گفت: نخست نگاه فراگیرسازی را در سازمان پی می گیریم و از سمت ایزوله کردن دانش آموزان به سمت تلفیق پیش می رویم. در ۱۶۰۰ مدرسه استثنایی ما حدود ۸۰ هزار دانش آموز با نیازهای ویژه تحصیل می کنند و بیش از ۷۱ هزار دانش آموز ما در مدارس تلفیقی مشغول به تحصیل‌اند و ۱۲ هزار مدرسه پذیرا، ۸۰۰ مدرسه استثنایی پشتیبان دارند.
حسینی ادامه داد: ۱۲ مرکز مشاوره و راهنمایی مشغول ارائه خدمت هستند. همچنین ۶۸۰ مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری داریم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه سندجامع تشخیص، آموزش پیشگیری کودکان دارای اختلالات هیجانی و رفتاری را تا ۳۰ دی نهایی می کنیم گفت: رویکرد دوم رویکرد مناسب سازی است. نیازمند ۲۱۰ مدرسه استثنایی دیگر برای استانداردسازی خدمات هستیم.

۴۶ مدرسه برای دانش‌آموزان اوتیسم

حسینی ادامه داد: ۴۶ مدرسه اوتیسم و ۲۰۰ کلاس ضمیمه اوتیسم، ۸۳ مدرسه کانکسی داریم که ۶۲۰ دانش آموز در آن درس می خوانند. ۱۰۵ پروژه در دست احداث است. در ۱۵ استان سالن ورزشی ویژه و در ۱۴ استان مدرسه اوتیسم نداریم. البته جلساتی با خیران داشتیم که ساخت تعدادی از این مدارس را تقبل کردند.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۹۹در هر استان یک مدرسه متناسب سازی شده معرفی خواهیم کرد اظهار کرد: از استان ها خواستیم سند کمی و کیفی طیف اوتیسم را تدوین کنند. همچنین سند توسعه کمی و کیفی توانبخشی را در دست تدوین داریم.

تولید۱۷۵کتاب بریل

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: ۱۷۵کتاب بریل تولید و ۱۶۸ کتاب عادی را برای نابینایان متناسب سازی کردیم. ۴۲ عنوان کتاب صوتی نیز تولید شده است. برای ایجاد عدالت و ارتقای کیفیت از ۱۲ آذرماه نهضت بریل آموزی را برای همکاران و کارشناسان، خانواده ها، برخی دستگاه‌ها چون ناجا کلید خواهیم زد. زبان اشاره نیز بسیار مهم است. فارسی کلاس اول را تدوین شده و فارسی دوم نیز در دست تدوین است.

۶۶دوره ضمن خدمت جهت مناسب سازی معلمان شاغل

وی به مناسب سازی معلمان شاغل و ترتیب دادن ۶۶ دوره ضمن خدمت معلمان اشاره و عنوان کرد: مناسب سازی دانش آموزان مدارس پذیرا را نیز دنبال می کنیم. وقتی دانش آموز ما به مدرسه عادی می رود نیاز دارد که همکلاسی ها و هم مدرسه‌ایهایش نیز نحوه برخورد و رفتار با آنها را بدانند. برای این امر سه کتاب نوشته شده است. سه کتاب راهنمای والدین نیز تدوین شده است.

حسینی ادامه داد: در مجموع در ۱۹۶ رشته فنی ۱۰هزار و ۶۳۰ دانش آموز با نیازهای ویژه مشغول به تحصیل‌اند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه نظام تصمیم گیری و برنامه‌ریزی علم بنیان و مشارکت محور را آغاز کرده‌ایم گفت: کارگروه مجمع خیرین آموزش و پرورش استثنایی و کارگروه توسعه فنی و حرفه‌ای در حال شکل گیری است. سیاست مدرسه یاری را نیز اجرا خواهیم کرد.

وی با اشاره به طراحی نظام تصمیم گیری مبتنی بر مشارکت از مدرسه تا ستاد اظهار کرد: به‌زودی و حداکثر طی یک ماه آینده پارلمان مجازی همکاران استثنایی آغاز به کار می کند. ۲۴ هزار همکار استثنایی داریم که در تصمیم گیریها مشارکت خواهند داشت. پارلمان اولیاء نیز راه اندازی خواهد شد.

ساخت ۳۰درصد مدارس استثنایی توسط خیرین

وی درباره مدارس استثنایی خیرساز گفت: بیش از ۳۰ درصد مدارس از سوی خیرین و به ویژه در خراسان رضوی ۸۰ درصد از سوی این افراد ساخته شده است و ساخت ۲۱۰ مدرسه را تعهد کرده‌اند.

حسینی درباره بازار کار دانش آموزان نیز اظهار کرد: درباره بازار کار معتقدیم به طور جد و حتما دانش آموزان استثنایی باید یک مهارت را بیاموزند تا به بازار اشتغال متصل شوند. اکنون نظام جامع آموزش فنی و حرفه‌ای و کارآفرینی را داریم و از هفته بعد با وزارتخانه‌های مرتبط تفاهم نامه می‌بندیم تا بازارچه‌های اشتغال را طراحی کنیم و آموزش توام با تولید شکل گیرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه نسبت تعداد معلم به دانش آموزان یک به ۶.۱۶ است گفت: این نسبت باید یک به ۵ باشد. در حوزه توانبخشی بیشترین نیاز را داریم و ورودی از طریق ماده ۲۸ و دانشگاه فرهنگیان برای این بخش نداریم. قصد رایزنی با دانشگاه فرهنگیان داریم و طرح آمایش سرزمینی نیروی انسانی را در دست تهیه داریم.

سهمیه ۶۰۰تایی مدارس استثنایی در آزمون استخدامی

وی ادامه داد: در آزمون جدید استخدامی که برگزار شد حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ سهمیه استثنایی داریم.

حسینی با بیان اینکه همه معاونت ها با کاهش بودجه پیشنهادی سال ۹۹ روبه رو شده اند گفت: رایزنی کرده‌ایم تا بودجه استثنایی که بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است کاهش نیابد و همین بودجه پیشنهادی تصویب شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره طرح فراگیرسازی اظهار کرد: قبول داریم هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم، ولی به هر حال این حرکت شروع و گام‌های قابل قبولی برداشته شده است و باید در راستای فرهنگ سازی و رسیدن به استانداردها تلاش بیشتری داشته باشیم.

وی درباره رتبه بندی معلمان و جایگاه معلمان استثنایی گفت: از ۲۴ هزار همکار استثنایی بیش از ۲۰ هزار نفر در دوره ابتدایی‌اند و بنابراین اغلب آنها ۱۰ درصد بیش از سایرین از مزایای رتبه بندی بهره مند می شوند. تلاش می کنیم با رایزنی‌هایی مابقی معلمان استثنایی را هم مشمول مزایای ویژه تر رتبه بندی کنیم.

سرویس مدارس

وی درباره سرویس مدارس دانش آموزان استثنایی بیان کرد: سه میلیارد تومان ابلاغ اعتبار در هفته گذشته داشتیم. در مجموع ۴۶ میلیارد تومان در بودجه ۹۸ برای ایاب و ذهاب دیده شده است که از سال ۹۲ تا کنون ۴۴ برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در طرح سنجش به دنبال آن هستیم که هیچ دانش آموزی از سنجش جانماند و برای همه انجام شود گفت: سنجش ۹۸ درصد دانش آموزان بدو ورود در ۲۰۰۰ پایگاه انجام شده و در تلاشیم 2  درصد بازمانده‌ها نیز به مدرسه برگردند و سنجش شوند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *