در گفت و گو با داور نهمین جشنواره ملی عکس رضوی مطرح شد؛

مشهد؛ خانه اصلی جشنواره عکس رضوی

وحدانه آخوندشریف

چندی پیش نهمین جشنواره عکس رضوی توسط بنیاد بین‌المللی امام رضا«ع» با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و انجمن عکاسان خراسان رضوی برگزار شد، داوری آثار توسط داوران برجسته ملی انجام و نتایج اعلام گردید. هدف از برگزاری این جشنواره اشاعه فرهنگ منور رضوی از طریق هنر عکاسی، برای حفظ و صیانت از تاریخ معنوی و معماری اماکن مذهبی و گسترش فعالیت‌های فرهنگی هنری مرتبط با سیره ائمه معصومین به‌ویژه امام رضا«ع» و گرامیداشت پدیدآورندگان آثار هنری برتر در حوزه عکاسی درچهاربخش حرفه‌ای اردویی تلفن همراه و بخش ویژه عفاف و حجاب بود که با توجه به نظر اساتید و داوران و هنرمندان این مهم به‌خوبی دنبال شد و به سرانجام رسید. به سراغ یکی از داوران برجسته این دوره از جشنواره و یکی از هنرمندان برگزیده می‌رویم تا از چگونگی برگزاری این دوره از جشنواره بیشتر مطلع شویم.

به دبیرخانه دائمی نیازمندیم

ابراهیم بهرامی داور این دوره از جشنواره ملی عکس رضوی بوده که در گفت‌وگو با خبرنگار صبح امروز در پیشنهاد به هر چه‌بهتر برگزار شدن این جشنواره‌ها افزود: معمولاً وقتی جشنواره تداوم داشته باشد هر دوره آن نسبت به دوره قبل بهتر خواهد بود و نقاط ضعف دوره‌های قبل قطعاً دیگر تکرار نخواهد شد و این مهم، نیاز به پایگاه قوی‌تری مانند یک دبیرخانه دائم دارد و پیشنهاد من این است که هر دو تا سه ماه یک ورکشاپ برگزار گردد تا سطح کیفی کار هنرمندان ارتقا یابد.

وی ادامه داد: متأسفانه این جشنواره به‌غیراز یک دوره تا امسال در مشهد برگزار نشد اما وقتی با دوره‌های گذشته مقایسه می‌کنم عکس‌های این دوره نسبت به هشت دره قبل از حس و حال بهتری برخوردار بودند  و تفاوت‌های ریشه‌های آیینی زیادی در مقایسه با دوره‌های قبل به چشم می‌خورد مخصوصاً عکس‌هایی که با موبایل گرفته‌شده بودند ازلحاظ حسی ارتباط عمیق‌تری با مخاطب برقرار می‌کردند، در بخش حرفه‌ای هم عکس‌ها در مقایسه با سال‌های قبل ازلحاظ تکنیکی  کیفیت خوبی داشتند و خیلی عمیق‌تر به موضوع کرامات و معارف سیره رضوی در این دوره پرداخته‌شده بود.

بهرامی در خصوص برگزاری این جشنواره در مشهد ابراز کرد: این جشنواره جایگاه آن در مشهد هست و هر جا دور ازاینجا برگزار شود، محجور واقع می‌گردد، وقتی عکس‌ها در کتاب چاپ و یا در نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود به علت اینکه در مشهد این جشنواره برگزارشده می‌تواند حس و حال بهتری را منتقل کند، همچنین  اردوهایی که در مشهد برگزار شد و عکاسان سراسر ایران در این اردوها دعوت شدند، می‌توانند دیدگاه مخاطبین را بیشتر به چالش بکشند، ازآنجاکه شاید حس و حال متفاوت‌تری نسبت به زائران داشته باشند.

داور این دوره از جشنواره با اشاره به اهمیت بک عکس خوب در تغییر دیدگاه و شخصیت فرد خاطرنشان کرد: ما در زندگی روزمره به‌شدت با عکس و تصویر سروکار داریم، عکس‌ها حتی می‌توانند در شخصیت فرد اثرگذار باشند و یک عکس خوب می‌تواند در نوع نگاه فرد و سبک زندگی سالم او وارد شود و آن را متحول کند و حتی می‌تواند به‌عنوان یک رسانه بر روی آداب و کرامات و زندگی شخصی فرد داخل شود که  نمود آن را بر جامعه خواهیم دید.

وی ادامه داد: معمولاً جشنواره‌ها فرصتی خوب برای افرادی است که نتوانستند عکس‌های خود را در یک نمایشگاه انفرادی به نمایش عموم بگذارند، قطعاً در ارتقا سطح کیفی آثار خود هنرمند مؤثر است و از نگاه اساتید دیگر هم مطلع می‌شود و قطعاً در رشد حرفه‌ای وی اثرگذار خواهد بود.

بهرامی در پیشنهاد به هر چه‌بهتر برگزار شدن این جشنواره‌ها افزود: معمولاً وقتی جشنواره تداوم داشته باشد هر دوره آن نسبت به دوره قبل بهتر خواهد بود و نقاط ضعف دوره‌های قبل قطعاً دیگر تکرار نخواهد شد و این مهم، نیاز به پایگاه قوی‌تری مانند یک دبیرخانه دائم دارد و پیشنهاد من این است که هر دو تا سه ماه یک ورکشاب برگزار گردد تا سطح کیفی کار هنرمندان ارتقا یابد.

انجمن عکاسی خراسان رضوی حامی هنرمندان

پرهام حجازی از برگزیدگان این دوره از جشنواره در بخش تلفن همراه و اردویی است که در گفت‌وگو با خبرنگار صبح امروز از ابتدای فعالیت خود گفت و عنوان کرد: از شهریورماه هزار سیصد نودوهفت عکاسی را شروع و با این انجمنِ عکاسی شروع به کارکردم، باکلاس‌هایی که در این انجمن برگزار می‌شد توانستم خیلی خوب آموزش‌های اولیه‌ی عکاسی را برای شروع فعالیت خود یاد بگیرم و بعد از مدتی شروع عکاسی آزاد را انجام دادم.

وی ادامه داد: یکی از کارهای خوبی که برای عکاسانی همچون من شکل‌گرفته که باعث پشت‌کار بنده شده، شروع فراخوان‌هایی همانند جشنواره‌ی رضوی و مشابه آن با موضوعات  اجتماعی و حیطه‌های مختلف است که ما می‌توانیم باهدف و انگیزه، عکاسی را دنبال کنیم و به ما این فرصت  را می‌دهد که  این عکس‌ها  را جایی برای عموم و متخصصان به نمایش بگذاریم.

حجازی عنوان کرد: تابه‌حال  در چند نمایشگاه بین‌المللی شرکت کردم و توانستم در جشنواره تاجیکستان و سلامت روان پذیرش گرفته و از نتایج آن بهره‌مند شوم، درواقع یکی از اتفاقات خوب این انجمن دلیل شکل‌گیری آن با توجه به نیاز جامعه عکاسان بوده  و این مهم به عمل آمد و ما خرسندیم که با این انجمن همکاری داریم.

وی ابراز کرد: وقتی انجمن عکاسان  برای  برگزاری یک جشنواره فراخوان می‌دهد درواقع کارهای سطحی و بدون کیفیت را قبول نمی‌کند و سطح اجراها خیلی قوی است و برگزیدگان بهترین کارهای خود را ارائه می‌دهند، ازلحاظ میزبانی شهر مشهد در این دوره از جشنواره تبلیغات در فضای مجازی و گروه‌ها به‌خوبی انجام گرفت و تمدید مهلت ارسال آثار فرصت خوبی بود برای کسانی که در دوره قطعی اینترنت از این جشنواره جامانده بودند.

حجازی یکی از دلایل شرکت و استقبال هنرمندان را در جشنواره دیدن اسامی داوران برتر و مطرح کشوری می‌داند و عنوان کرد: با دیدن این اسامی علاوه بر آنکه رغبت ما برای شرکت در این جشنواره بیشتر شد اما از آن‌طرف باید در کار خود ریزبین‌تر بوده و دقیق‌تر عمل می‌کردیم چراکه انجمن و دبیرخانه نگاه خیلی موشکافانه و متخصصانه ای دارد.

این عکاس در خصوص اینکه عکس‌های تلفن همراه همیشه حس و حال بهتری دارند تصریح کرد: عکاسی قبل از اینکه متکی به ابزار مثل لنز و دوربین باشد، اتفاقی است که در درون شکل می‌گیرد و باید نگاهی متفاوت و جهت‌دار به موضوع داشته باشید، مهم، دیدگاه و نگاه و احساس و انتقال احساس شما است اما شما در هرلحظه که سوژه‌ای جالب را می‌بینی، دوربین بزرگ همراهتان نیست و بدون اینکه بخواهی جلب‌توجه برای سوژه داشته باشی می‌توانی تأثیر خودت را از منظر انتقال احساس بگذارید.

وی در پایان از انجمن عکاسی خراسان رضوی در مشهد بسیار قدردانی کرده و ابراز کرد: این انجمن با حمایت محمدرضا محمدی معاون هنری و سینمایی بسیار قوی‌تر شده  و برنامه‌های خیلی خوب باعث برانگیختن انگیزه‌ها در هنرمندان شده است، همچنین از استاد گران‌قدر مهدی زابل عباسی دبیر تخصصی نهمین جشنواره ملی عکس رضوی کمال تشکر را داشته که بسیار حامی هنرمندان هستند و از هیچ کمکی فروگذار نکرده‌اند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *