نسبت به نظم، آگاهی‌بخشی و اخلاق، فقیریم

نماينده رئيس جمهور در دانشگاه‌ها گفت: امام خميني و شهيد بهشتي وجوه اشتراك زيادي داشتند سه مورد از اين‌ها كه براي دانشگاهيان به كار مي‌آيد، نظم، آگاهي‌بخشي و اخلاق است كه نسبت به اين‌ها جامعه ما نيازمند است و امروز فقير هستيم.

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين مسيح مهاجري، در مراسم كلنگ‌زني خوابگاه دختران دانشكده علوم پزشكي كه 14 تيرماه در سالن شهيد عابد فرمانداري نيشابور برگزار شد، عنوان كرد: يكي از وجوه اشتراك ميان امام و شهيد بهشتي نظم است؛ در زندگي امام يكي از شاخص‌ترين ويژگي‌هاي ايشان نظم به شمار مي‌رود كه از عوامل موفقيت ايشان بود؛ شهيد بهشتي نيز همين نظم را داشتند.

 

از امام(ره) و شهید بهشتی یاد نگرفته‌ایم

وي ادامه داد: ما اين‌ها را از امام و آقاي بهشتي ياد نگرفتيم، شما كدام جلسه و تجمعي را در كل كشور سراغ داريد كه به موقع شروع و در وقت معين تمام شود؟ كدام كار را سراغ داريد كه در موعد مقرر آغاز و پايان يابد؛ اين دانشگاه است كه بايد نظم را رعايت كند و به همه جا سرايت دهد.

نماينده رئيس جمهور در دانشگاه‌ها گفت: دومين وجه اشتراك آگاهي‌بخشي به مردم بود، اگر كسي آنچه را مي‌فهمد بگويد و بخواهد ديگران را آگاه كند بايد هزينه بپردازد و خيلي‌ها هم براي نپرداختن هزينه، از گفتن واقعيت‌ها فرار مي‌كنند؛ آقاي بهشتي و امام واقعيت‌ها را مي‌گفتند و البته هزينه‌هايش را نيز پرداختند.

مسيح مهاجري اظهار كرد: مذهبي‌هاي ما در تهران در جلسه‌اي كه آقاي بهشتي درباره مسائل اقتصادي صحبت كرد و در آن جلسه بازاري‌ها بودند و به آن‌ها گفت به اندازه‌اي كه زندگي‌تان تامين شود، سود برداريد و بيشتر برنداريد، براي اين كه اقتصاد كشورما درست شود؛ از همان لحظه فحش دادن به آقاي بهشتي توسط مذهبي‌هاي ريش و تسبيح‌دار ما در تهران شروع شد.

 

حوزويان و دانشگاهيان، مصلحت‌انديش شده‌اند

وي افزود: همين‌طور مسائل مربوط به زمين و آن شورايي كه براي تقسيم زمين‌ها بود؛ حتي در حوزه علميه قم ايشان را به داشتن افكار پوپوليستي متهم كردند ولي ايشان رها نكردند و قبل از اين كه توسط منافقين ترور شوند توسط مذهبي‌هاي ما ترور شخصيت شدند و يكي از مظلوميت‌هاي آقاي بهشتي همين بود.

مهاجري گفت: اين آگاهي بخشي هم وظيفه حوزه و دانشگاه است، هم حوزويان الآن در لاك خود قرار گرفته و مصلحت انديشي مي‌كنند و آگاهي‌بخشي نمي‌كنند و هم دانشگاهيان؛ اگر مي‌خواهيم پيرو امام و آقاي بهشتي باشيم بايد اين كار را انجام دهيم.

 

ما دچار سقوط اخلاقي شده‌ايم

نماينده رئيس جمهور در دانشگاه‌ها عنوان كرد: سومين مورد اخلاق است، هيچ‌كدام از شما حضار نمي‌توانيد ادعا كنيد كه ما در كشوري هم اكنون زندگي مي‌كنيم كه اخلاقش به خصوص اخلاق سياسي‌اش در تراز نظام جمهوري اسلامي است؛ ما دچار سقوط اخلاقي و بحران اخلاقي هستيم؛ منهاي اين كه حق با چه كسي بود، همين انتخابات رياست جمهوري نشان دهنده اين واقعيت تلخ بود كه ما در اين كشور با اخلاق آشنايي نداريم.

وي ادامه داد: ما اخلاق را مچاله كرديم و دور انداختيم و براي رسيدن به اهداف خود و براي اين كه قدرت مان را حفظ كنيم به هر وسيله‌اي متوسل مي‌شويم؛ مانند ماركسيست‌ها كه مي‌گويند هدف، وسيله را توجيه مي‌كند. ما ماركسيست نيستيم، مسلمان هستيم و نبايد اين تز را در عمل پياده كنيم. در گفتار با اين تز مبارزه مي‌كنيم ولي در عمل خير.

مهاجري گفت: دانشگاه بايد بسيار فراتر از اين مسائل معمولي و فرمول‌هاي علمي حركت كند؛ اگر ما بهترين دانشگاه‌هاي دنيا و بيشترين پيشرفت‌ها را داشته باشيم اما نتوانيم اخلاق را ارتقا دهيم كارمان هيچ ارزشي ندارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *