اولین دوره آموزشی پیشگیری از اعتیاد در قالب طرح نجات در منطقه مطهری برگزار شد:

شهری بدون معتاد و فارغ از اعتیاد

طرح نجات از ابتدای مهرماه سال جاری با ابلاغیه استاندار خراسان رضوی به 41 ارگان و سازمان با هدف ساماندهی مناطق حاشیه شهر و به منظور توزیع عادلانه و منصفانه خدمات به تمام نقاط شهر شروع به کار کرد.
صبح روز سه‌شنبه اولین جلسه از دوره آموزش پیشگیری اولیه از اعتیاد ویژه مادران و سرپرستان خانوار ساکن در محله آسیب‌خیز شهید مطهری در قالب طرح نجات برگزار شد. محمد حسین صالحی دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان‌ خراسان رضوی در گفت و گو با روزنامه صبح امروز گفت: ابتدای هفته مابین شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و برخی سازمان‌های ذی‌ربط از جمله سپاه، پلیس مبارزه با مواد مخدر و دانشگاه علوم‌پزشکی، تفاهم نامه‌هایی منعقد شد.
وی تصریح کرد: امروز اولین جلسه آموزشی برای بانوان ساکن در منطقه مطهری در جهت آشنایی با انواع مواد مخدر و مضرات آن برگزار و با استقبال خوبی نیز روبرو شد. در انتهای جلسه نیز برای ساکنین منطقه مطهری میز خدمت با حضور نمایندگان سپاه، بهزیستی، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و معاونت درمان و بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد برگزار گردید تا مردم مشکلات و سؤالات خود را با آن‌ها در میان گذاشته و در صورت نیاز مشاوره نیز دریافت کنند.
صالحی بیان کرد: با توجه به استقبال خوب مردم، بنا شد این میز خدمت و اجرای این طرح تا انتهای سال به صورت مستمر برگزار شود و در کنار این آموزش‌ها کلاس‌های مهارت‌های زندگی و دیگر آموزش‌های لازم به اهالی منطقه مطهری ارائه شود. اگرچه در ابتدا مردم به افراد ما اعتماد نکرده و از دادن آدرس محل‌های پاتوق خودداری کرده‌اند، اما نیروهای ما با جلب اعتماد اهالی و ذکر این موضوع که این اقدام تنها جهت پاکسازی منطقه صورت گرفته و هیچ آسیبی متوجه آن‌ها نمی‌شود، افراد را مجاب به همکاری کردند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر افزود: جامعه آماری هدف طرح نجات، سه هزار نفر هستند و این طرح در محله آسیب‌خیز شهید مطهری در بلوار توس امروز با برگزاری دوره آموزشی ویژه بانوان این محله به صورت آزمایشی آغاز شد.
وی ادامه داد: در این دوره آموزشی انواع مواد مخدر و آسیب‌های آنها به زنان این منطقه معرفی و مشاوره‌های لازم نیز به آنها داده‌ شد.
امروز اعتیاد بسیاری از خانواده و سطح وسیعی از جامعه را به خود درگیر کرده وقابل تاسف است که باید اعلام کنیم آمار دختران معتاد رو به فزونی بوده و این معصل و آسیب با کتمان کردن حل نشده و نیازمند توجه ویژه تمام مسئولان است.
وی تصریح کرد: ما وقتی از پشت میز اداری بیرون می‌آییم شهروند می‌شویم و واقعیت‌های جامعه را لمس می‌کنیم و اگر کتمان کنیم به دنبال درمانش نخواهیم رفت. باید تلاش کنیم در حوزه پیشگیری و مبارزه خیلی جدی ورود کنیم.
تاثیر اعتیاد مادران بر جنین
وی ادامه داد: در حوزه پیشگیری قدم اول را مردم باید بردارند. طبق برنامه‌ریزی ما، خانواده‌ها باید از بدو و حتی قبل از تولد مباحث مربوط به پیشگیری را بدانند. مادرانی که درگیر اعتیاد هستند باید بدانند که جنین تأثیر مستقیمی از اعتیاد می‌گیرد و در آینده اختلال رفتار در فرزند به وجود می‌آید. مادران باید آسیب‌ها و آثار و تبعات را برای بچه‌ها در تمام سنین بدانند و یاد بگیرند که با فرزند معتاد چه باید کرد. این مسائل باید آموزش داده شود. اگر مطلع شدید خدایی نکرده فرزندی درگیر اعتیاد شده‌است نگران نباید شد. اگر خانواده نگران شود و رفتاری داشته باشند که مورد تأیید کارشناسان ما نیست، ممکن است منجر به گرایش بیشتر جوان‌ها به سمت مواد مخدر شود.
آموزش چگونگی مواجه
در طرح نجات و موضوع پیشگیری از اعتیاد، اول مردم توسط دوستانی که کارشناس و صاحب‌نظر هستند با این معضل آشنا می‌شوند. در قدم بعد مردم آموزش می‌بینند چگونه با این پدیده رفتار کنند.
اهمیت نشاط در پیشگیری از اعتیاد
صالحی اذعان کرد: مسئله بعدی این است که نباید به جوان امر و نهی کرد. جوان پر از شور، اشتیاق و هیجان است. مبانی اسلامی باید رعایت شود، اما نشاط اجتماعی به معنای جلوگیری از افسردگی است. جوانان ما درگیر افسرگی شده‌اند و این موضوع مربوط به حاشیه شهر یا مرکز شهر نیست. بنابراین احساس می‌کنند روش تخلیه هیجانات‌شان با مواد مخدر است. ما باید فضای نشاط اجتماعی فراهم کنیم.
دین ما با نشاط و شادابی موافق است، هرکس غیر از این را بگوید مطالعات کمی دارد. ایجاد فضای نشاط اجتماعی هم در دستور کار ما قرار دارد. همچنین ما در بحث درمان هم ورود خواهیم کرد. یعنی کسانی که به دلیلی درگیر اعتیاد شده‌اند، با کمک مردم شناسایی خواهیم کرد تا نجات پیدا کنند. یک مرکز ترک اعتیاد در محله شهید مطهری با کمک دانشگاه علوم پزشکی راه‌اندازی خواهد شد. در حوزه صیانت هم به همین ترتیب ورود پیدا می‌کنیم و دلایل درگیر شدن جوانان به اعتیاد را بررسی خواهیم کرد. اعتیاد دو شرط دارد. اول گرایش و تمایل و دوم دسترسی. علی‌رغم همه مبارزه‌هایی که با مواد مخدر می‌شود، هستند کسانی که بازار مواد مخدر را در دست دارند و اداره می‌کنند. بزرگترین مبارزه‌ با مواد مخدر در ایران انجام می‌شود. 90درصد کشفیات مواد مخدر دنیا برای ایران است
ما بیش از 3600 شهید در راه مبارزه با مواد مخدر داده‌ایم. در استان خراسان رضوی بیش از 370 شهید مبارزه با مواد مخدر داریم. در عین حال دوستان ما در ستاد مبارزه با مواد مخدر در تلاش هستند تا دسترسی‌ها را محدود کنند. اگر مواد در دسترس باشد اما تمایلی به مصرف وجود نداشته باشد، فرد به سمت مواد نمی‌رود. ما باید روی این بخش کار کنیم. مردم باید کمک کنند تا گرایش به مصرف مواد از بین برود.
اعتیاد خانمان‌سوز
سرهنگ عارف کمال، رییس آموزش پلیس مبارزه با مخدر استان خراسان رضوی با تبریک هفته بسیج گفت: امیدواریم با کمک مردم بتوانیم در بحث مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد اقداماتی جدی انجام دهیم تا این بلای خانمان‌سوز ریشه‌کن شود. اعتیاد به مواد مخدر به عنوان بزرگ‌ترین آسیب اجتماعی در کشور مطرح است و اکثر آسیب‌های جامعه به طبع اعتیاد به وجود آمده است.
وی در ادامه دوره به لذوم آشنایی خانواده‌ها با مواد مخدر و علائم شناسایی فرد معتاد به معرفی این مواد و آموزش شناسایی علائم اعتیاد پرداخت و از حضار خواست تا این اطلاعات را به غایبین جلسه برسانند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *