نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی اختصاصی با «صبح امروز»

حساب اصلاح‌طلبان از دولت جداست

رضا الهی

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دوره‌ی قبل کار درستی نکردیم با دولت لیست بستیم. حالا هم عملکرد دولت را به پای ما می‌نویسند. من در آذرماه 96 نطقی کردم و گفتم، نباید حساب دولت را به پای اصلاح‌طلبان نوشت.

مصطفی کواکبیان در گفت و گو با روزنامه «صبح امروز» مشارکت در انتخابات را تنها راه تعیین سرنوشت مردم دانست و اذعان کرد: من در جلسات مختلف گفته‌ام که باید همه چیز را از طریق صندوق‌های رأی تعیین کنیم و اگر عده‌ای بگویند به دلیل مشکلاتی که هست، بخصوص بعد از حوادث اخیر به واسطه بالا رفتن نرخ بنزین، ما نباید شرکت کنیم، اشتباه هست. عده‌ی دیگری هستند که شرکت کنند و به جای آنها تصمیم بگیرند، اینگونه حقی که هرکسی برای رقم زدن سرنوشت خودش دارد را به دست خودش ضایع خواهد کرد. من معتقد هستم که ما باید در انتخابات شرکت کنیم. مفهوم این جمله این نیست که ما حتما باید لیست بدهیم. ممکن است در بعضی حوزه‌ها نتوانیم لیست داشته باشیم و افراد واجد شرایط برای لیست بستن وجود نداشته باشد، اما تحریم هم نمی‌کنیم. ما اگر در کل کشور 200 نفر اصلاح‌طلب خالص واجد شرایط تأیید شده داشته باشیم، حتماً به عنوان جریان اصلاح‌طلب لیست خواهیم داد. من از مردم می‌خواهم با مشارکت در انتخابات سرنوشت خودشان را به دست خودشان تأیین کنند.

حرمت امام‌زاده را باید خود متولیان نگه‌دارند

دبیر کل حزب مردم سالاری در رابطه با عوامل تضعیف کننده مجلس بیان کرد: پنج عامل وجود دارد که مجلس را تضعیف می‌کند. اول اینکه حرمت امام‌زاده را باید خود متولیان نگه‌دارند. بعضی نمایندگان کارهایی انجام داده‌اند که در شأن نمایندگی مجلس نبوده، مثال‌های زیادی هم در همین مجلس دهم وجود داره، از درگیری‌ها در بعضی ادارات و لابی‌گری در بحث خودرو گرفته تا کار چاق‌کنی. این یکی از مشکلات ماست. بحث هزینه‌های تبلیغاتی یکی دیگر از مشکلات نمایندگان است. میلیاردها خرج می‌کنند برای اینکه به مجلس بیایند، مردم هم فکر می‌کنند در مجلس خبرهایی هست که این همه پول خرج می‌کنند برای وارد شدن به آن. کسی که بخواهد خدمت کند نیازی به ولخرجی‌ها و هزینه‌های بریز و بپاش تبلیغات انتخاباتی ندارد. عامل سوم بحث تأیید صلاحیت‌ها است. این موضوع باعث شده که بسیاری از نمایندگان از لحاظ بیان مطالبات مردم دست به عصا حرکت کنند و شجاعت بیان خواسته‌های مردم را نداشته باشند. من معتقد نیستم که فقط 12 نفر در بحث احراز صلاحیت دست دارند، جمعیت زیادی در کل ایران هستند که بعضی مواقع سلیقه‌ای عمل می‌کنند. اگر فردی در همان چهار مرجعی که در قانون آمده، یعنی ثبت احوال، دادستانی، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات مشکلی داشته باشد، نباید تأیید شود، در غیر این صورت باید طبق قانون کاندید‌ها تأیید صلاحیت شوند. اما سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید ما منابع دیگری هم برای دریافت اطلاعات داریم و می‌بینیم گاهی همان منابع محدودیت ایجاد می‌کند. اگر شورای نگهبان بخواهد سخت‌گیری کند، در مشارکت مردم تأثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: مسئله چهارم این است که یک سری خطوط قرمزهایی برای تصویب مصوبات مجلس در شورای نگهبان وجود دارد که باید درباره‌اش فکر شود. شورایی که در مجلس تشخیص مصلحت نظام ایجاد شده برای نظارت بر سیاست‌های کلی نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و همچنین تصمیمات شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مسائلی هستند که دست مجلس را می‌بندند. مهمتر از چهار عاملی که گفته شد، به نظر من حزبی نبودن مجلس است که مجلس را تضعیف می‌کند. مجلس اگر بخواهد در رأس امور باشد، تنها راه این است که نظام انتخاباتی یک نظام حزبی باشد. اینگونه خیلی از مسائل حل می‌شود.

با ما عکس یادگاری گرفتند، زنبیلشان را در جای دیگری گذاشتند

کواکبیان در رابطه با آسیب‌شناسی لیست امید گفت: از ابتدا عدم حضور کسانی که در فراکسیون امید نیامدند مسئله‌ساز شد. عده‌ای وارد لیست امید شدند و با ما عکس یادگاری گرفتند اما زنبیل خودشان را در جای دیگری گذاشتند. ما 40 نفر مجلس هشتم از این تعداد مجلس دهم بهتر می‌توانستیم عمل کنیم، چون آنجا می‌دانستیم چه نمی‌خواهیم و لذا با هرچه نمی‌خواستیم مخالفت می‌کردیم و اگر می‌توانستیم رأی دیگران هم تحت تأثیر قرار می‌دادیم. حالا هم نمی‌دانیم چه می‌خواهیم و هم نمی‌دانیم چه نمی‌خواهیم، اگر فراکسیون دیگری سمت ما بیاید می‌توانیم مصوبه‌ای بگیریم، در غیر این صورت چیزی نمی‌توانیم داشته باشیم. باید در تنظیم لیست دقت می‌کردیم. من در حال حاضر به خالص‌سازی لیست معتقد هستم، به داشته‌های خودمان نگاه کنیم ببینیم چند نفر اصلاح‌طلب واقعی داریم، اگر داریم که در لیست قرار دهیم.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه نتایج عملکرد فراکسیون امید در مجلس چه بوده‌است، گفت: یک موقع شما عملکر من را می‌خواهید که می‌توانم بگویم اگر 10 نماینده فعال در زمینه‌های مختلف در مجلس داشته‌باشیم حتماً یکی از آن 10تا بنده بودم. اما اگر عملکرد مجموعه فراکسیون را بخواهید باید بگویم که ما در بعضی مقاطع موفق بودیم. اخیراً شنیده‌ام دبیرخانه فراکسیون می‌خواهد عملکرد خودش را در این سه سال نیم منتشر کند و به اطلاع افکار عمومی برساند.

فراکسیون لیست افرادی که در مجلس تغییر رویه داده‌اند را منتشر کند

کواکبیان در ادامه درباره نماینده‌هایی که با لیست امید به مجلس آمدند اما فراکسیون امید را همراهی نکرده‌اند گفت: کسانی که واقعاً اصلاح‌طلب بودند و ماندند مشخص هستند. اصلاح‌طلب‌نماها در اصل اصلاح‌طلب نبوده‌اند و خودشان را به صورت اصلاح‌طلب دراورده، یا اصلاح‌طلب بوده و بعد از اصلاح‌طلبی پشیمان شده‌اند‌ و روش خودشان را تغییر داده‌اند. مردم در بزنگاه‌های مختلف افراد را می‌شناسند. اما این پیشنهاد شما که فراکسیون لیست افرادی که در مجلس تغییر رویه داده‌اند را منتشر کند قابل بررسی است.

وی در رابطه با بی‌اطلاعی مجلس از گران شدن بنزین اذعان داشت: ما واقعا بی‌اطلاع بودیم. البته شخص بنده با فرماندار جلسه‌ای داشتم، ایشان گفت امشب قرار است که نیروهایی برای پمپ بنزین‌ها بفرستیم من پرسیدم چه خبر است گفت احتمالاً قرار است بنزین گران شود. اما مجموعه نمایندگان واقعاً خبر نداشتیم. بنده هم جدی نگرفته بودم چون گفتم مجلس مخالفت کرده، سران سه قوه چگونه می‌توانند تصمیم بگیرند. آن‌ها احساس می‌کردند اگر مجلس خبردار شود، مانع کار می‌شود، بنابراین تصمیم گرفتند خبر ندهند تا بتوانند مصوبه را پیگیری کنند. البته تصمیم‌گیری یک بحث است و نحوه اجرا یک بحث دیگری است. زمان ونحوه اجرا را متأسفانه به وزارت کشور واگذار کردند و وزارت کشور هم عملکرد بسیار بدی از خودش در این ماجرا نشان داد. طرح استیضاح وزیر کشور هم در مجلس مطرح است. ما پیگیر هستیم تا ببینیم چرا با بی‌تدبیری مضوبه اجرا شده. مصوبه‌ای که به نظر من اشتباه بوده و اگر به نظر آقایان درست بوده، بد اجرا شده‌است. به واسطه این موضوع تعدادی جان باختند و ما به عنوان نماینده مجلس در برابر مردم مسئول هستیم و باید موضوع را پیگیری کنیم.

دوره قبل کار درستی نکردیم با دولت لیست بستیم

این فعال اصلاح‌طلب درباره لیست اصلاحات در این دوره بیان کرد: در موضوع شرکت در انتخابات سه نظر وجود دارد. یک عده مشارکت را مشروط اعلام کرده‌اند. یک عده هم گفته‌اند تحت هر شرایطی ما لیست خواهیم داد. اما نظر صحیح‌تر این است که اگر در سبد اصلاح‌طلبان کاندید به اندازه کافی وجود داشت، ما حتماً لیست خواهیم داد و اگر وجود نداشت از مردم می‌خواهیم شرکت کنند و خودشان می‌دانند، ما لیستی نداریم. اما اینکه با دولت بخواهیم تعامل مثبت برای بستن لیست داشته باشیم، به شدت رد می‌کنم و مخالف این هستیم. ما معتقدیم خالص‌سازی باید بشود. دوره قبل هم کار درستی نکردیم با دولت لیست بستیم. حالا هم عملکرد دولت را به پای ما می‌نویسند. من در آذرماه 96 نطقی کردم و گفتم، نباید حساب دولت را به پای اصلاح‌طلبان نوشت. اگر فرض کنیم بخواهیم لیست بدهیم و افرادی هم داشته‌باشیم و با دولت هم هماهنگی نکنیم، مرجع بستن لیست کیست؟ ما معتقد هستیم که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بهترین نهاد است برای این کار. بعضی‌ها می‌گویند شورای سیاست‌گذاری بهتر است. فعلاً در حال رایزنی هستیم.

 

 

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *