معاون وزیر جهاد کشاورزی:

48 درصد درآمد دهک های پایین صرف تامین نان می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۴۸ درصد انرژی مردم دهک‌های پایین درآمدی، صرف تأمین نان می‌شود، درحالی که فقط ۱۱ درصد انرژی از دهک‌های بالاتر درآمدی صرف تأمین نان می‌شود.

یزدان سیف ظهر یکشنبه در جشنواره «نان طیب» که در محل سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان اینکه با وجود تهدیدات دشمن برای ایجاد قحطی در ایران امروز خوشبختانه کمبودی نداریم، اظهار کرد: امروز در گندم و مواد غذایی دیگر کمبود نداریم و در چهار سال گذشته از گندم داخلی استفاده کردیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، ارزش حجم صنعت تولیدی نان و غذای مصرفی مردم در کشور را ۶۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: مردم بابت تولید گندم، آرد و نان ۴۴ هزار میلیارد تومان و دولت ۱۶ هزار میلیارد تومان به صورت یارانه نقدی و یارانه نان پرداخت می‌کنند.

وی بیان کرد: در  سال آینده دولت بابت تولید نان باید ۳۰ هزار میلیارد تومان پرداخت کند که این افزایش  رقم به دلیل افزایش قیمت گندم ایجاد شده است.

سیف در ادامه با اشاره به این نکته که 5.5 میلیون هکتار از زمین‌های کشاورزی زیر کشت گندم است، خاطرنشان کرد: 3.8 از این زمین‌ها به صورت دیمی و مابقی به صورت آبی کشت می‌شوند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ۶۰۰ هزار کشاورز مشغول کشت گندم  هستند، هزار و ۲۰۰ مرکز خرید گندم، و ۸۰۰ کارخانه آرد و سیلوی فعال در کشور داریم و در طول سال یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در صنعت نان مشغول به کار هستند و این در حالی است که ۸۰ میلیون نفر مصرف کننده نان داریم.

وی با بیان این نکته که  ۴۸ درصد انرژی مردم دهک‌های پایین درآمدی، صرف تأمین نان می‌شود، گفت: فقط ۱۱ درصد انرژی از دهک‌های بالاتر درآمدی صرف تأمین نان می‌شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی در خصوص افزایش کیفیت گندم بیان کرد: در جهت حذف حلقه واسطه‌ها در خرید گندم و افزایش کیفیت آن  تلاش کردیم اولویت خرید گندم را به مراکز خرید دائمی بدهیم که این امر برای دولت صرفه جویی اقتصادی در بر داشت و برای کشاورزان درآمدزا بود.

وی تاکید کرد: از دیگر کارهای دولت برای افزایش کیفیت گندم استاندارد سازی مراکز خرید، آموزش کشاورزان و متصدیان خرید و انجام گردش اطلاعاتی برای اصلاح امور بوده است.

سیف خاطرنشان کرد: برای کنترل کیفیت از گندم مناطق مختلف کشور نمونه گیری صورت گرفته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص طلب کارخانجات آرد هم گفت: برای ارتقای آرد تلاش کردیم که این کارخانجات دیگر طلبکار دولت نباشند و به این خاطر طلب آنها را تعیین تکلیف کرده و اکنون به صورت قسطی در حال پرداخت آن هستیم.

وی بیان این که سامانه خرید گندم از کشاورزان به نانوایی‌ها اجازه خرید آرد از هر کارخانه که تولید آرد بهتری دارد را می‌دهد، تصریح کرد: چنانچه هر استانی این سامانه را ندارد باید این سامانه را زودتر فعال کند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *