مدیر کل بیمه سلامت استان خراسان:

مکلف بودن بیمه سلامت به پوشش بیمه‌ای افراد فاقد بیمه

عاطفه خوافیان

مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی گفت:بر اساس بند الف ماده ۷۰قانون برنامه ۵ساله ششم توسعه این سازمان مکلف به پوشش همگانی بیمه شده است.

به گزارش صبح امروز سید مرتضی وجدان در نشست خبری که صبح روز پنج‌شنبه در دفتر وی برگزار شد افزود: از ۱۳ آبان ماه طی جلسه‌ای در تهران، طرح پوشش بیمه اجباری برای ۸۰۰ هزار نفر که فاقد هر گونه پوشش بیمه ای در این استان هستند آغاز شد.

وی تصریح کرد: بین هشت تا ۱۰ درصد افراد فاقد پوشش بیمه ای که زیر پوشش طرح بیمه اجباری در کشور قرار می گیرند متعلق به  استان خراسان رضوی برآورد می‌شود.
وجدان ادامه داد: حدود هشت میلیون نفر در سطح کشور که فاقد پوشش بیمه ای هستند در قالب این طرح، زیر پوشش طرح بیمه اجباری همگانی قرار می‌گیرند.
مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی گفت: در قالب طرح مزبور که مدت آن ۶ ماه تعیین شده، افراد فاقد پوشش بیمه‌ای باید با مراجعه به دفاتر بیمه جهت پرداخت حق بیمه آنها که بر اساس آزمون وُسع یا استطاعت مالی دریافت می‌شود اقدام کنند.

بیمه سلامت به شرط سرپرست خانوار
وجدان اظهار کرد: افراد فاقد پوشش بیمه که استطاعت مالی دارند باید به میزان پنج میلیون و ۸۰۰ هزار ریال برای هر نفر به شرط سرپرست خانوار بودن حق بیمه خود را برای یک سال پرداخت کنند.
به گفته وی، افرادی که توانایی پرداخت این مبلغ را ندارند اگر در دهک‌های یک، دو و سه درآمدی قرار داشته باشند و درآمدشان ۴۰ درصد حداقل قانون کار باشد، رایگان بیمه می شوند.
مدیر کل بیمه سلامت خراسان رضوی ابراز کرد: افرادی که دهک درآمدی آنان بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد قانون کار باشد با ۵۰ درصد تخفیف زیر پوشش بیمه سلامت قرار خواهند گرفت.

مهلت ۶ماهه طرح

وی تاکید کرد: مهلت اجرای این طرح ۶ماهه بوده و تنها تا ۳۱ فروردین سال آینده قابل اجرا بوده و افرادی که پس از آن جهت دریافت دفترچه اقدام کنند ممکن است با زمان انتظار بیشتری مواجه شده و نیز برای آن‌ها آزمون وُسع صورت نگیرد.

بیمه روی تخت وجودندارد

مدیر کل این سازمان نیز اذعان کرد: شاید در سال‌های گذشته سازمان‌های بیمه‌گر خدماتی شامل بیمه روی تخت برای افراد داشته اما امروزه هیچ سازمانی تحت این عنوان به ارایه خدمات نپرداخته و افراد برای دریافت خدمات بیمه‌ای بایستی حتما تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر در بیایند.

صندوق‌های بیمه سلامت
وجدان افزود: هم اینک افزون بر سه میلیون و ۵۵۰ هزار نفر در قالب پنج صندوق بیمه ای شامل بیمه سلامت همگانی، بیمه روستائیان و عشایر، بیمه ایرانیان، بیمه کارکنان دولت و بیمه سایر اقشار در خراسان رضوی بیمه شده‌اند.
وی تعداد بیمه شدگان روستایی و عشایر در خراسان رضوی را یک میلیون و ۷۵۰ نفر عنوان کرد و ادامه داد: بیمه شدگان سلامت همگانی یک میلیون و ۱۶۵ هزار نفر، صندوق بیمه ایرانیان ۶۰ هزار نفر، کارکنان دولت ۴۰۰ هزار نفر و سایر اقشار حدود ۱۸۰ هزار نفر هستند.

پرداخت ۱۵.۵ میلیارد تومان به موسسات طرف قرارداد

مدیر کل بیمه سلامت خراسان رضوی در بخشی از سخنانش از پرداخت بیش از ۱۵ میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان مانده مطالبات تیرماه موسسات درمانی طرف قرارداد بیمه سلامت در این  استان خبر داد.
وجدان گفت: این مبلغ پرداختی درمانگاه‌ها، خدمات بستری، دیالیز، پاراکلینیک، دندانپزشکی و  داروخانه‌های دولتی شامل شده است.
وی تعداد موسسات درمانی زیر پوشش بیمه سلامت در خراسان رضوی را  چهار هزار و ۶۶۰ موسسه شامل پزشکان، داروخانه ها، بیمارستان ها و سایر مراکز درمانی و تشخیصی ذکر کرد.
هم اکنون ۵۵ درصد از جمعیت شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان خراسان رضوی زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند.

۴۱ بیمارستان تحت پوشش پروژه اسناد الکترونیکی

وجدان تصریح کرد: هم‌اکنون ۴۱ بیمارستان تحت پوشش پروژه بررسی الکترونیکی اسناد بستری بوده و نیز از ۳۱ هزار پرونده شهریور ماه ۲۸ هزار پرونده بررسی شده و ۳ هزار پرونده نیز شامل این پروژه نشده در نتیجه این پروژه بروز بوده و در زمان مقرر به پایان رسید.

وی ادامه داد: پروژه بررسی و رسیدگی الکترونیکی به اسناد بستری سبب صرفه‌جویی زمان و نیز نیروی انسانی و کاهش کاغذ شده و نیز با اجرایی شدن این طرح در یکنواختی به پرداخت‌ها کمک کرده و موجبات نظم بخشی در پرداخت مطالبات را فراهم کرده است.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *