با حضور مدیران شهرداری منطقه ثامن مشهد در موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری :

دانشجویان طرح اطراف حرم را نقد کردند

علی نژاد

طرح بهسازي و نوسازي مركز شهر مشهد يك طرح بزرگ ملي مي باشد كه مناطق اطراف حرم مطهر حضرت رضا رادر بر مي گيرد و طی چند سال اخیر با چالش هایی مواجه بوده است، توسط دانشجویان موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری به نقد کشیده شد و مدیران شهرداری منطقه ثامن به سوالات دانشجویان پاسخ دادند و  با دانشجویان و استادان گفت و گو کردند.

به گزارش صبح امروز، سید مصطفی نعمتی،شهردار منطقه ثامن در این نشست که با حضور گسترده و استقبال دانشجویان انجام شد،ضمن معرفی محدوده اجرای طرح و لزوم اجرای آن و تحلیل و بررسی طرح باز آفرینی محلات و بهسازی و نوسازی بافت اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) اظهار کرد: از پیشنهادات و نظرات دانشجویان و نخبگان در قالب پایان نامه ها،طرح های تحقیقاتی و آموزشی و پروژه های مشارکتی در خصوص این طرح ملی استقبال می کنیم.

گفتمان برای نقش آفرینی دانشجویان و دانشگاهیان

او ادامه داد: شکل گیری این جلسات و گفتمان های مشترک بین دانشگاه و دستگاه های اجرایی می تواند موجب همکاری های بیشتر و اثرگذار بودن و نقش آفرینی دانشجویان و دانشگاهیان به عنوان یکی از اقشار فرهیخته جامعه در اداره اجتماع و شهر باشد.

نعمتی تصریح کرد: طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی با گستره بیش از ٣٠٠ هکتاری در هسته مرکزی کلانشهر مذهبی مشهد، به عنوان یکی از بزرگترین طرح های شهری در کشور و بلکه در دنیا، بستر مناسبی برای کسب تجربه و تبدیل اندوخته های علمی و آکادمیک به ایده ها و طرح هاط اجرایی و عملی است.

وی افزود: ما در این طرح عظیم ملی و فراملی با توجه به بهره مندی از ابعاد مختلف استراتژیک اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، گردشگری، و تمرکز و تعدد پروژه های مختلف عمرانی و شهری،نظر به اینکه هنوز در نیمه راه اجرا قرار دارد، این آمادگی را داریم که دست یاری گر دانشگاهیان و دانشجویان نخبه، به ویژه در رشته هایی همچون جامعه شناسی، مدیریت شهری، برنامه ریزی و طراحی شهری، معماری و شهرسازی و… را به گرمی بفشاریم.

بهره مندی از نظرات و طرح های دانشجویی

شهردار منطقه ثامن مشهد گفت:  طی ٢ سال گذشته و در مدت فعالیت مجموعه مدیریت شهری در دوره پنجم، قراردادها و تفاهم نامه های همکاری مختلفی بین مدیریت پژوهش شهرداری منطقه ثامن با دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی مختلف به امضا رسیده و نتیجه آن بهره مندی بیشتر از نظرات و طرح های دانشجویی است، از جمله میتوان به بازدید بیش از ٢٧٠٠نفر از دانشجویان از پروژه های این طرح عظیم ملی طی این مدت اشاره کرد.

وی تاکید کرد: قطعا گسترش این تعاملات و بهره مندی ازین نظرات کمک شایان توجهی در جهت تسریع اجرا و بهبود عملکرد مجریان طرح خواهد بود.

مثلث همکاری دانشگاه های لاویلته پاریس، اقبال لاهوری و شهرداری

هم چنین حمیدرضا میرزایی، رئیس دانشگاه اقبال لاهوری مشهد نیز در جلسه ای که در حاشیه این مراسم با شهردار و مدیران منطقه ثامن داشت اظهار کرد: مشهد مقدس به عنوان شهری با حدود ۴میلیون جمعیت و پذیرایی سالانه بیش از ٣٠ میلیون گردشگر و زائر و با شکل گیری اتفاقات و رویدادهای مختلف اجتماعی، فرهنگی و شهری و رخدادهای مهندسی، ظرفیت بالایی در جهت انجام پروژه های تحقیقاتی، علمی و دانشگاهی دارد و بسیاری از دانشگاه های مطرح دنیا امروزه مشتاق به همکاری های علمی با مجموعه های دانشگاهی ایران و به ویژه شهر مشهد در زمینه های مختلف هستند.

وی افزود: در همین زمینه ما همکاری های گسترده ای را با دانشگاه لاویلته پاریس آغاز کرده ایم و از طرفی تفاهم نامه همکاری فی ما بین مجموعه ما و شهرداری منطقه ثامن، میتواند زمینه بهره مندی طرح های شهری در مشهد را از تجارب و نظرات اساتید و دانشجویان آن دانشگاه، به واسطه طرح های تحقیقاتی و دانشجویی را فراهم کند.

وی گفت: هدف ما این است که بتوانیم ظرفیت بالقوه علمی دانشجویان مان فعال کرده و به واقع بتوانیم با برنامه ریزی درست و اقدامات مناسب، بيشترين بهره وری را از ظرفیت علمی فارغ التحصیلان این دانشگاه داشته و آن ها را به ذخایر و توان علمی کشور تبدیل نموده و برای مدیریت آینده کشور مهیا کنیم که البته این امر مستلزم ایجاد بسترهای مناسب می باشد.

شایان ذکر است شهرداری منطقه ثامن مشهد (نهاد مجری طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم مطهررضوی) و دانشگاه اقبال لاهوری مشهد مقدس در اوایل سال جاری تفاهم نامه همکاری امضا کرده اند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *