نشست خبری بیست وهفتمین دوره هفته کتاب و کتاب خوانی؛

آغاز هفته کتاب با شعار حالِ خوشِ خواندن

مهناز اصغری
روز گذشته، نشست خبری بیست وهفتمین دوره هفته کتاب و کتاب خوانی در اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی برگزار شد. در این گردمان، حجت الاسلام سبزیان، مدیرکل کتابخانه های خراسان رضوی به بیان فهرست رویکردها و برنامه های تبیین شده در هفته کتاب پرداخت و بیان کرد: این برنامه ها از روز 24 آبان ماه با حضور کتابداران مشهد در حرم مطهر رضوی و شرکت کلیه کتابداران تمام شهرستان ها در نماز جمعه آغاز و در یکم آذرماه، در برنامه یادواره کتابدار شهید غفرانی در شهرستان مه ولات پایان خواهدیافت. همچنین در روز شنبه، عضویت رایگان در تمامی کتابخانه های عمومی استان را خواهیم داشت و به افتتاح کتابخانه مشارکتی “موفقیت آسان است” خواهیم پرداخت. در ادامه برنامه ها، نشست با ناشران و نویسندگان استانی، برگزاری نشست های کتاب خوان و دومین نشست کتاب خوان بانوان مدیر استان و همچنین مادران کتاب خوان استان، افتتاح کتابخانه عمومی مشارکتی علی بن ابیطالب (ع) ارتش، همایش تجلیل از فعالان کتابخوانی تربت حیدریه و نیشابور که البته در سطح کتابخانه ای در تمام شهرستان ها برگزار می شود را شاهد خواهیم بود و همچنین به تکریم از کتابداران استان خواهیم پرداخت که مجموعا 1000 برنامه فرهنگی توسط اداره کل کتابخانه ها و کتابخانه های عمومی استان برگزار خواهدشد.
وی اذعان داشت: در سه شاخص منابع، عضویت و زیربنا، رشد آماری نسبتا خوبی را نسبت به سال گذشته داشتیم. در منابع رشد 5.64 درصدی، در عضویت رشد 34.61 درصدی و در زیربنا رشد 21.14 درصدی را نسبت به سال گذشته شاهد بودیم.
او با اشاره به فعالیت های اداره کل کتابخانه های عمومی استان از اختتامیه هفته کتاب سال گذشته تا کنون بیان کرد: در بحث فرهنگی، یکی از موفقیت های مهم استان خراسان رضوی و کتابخانه های عمومی استان، کسب رتبه اول در دو سال پی درپی در جشنواره کتابخوانی رضوی بود. همچنین اتفاق خوب امسال، میزبانی اختتامیه نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در مشهد بود که در دهه کرامت از 104 برگزیده ملی تجلیل به عمل آمد. برآنیم تا بحث خوانش ها و معرفی کتاب را در سطح استان با شتاب بیشتری به پیش ببریم و از این طریق آثار خوب را به جامعه معرفی کنیم.
حجت الاسلام سبزیان اذعان داشت: از سال گذشته تاکنون فعالیت های فرهنگی خوبی چون نشست های رونمایی و نقد، برگزاری دوره آموزش هم افزایی مهارت های قصه گویی برای کتابداران، همایش ملی 40 قلم و همایش دستان بینا در روز نابینایان را به انجام رساندیم. همچنین در سال 97 و 98 در برگزاری نمایشگاه قرآن کریم با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری داشتیم. از دیگر اقدامات انجام شده راه اندازی طرح بهار مهربانی، برپایی کتابخانه فلسطین، موکب کتاب رضوی و طرح شهروند کتابخوان در همایش های پارکی بود. در ادامه این فعالیت ها به ساماندهی سالن های مطالعه نیز پرداختیم.
وی ادامه داد: در استان 4 کتابخانه سیار داریم که هرکدام به 6 تا 10 روستای حاشیه شهر و مناطق محروم و همچنین ده شهر فاقد کتابخانه در سطح استان خدمت رسانی می کنند.
در ادامه برنامه دکتر کرباسی نائب رئیس مجمع و از خیرین نیک اندیش بحث کتابخانه سازی بیان کرد: اولویت اصلی، مناطق کم برخوردار و حاشیه شهر است که باید با ترویج کتاب خوانی و رعایت اصول دانش مداری از انحرافات فکری جلوگیری کنیم.
وی ضمن اشاره به نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ کتاب خوانی، خواستار توجه بیشتر به این موضوع شد و بیان کرد: ما در حوزه کتاب مظلوم واقع شده ایم و اگر نتوانیم ان را گسترش دهیم، ماهیت و اثرگذاری خود را از دست خواهیم داد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *