پژمانفر با انتقاد از نرخ پایین خرید تضمینی گندم مطرح کرد:

الویت واردات در مقابل حمایت از تولید داخلی گندم

نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، در خصوص پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم گفت: پایین بودن قیمت خرید تضمینی این محصول موجب کاهش تحویل آن به دولت و در نتیجه لزوم واردات می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم در سال گذشته با اصلاحات و مکاتبات مجلس شورای اسلامی به یک هزار و 700 تومان رسید، ادامه داد: در ابتدا نیز به دولت هشدار دادیم که پایین بودن قیمت خرید تضمینی این محصول موجب کاهش تحویل آن به دولت می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نتیجه پایین بودن قیمت خرید تضمینی نیاز کشور به واردات سه میلیون تن گندم در سال آینده است، عنوان کرد: کیفیت و عیار گندم‌های وارداتی مشخص نیست و در شرایطی که کشور دچار مشکلات ارزی است برای تامین گندم باید ارز بسیار زیادی از کشور خارج شود.

وی با بیان اینکه در سال زراعی جدید تلاش کردیم که دولت همانند سال گذشته که در اواخر بهمن ماه قیمت را اعلام کرد تاخیر نداشته باشد، تصریح کرد: دولت در مهرماه سال زراعی جدید، قیمت 2 هزار 200 تومان را برای خرید تضمینی گندم اعلام کرد در حالی که در دیدار با آقای جهانگیری مطرح شد نرخ پایین تر از 2 هزار 600 تومان به معنای برنامه داشتن دولت برای توقف خرید تضمینی و واردات بی‌رویه گندم است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متاسفانه در حال حاضر واردات گندم نسبت به حمایت از تولید داخلی اولویت پیدا کرده است، ادامه داد: گندم وارداتی با توجه به کیفیت پایینی که در مقایسه با گندم تولید داخل دارد، اگر دولت هزینه‌های سربار واردات را در اختیار کشاورزان قرار می‌داد نیاز به واردات این محصول استراتژیک از بین می‌رفت.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان پایین تعیین کردن قیمت خرید تضمینی گندم را اشتباه محاسباتی در نظر گرفت و به نوعی احساس می شود این سیاست در دولت وجود دارد که استقلال کشور در زمینه خودکفایی تولید گندم گرفته شود، عنوان کرد: در سال آینده میزان نیاز کشور به واردات از سه میلیون تن نیز سبقت می‌گیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه مردم باید بدانند نتیجه روش تعیین قیمت خرید تضمینی گندم از دست دادن استقلال کشور در محصول استراتژیک است و این نگرانی در خصوص مواد پروتئینی، گوشت قرمز، گوشت مرغ و سایر محصولات استراتژیک دیگر وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم از نظر ساختاری اسنادی در این زمینه ارائه کنیم، نتایج آن با افزایش واردات و کاهش تولید داخلی مشخص می‌شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *