رئیس سازمان تعاون روستایی در خصوص خرید حمایتی زعفران خبر داد؛

ادامه روند خرید تا برقراری تعادل در بازار

انسیه سروش

رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: ما برای خرید زعفران از کشاورزان محدودیت اعتبار نداریم وتا متعادل شدن بازار خرید می‌کنیم.

رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی در روز دوشنبه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی برگزار شد، با بیان این نکته که طرح خرید تضمینی زعفران از هشتم آبان ماه سال جاری آغاز شد، اظهار کرد: این طرح تا انتهای آذرماه ادامه دارد.

ایرج ناصری‌مقدم ادامه داد: تاکنون از کشاورزان هشت تن زعفران خریداری‌ شده و ما برای این خرید محدودیت اعتبار نداریم  و به میزانی که بازار متعادل شود و کشاورزان نیز احساس کنند فروش آنان به دولت برایشان به صرفه است تا انتهای آذرماه، از آنان خرید می‌کنیم.

وی دلیل خرید حمایتی را جلوگیری از پایین آوردن قیمت محصول زعفران به واسطه دلالان عنوان کرد وگفت: به منظور حمایت از کشاورزان، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی با پیگیری های مختلف، خرید حمایتی زعفران را مورد موافقت و اجرا قرار دادند که در استان‌های سه‌گانه خراسان اجرا می‌شود.

ناصری اضافه کرد: ما هرساله به شکل توافقی خرید زعفران داریم و هیچ سالی کمتر از سه تن خرید نکرده‌ایم. بیش‌ترین خرید ما 70 تن بوده و خرید در سال جاری نیز به میزان فروش کشاورزان به دولت بستگی دارد. البته یک معتمد محلی در هر مرکز برای شناسایی زعفران تازه از کهنه حضور دارد و فقط زعفران سال جدید از کشاورزان خریداری می‌شود.

ناصری مقدم در خصوص مراحل خرید زعفران از کشاورز بیان کرد: در ابتدا زعفران به‌صورت موقت از کشاورز اخذ و در پلاستیک پلمپ و به آزمایشگاه ارسال می‌شود؛ از هر بسته زعفران دو نمونه پنج گرمی که یک نمونه به آزمایش منتقل و دومی در پلاستیک گذاشته می‌شود.

زعفران در آزمایشگاه های استاندارد و آکرودیته (تحت ارزیابی و تایید منظم عملیات در مقایسه با استانداردهای روز)، مورد آزمایش تخصصی و رده‌بندی قرار می‌گیرد و بعد از 48 تا 52 ساعت نتیجه آن مشخص می‌شود. چنانچه نمونه آزمایش‌شده مورد تایید باشد با کشاورز قرارداد دائمی منعقد و زعفران‌ها به انبار مشهد منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: هزینه این آزمایش بر عهده کشاورزان است؛ درصورتی‌که زعفران مورد تائید ما باشد و خریداری شود، هزینه آزمایشگاه از محل پرداخت وجه زعفران‌ها به کشاورز، کسر و درصورتی‌که مورد تایید نباشد این مبلغ که 150 هزار تومان است همان‌جا در محل از کشاورز گرفته می‌شود.

ناصری مقدم بابیان این مطلب که در استان 18 مرکز خرید زعفران دایر است، عنوان کرد: خرید حمایتی محصول زعفران با چهار عنوان نگین زعفران، شبه‌ نگین، پوشال درجه یک و پوشال معمولی و سطح‌ بندی نهایی آن پس از آزمایش صورت می‌گیرد و  بر این اساس هر کیلوگرم نگین زعفران به قیمت ۱۰۵ میلیون ریال، شبه‌ نگین به قیمت ۹۵ میلیون ریال، پوشال درجه یک به قیمت ۹۰ میلیون ریال و پوشال معمولی زعفران به قیمت ۸۲ میلیون ریال از کشاورزان خریداری می‌شود. مبالغ خرید زعفران در اولین فرصت به کشاورزان پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی تأکید کرد: البته زعفران کاران برای فروش محصولشان عجله نکنند و در حد نیازشان به نقدینگی بفروشند، چراکه‌ تجربه نشان می‌دهد قیمت زعفران در بازار بالا می‌رود.

وی در ادامه سخنان خود در رابطه با نحوه حضور زعفران دربازار بورس هم بیان کرد: به پنج معتمد که اعلام آمادگی کردند، زعفران جهت ورود به تالار بورس تحویل‌شده و چنانچه پس از سه روز مشتری وجود نداشت با تمایل کشاورز در تالار، خرید حمایتی می‌شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *