هویت گمشده آینده‌سازان فردا

عاطفه خوافیان

 روز کودک برای من تداعی تمام لحظات خوش دوران کودکی است.

روزی که روز من بود و از صبح تا شب از تلویزیون کارتون پخش میکرد و من سوار بر اتوبوس شده و همراه سفرهای علمی میشدم.

در روز کودک انگار واقعا ساعت توقف زمان در دستانم بود و من تمام روز کلید توقف را زده و از زندگی و هیجانات آن لذت میبردم؛ حقی که امروزه از کودکانمان دزدیده شده، وقتی برنامه های کودک زمان خود را با این برنانه‌ها و بازی‌ها مقایسه می‌کنم خدارو شاکر میشوم که کودکی خود را در همان روزهای شاد سپری کردم.

الان هم روز جهانی کودک داریم و هم هفته ملی کودک. برنامه‌های زیادی هم اجرا می‌شود. هر روز هفته یک اسم دارد برای خودش. در این هفته اگر جایی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بروید، حسابی می‌توانید خوش بگذرانید و در برنامه‌هایی که برایتان تدارک دیده‌اند، شرکت کنید. همه‌اش اما این نیست. قرار است شما 30 سال دیگر مسئولیت کارهای مهم را در کشورمان به عهده بگیرید. آن موقع ما دیگر پیر شده‌ایم و تمام امیدمان به شماست. پس شما باید خیلی کارها بکنید. خیلی کارهایی که شاید ما نکرده‌ایم. اگر شما حسابی تلاش کنید، حتماً آینده بهتری خواهیم داشت.

آینده را باید ساخت

روز کودک روزی است که برای یادبود و افتخار کودکان شناخته شده‌است. کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مختلف، روزهای متفاوتی را به‌عنوان روز کودک اعلام کرده‌اند و آن را جشن می‌گیرند.
روز جهانی کودک ۲۰ نوامبر است اما هر کشوری یک روز خاص را به عنوان روز کودک نامگذاری کرده و جشن می‌گیرد. این روز در ایران هر ساله ۸ نوامبر و ۱۶ مهرماه برگزار می‌شود و برای این مناسبت یک هفته را به عنوان هفته ملی به کودکان اختصاص داده‌اند.
شعار این هفته به مانند سال گذشته تحت عنوان “آینده را باید ساخت” انتخاب شده است.
پوستری که برای این هفته طراحی شده،دختر و پسر را نشان می‌دهد که در فضایی رویاپردازانه در اتاقشان درون قایقی کاغذی بازی می‌کنند؛ در حالی که اسباب‌بازی‌هایشان در دستانشان است.
این اسباب‌بازی‌ها و عناصر درون پوستر، در کنار استفاده از رنگ‌های شاد و ملایم فضای جذابی را به نمایش گذاشته که حس امید، طراوت و انرژی را به مخاطب القاء و در عین حال بر اهمیت بازی و تخیل‌ در زندگی و آینده کودکان تأکید می‌کند.

ویژه برنامه‌های کانون پرورش فکری

کانون پرورش فکری چند سالی است که هفته ملی کودک را با همکاری و مشارکت برخی از وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد مرتبط با این حوزه، برنامه‌ریزی و در نیمه مهر هر سال در سراسر کشور برگزار می‌کند.

مدیر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خراسان رضوی گفت: در هفته کودک با مشارکت دیگر سازمان‌ها و ارگان‌ها به دنبال ادامه‌دار بودن برنامه‌های هستیم که در روز کودک رونمایی می‌شود.

پیک امید
به گزارش صبح امروز ابراهیم زره ساز در مصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون ویژه برنامه‌های روز جهانی کودک افزود: راه‌اندازی پیک امید که با کتابخانه‌های سیار در کنار کودکان حاشیه شهر حضور پیدا کرده که البته در این برنامه دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی نیز مشارکت داشته و پیک امید را همراهی کرده و فضای مورد نیاز کودک و نوجوان را فراهم می‌کند.
وی در خصوص کاهش تبلیغات هفته کودک توضیح داد: امسال سیاست کانون کمی تغییر پیدا کرده و بیشتر به سمت ارائه برنامه‌های بیشتر و با کیفیت بالاتر برای همه طیف کودک و نوجوان تغییر سیاست داده است.

بازی با کودکان در بستر بیماری
زره‌ساز بیان کرد: یکی از ویژه برنامه‌های کانون د سال جاری حضور در بیمارستان‌های مختلف و بودن در کنار کودک و انجام بازی‌های ارگانیک با کودکان بوده تا بتواند تا حدودی روحیه از دست رفته این کودکان را بازیابی کند.

۴۴ ویژه برنامه برای روز کودک

وی ادامه داد: امسال ۴۴ برنامه با محوریت کتاب برای روز جهانی کودک در نظر گرفته شده که امید است با مشارکت بین ارگانی این برنامه‌ها در طی سال نیز مداومت داشته و اجرا شود.

زره‌ساز اذعان کرد: خیلی از کودکان و نوجوانان مستعد و خلاق فضای مطالبه‌گری از مسیولان را آغاز کرده و طی‌ نشست‌هایی با این مسئولان پیام خود رامبنی بر حضور کودک و نوجوان مستعد در کنار مدیران را به مدیران و برنامه ریزان حوزه کودک و  نوجوان ابلاغ کرده‌اند.

مطالبه‌گری کودکان نخبه

وی تاکید کرد: ما در پاسخ به این مطالبه‌گری از سمت کودکان به دنبال ایجاد فضایی بوده تا کودکان حضور پیدا کرده و هدر سازمانی که با حوزه کودک و نوجوان مرتبط بوده بدون مشورت از این نخبگان برنامه‌ریزی نکرده و سیاستی را ابلاغ و اجرایی نکند.

زره‌ساز تبیین کرد: یکی دیگر از مطالباتی که امسال کانون به دنبال آن بوده حقوق کودک است و کمپین‌های اجرایی و حضور در مدارس و ارائه آموزش و بالا بردن سطح آگاهی در این زمینه فعالیت می‌کند.

وی یکی دیگر از برنامه‌های مشارکتی خود را این‌گونه تشریح کرد: نگاه کانون به دنبال انعقاد امضای مشارکت دیگر ارگان‌ها و کمک به این کانون تا بتوانیم تله تئاتر کتابخانه سیار را فعال کرده تا کودکان حاشیه شهر و کودکانی که در بستر بیماری هستند از این ظرفیت استفاده کنند.

مهم‌ترین سرمایه برای ساخت آینده، کودکان امروز هستند.

وی با بیان اینکه شعار هفته ملی کودک در سال‌جاری «آینده را باید ساخت» است، افزود: رویکرد ما این است که آینده ساختنی است لذا برای ساخت آینده منابع بسیاری مورد نیاز است.

احیای هویت گمشده کودکان امروز

این شعار به دنبال احیای هویت گمشده کودکانی است که توسط غفلت بزرگ‌ترها به فراموشی سپرده شده است.

وی با تأکید بر اینکه اگر جامعه به کودکان خود توجه نکند، از فردای درخشان خود دور خواهد شد، اظهار کرد: شناخت غلط اولویت‌ها در جامعه گاهی باعث شده است که سرمایه‌گذاری‌های درستی در این حوزه نداشته باشیم و اولویت‌های آموزشی ما متناسب با نیازهای آینده نباشد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *