گزارشی از نمایشگاه گروهی نقاشی«مثل طبیعت است که تکرار می‌شود»؛

نمایش اندیشه‌ها در آثار 17 هنرمند

نقاشی، گاهی تبلور اندیشه‌ها و حالات درونی یک هنرمند است. یک نقاش تمام خود را روی بوم می‌پاشد تا از طریق خلق یک اثر با دیگران  حرف بزند. از این رو، نقاشی، هنری ارزشمند و همواره پرطرفدار است و کمتر کسی پیدا می‌شود که نخواهد یک اثر خوب را در خانه یا محل کارش داشته باشد.

نمایشگاه گروهی نقاشی«مثل طبیعت است که تکرار می‌شود» با کیوریتوری آقای علیرضا علیزاده و با حضور هنرمندانی چون:

‏‌‎محمد ابوترابی/احسان احمدی/احمد پژمان/رضا خلیلی/علی سیدانی/علی سیران/غلامحسین سهرابی/طاهر موسوی/علیرضا طباطبایی/نوید ظفرعلیزاده/علیرضا علی‌زاده/جواد فتحعلیزاده/اصغر کفشچیان مقدم/حسین مولویان/علیرضا میرمصطفایی/ مینو نصیرزاده و علیرضا نیک زاده‏‌‎ در نگارخانه عسل در حال بر گزاریست.

این نمایشگاه از جمعه ۱۹ مهر ماه برگزار شده است و تا چهارشنبه ۲۴ مهر ماه ادامه دارد. در این نمایشگاه شاهد آثار خلاقانه و بی‌نظیری در سبک‌های انتزاعی و طبیعتگرایانه با تکنیک آبرنگ، مداد رنگی و رنگ روغن هستیم. در ادامه گفتگوی ما را با علیرضا علی‌زاده گرداننده این نمایشگاه می‌خوانید.

حمایت خانواده برای نقاش شدن

من در سال ۷۲ از یک خانواده فرهنگی بیرجندی هستم و به اقتضا شغل پدر در مشهد متولد شدم.

از آنجایی‌که والدینم علاقه‌مند و دارای ذوق هنری بودند در کودکی با بزرگ مرد نقاشی سنتی و قهوه خانه‌ای ایران مرحوم حسین همدانی (ملقب به دستخوش)  که از اقوام و استاد پدر نیز بود، آشنا و به همراه پدر در محضرش حضور داشتم.

علاقه و تشویق والدینم باعث شد پس از دیپلم در رشته نقاشی در دانشگاه فردوس مشهد ادامه تحصیل دهم و در سال ۹۶ لیسانس خود را به پایان برسانم.

پس از آن هم تا به اکنون در آتلیه شخصی ام شروع به کار و تدریس می‌نمایم.

عضویت در موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، مدرس رسمی سازمان آموزش فنی حرفه ای خراسان رضوی، دارای مدرک نقاشی از سازمان آموزش فنی حرفه ای کشور، عضو انجمن بین المللی آبرنگ(IWS)، عضو انجمن تجسمی استان خراسان رضوی، منتخب جشنواره های متعدد بین المللی آبرنگ ( ایتالیا، روسیه، مکزیک، مالزی، هند و…) و تا به اکنون چندین نمایشگاه انفرادی و ده ها نمایشگاه گروهی داخلی و خارجی در کارنامه خود دارم.

نگاه به طبیعت از دریچه غارها

نگاه به طبیعت را شاید ابتدا باید در نقاشی دیوار غارها جست و‌ جو کرد اما اگر در طول تاریخ هنر نگاهی بیندازیم پی می‌بریم اکثرا به عنوان پس زمینه آثار بوند و کمتر به چشم یک اثر کامل به آن می اندیشیدند و دلیل اهمیت شمردن آن در دنیای مدرن را هم شاید ارزش زیست محیطی آن باشد که رو به زوال است و به همین جهت امروزه بیشتر به آن توجه ویژه ای داریم. در کنار این مسائل و دیگر دلایل، هنرمندان همیشه جذب زیبایی‌ها و اسرار طبیعت بودند و هستند. بعضا به دلیل ارضای نیاز درونی خود و کشف خود شناسی و خودآگاهی به آن گرایش دارند. زیرا از آنجایی که منشا حیات است، پس طبیعت بهترین مربی ما است و‌تنها باید در اون به دنبال پاسخ بود. این نمایشگاه متشکل از ۱۷ اثر، از ۱۷ هنرمند بنام خراسانی ست با موضوعی واحد یعنی طبیعت. و همانطور که می‌بینید هر یک با نگاه خود از طبیعت یاری جسته و مکاشفات خود را به شیوه شخصی به نمایش گذاشته اند.

در این‌نمایشگاه هنرمندانی چون محمد ابوترابی، احسان احمدی، احمد پژمان، رضا خلیلی، علی سیدانی، علی سیران، غلامحسین سهرابی، طاهر موسوی، علیرضا طباطبایی، نوید ظفرعلیزاده، علیرضا علی‌زاده، جواد فتحعلی‌زاده، اصغر کفشچیان مقدم، حسین مولویان، علیرضا میرمصطفایی، مینو نصیرزاده و علیرضا نیک زاده حضور دارند.

ناکفته نماند از حامیان این نمایشگاه، جناب آقای مکرمی فر مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنیع دستی استان خراسان رضوی  و اداره مربوطه تشکر ویژه ای دارم.

همچنین از جناب آقای استادی سرپرست اداره فرهنک و ارشاد اسلامی مشهد مقدس، جناب اقای دکتر فرید جواهر زاده ریاست انجمن طبیعت گردی ایران ،جناب آقای دکتر جلیلی ریاست دانشگاه فردوس مشهد و معاونت ایشان جناب آقای دکتر مجتبوی هم بسیار سپاسگزارم که یار و یاور ما بودند.

بیانیه نمایشگاه

طبیعت تکرار می‌شود. این کاملا طبیعی است ولی در هر تکرار چیزی یگانه و منحصربه‌فرد دارد که نمی‌گذارد طبیعت طبیعی جلوه کند چون شبیه طبیعت قبلی نیست و همین طبیعی نبودن است که طبیعت را از تمدن جدا می‌کند وگرنه تمدن هم به اندازه‌ی طبیعت طبیعی است. برای همین است که کشیدن طبیعت، کشتن طبیعت نیست. یک نسخه از آن‌همه تکرار است اما خودش تکراری نیست چون به یگانگی پایبند است نه به طبیعی بودن.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *