در نشست خبری هفته گردشگری اعلام  شد:

مشهدِ 68 میلیونی

حسن پوران

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در 6 ماه ابتدای امسال 68 میلیون و 547 هزار و 47 نفر شب اقامت دراستان ثبت شده که به نسبت مدت مشابه سال قبل 5 درصد افزایش داشته است.

به گزارش صبح امروز، ابوالفضل مکرمی فر در نشست خبری که روز گذشته  به مناسبت روز جهانی جهانگری و هفته گردشگری برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: گفت: این میزان اقامت در مراکز اقامتی رسمی و غیر رسمی استان ثبت شده است.

ابوالفضل مکرمی فر افزود: براین اساس میزان ماندگاری هر گردشگر خارجی 4.8 روز  و گردشگر داخلی به صورت میانگین 2.9 روز بوده است.

وی با بیان این که ظرفیت نفر شب اقامت استان ۵۰۰ هزار نفر است، ادامه داد:  میزان ورود گردشگران خارجی در 5 ماهه ابتدای اندای 642هزار و 725 نفر بوده که تعداد 402 هزار و 867 نفر زائر و مسافر عراقی بوده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: سال گذشته ۲۰ هزار گردشگر خارجی برای انجام عمل‌های جراحی و ۱۰۰ هزار گردشگر خارجی برای انجام عمل‌های سرپایی در استان حضور یافتند که با توجه به این که درآمد حاصل از هر گردشگر سلامت به طور متوسط پنج تا هفت برابر یک گردشگر معمولی است درآمد ارزی قابل توجهی وارد استان شده است.

برنامه های هفته گردشگری

مکرمی فر افزود: نواختن زنگ گردشگری در مدارس و برگزاری تورهای گردشگری از برنامه‌هایی است که برای هفته گردشگری در خراسان رضوی پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به افتتاح 7 اقامتگاه بوم گردی و 3 دفتر خدمات مسافرتی همزمان با هفته گردشگری در خراسان رضوی ادامه داد: تخفیف ۳۰ درصدی اقامت در هتل‌های استان خراسان رضوی به مناسبت این هفته در استان در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از افتتاح دو آموزشگاه گردشگری دراین هفته خبرداد وگفت: در شش ماه نخست امسال ۲۱۴ هزار ساعت آموزش برگزار شده است که بیش از هشت هزار نفر فعال حوزه گردشگری در این دوره‌ها آموزش دیده اند.

مکرمی فرافزود: افتتاح و برگزاری تورهای رایگان مشهدگردی، افتتاح پروژه های گردشگری استان، همایش تقدیر از برگزیدگان گردشگری استان، برگزاری کارگاه و دوه آموزشی رایگان با موضوع کارآفرینی، تخفیف تا 50 درصد در واحدهای اقامتی استان از برنامه های هفته گردشگری است.

وی ادامه داد: دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران دفاع مقدس، حضور بخش گردشگری استان در دهمین نمایشگاه آنادولی وان ترکیه و اعزام موزه سیارصلح کودکان از مشهد به مناطق غربی کشور و ترکیه به عنوان سفیر صلح گردشگری استان از دیگر برنامه های این هفته است.

شناسایی 130 فرصت سرمایه گذاری

مکرمی فر با بیان این که در ۱۲۰ نقطه خراسان رضوی، ۱۳۰ فرصت سرمایه گذاری در حوزه گردشگری شناسایی شده است افزود:سرمایه گذاری در این فرصت ها می تواند برای ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر شغل ایجاد کند.

وی تاکید کرد: با سرمایه گذاری در این فرصت ها می توانیم سفر و به دنبال آن ثروت را در سطح استان توزیع کنیم.

مکرمی فر گفت: این 130  فرصت زمینه  سرمایه گذاری هزار و 600 میلیارد تومان را فراهم می کند. سود سرمایه گذاری در این فرصت ها تضمین شده است. در صورت تحقق سرمایه گذاری برای 19 هزار و 480 نفر شغل ایجاد خواهد شد.

8 شهرستان با کمبود امکانات مواجه اند

وی یادآورشد: 8 شهرستان استان با کمبود امکاناتی نظیر جاده مواجه اند  که جذب گردشگر را کم می کند که 35 میلیارد تومان هزینه برای تامین این زیرساخت ها لازم است.

وی با بیان این که در تلاشیم ماندگاری گردشگران را در سطح استان افزایش دهیم و ماندگاری تنها معطوف به مشهد نباشد، اظهار کرد: باید بتوانیم ماندگاری گردشگران را از 2.9 روز به بیش از یک هفته برسانیم و غیر از بخش زیارت جاذبه های تاریخی و تفریحی را نیز به گردشگران معرفی کنیم. ما کتابچه ای برای معرفی جاذبه های تاریخی و فرهنگی هر شهرستان استان به عنوان راهنمای سفر تهیه کرده ایم که در سایت سازمان نیز بارگزاری شده است.

مکرمی فر ادامه داد: چندین جلسه در استان با بخش خصوصی درباره طرح ساب (سفرهای ارزان برنامه ریزی شده) برگزار شده است. هدف از این طرح جذب مسافران و زائران بیشتر به مشهد است. برگزاری تور و تخفیفات ویژه رستوران ها و هتل ها از جمله برنامه های طرح ساب است. این طرح به سازمان ارائه شده و برنامه های ان در مرحله اجرایی اطلاع رسانی خواهد شد.

مکرمی فر گفت: هجدهم مهرماه امسال همایش معرفی فرصت های گردشگری استان در مشهد با حضور اداره کل استان های سیستان و بلوچستان سمنان خراسان های جنوبی و شمالی برگزار خواهد شد. این فرصت ها در چارچوب اقتصاد گردشگری در این همایش رونمایی خواهد شد. مجموعه ای توسط بخش خصوصی برای صنایع دستی ایجاد شده است که در تلاشیم برندهای سوغات گردشگری استان را در آن معرفی کنیم.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر 286 تاسیسات گردشگری با سرمایه گذاری هفت هزار میلیارد و 700 میلیون تومان بدون احتساب زمین در سطح استان وجود دارد که برای 10 هزار و 500 نفر شغل ایجاد می کند.

وی یادآورشد: توام با فراهم کردن زیرساخت ها برای این افق از بحث آموزش نیروی انسانی متخصص و با تجربه در حوزه گردشگری نیز غافل نشده ایم. اقداماتی بنیادی در این زمینه در سازمان آغاز شده است. از ابتدای امسال214 هزار و 96 ساعت آموزش در قالب 25 دوره در تمام بخش های مربوط به حوزه گردشگری و 64 دوره کوتاه مدت گردشگری برگزار شده است.

افزایش 8 درصدی مسافران خارجی

هم چنین یوسف بیدخوری سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: نرخ اشغال مهمانان خارجی در هتل های استان طی 6 ماهه ابتدای سال گذشته 16 درصد و  امسال با 4 درصد افزایش به 20 درصد رسیده است.

وی افزود: نرخ اشغال مهمانان خارحی در هتل آپارتمان ها از 29 درصد در سال گذشته به 40 درصد افزایش یافته و در مهمانپذیرها از 31 درصد به 39 درصد افزایش یافته است و در مجموع میزان  افزایش مسافران خارجی 8 درصد بوده است.

بیدخوری افوزد: از ابتدای امسال 20 میلیون و 996 هزار و 285 نفر از طریق جاده ای، ریلی، هوایی و خودروهای شخصی وارد مشهد شده اند که به نشبت مدت مشابه سال قبل 4 درصد افزایش یافته است.

وی درباره ایمنی مراکز اقامتی استان اظهار کرد: حدود 52 درصد واحد های اقامتی کشور در مشهد قرار دارند که این واحد ها با رعایت استاندارد های لازم مجوز فعالیت گرفته اند. البته برخی واحد غیرمجاز نیر فعال هستند که جزو این ظرفیت اقامت محسوب نمی شوند.

طرح جامع گردشگری نداریم

در ادامه رییس هیئت مدیره جامعه حرفه ای هتل داران استان خراسان رضوی نیز که در این نشست حضور داشت گفت: متاسفانه ما در کشور طرح جامع گردشگری نداریم و نمی توان به صورت علمی گفت نیاز فعلی و آینده ما به مراکز اقامتی چقدر است.

امیر سزاوار افزود: تاسیسات گردشگری صرفا محدود به اقامت نیست و شامل جاده سازی تاسیسات ورزشی گردشگر سلامت و غیره است. نباید صرفا در بخش اقامت سرمایه گذاری کرد. باید تاسیسات گردشگری را در سطح استان توسعه داد. مناطقی در استان هست که جاذبه های طبیعی و جاده خوبی دارد اما مراکز اقامتی خوبی در انجا ساخته نشده است به همین دلیل گردشگران به آنجا مراجعه نمی کنند.

جامعه حرفه ای هتل داران جایگزین اتحادیه هتل داران

وی با بیان این که ظرفیت اشغال هتل های استان در 6 ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6 درصد بیشتر بوده است ادامه داد: توزیع سرمایه درست انجام نمی شود، در مشهد 13 هتل پنج ستاره و 61 هتل یک ستاره وجود دارد. ظرفیت اشغال هتل های پنج ستاره به 50 درصد نمی رسد درحالی که در 6 ماه ابتدای امسال هتل های یک ستاره ظرفیت اشغال بسیار بالایی داشته اند.

وی درباره اتحادیه هتل داران خراسان رضوی گفت: جامعه حرفه ای هتل داران خراسان رضوی فعالیت خود را آغاز کرده و تمام وظایف و اختیاراتی که که در اختیار اتحادیه بوده به جامعه حرفه ای واگذار شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *