پشت پرده بازار داغ حراج‎های آخر فصل

این درصدهای باور نکردنی

وحدانه آخوندشریف

رفاه حال مشتری یا جیب یک حراج استثنایی و بی‌نظیر؛ جملاتی است که بر سر در فروشگاه‌های پوشاک،  بر روی بنرهای قرمزرنگ بولد شده، حراج‌هایی که از 10 درصد شروع می‌شود و با داغ شدن بازار حراج آخر فصل و رقابت برای زود به فروش رسیدن اجناس تا مرز 90 درصد هم می‌رسند. خریدارانی  که برایشان مهم  است مارک لباسشان از برند خاصی باشد اما تمایل دارند باقیمت مناسب‌تری خرید کنند، به انتظار این حراج‌های آخر فصل می‌مانند و همواره در جست‌وجوی فروشگاه‌هایی با تخفیفات فوق‌العاده هستند که جنس موردنظر خود را باقیمتی پایین‌تر خریداری نمایند. نکته اینجاست که بسیاری از افراد در حالت عادی برای اندکی ارزان‌تر خریدن اجناس مدت‌ها چانه می‌زنند اما با دیدن برچسب‌های حراج و تخفیف بر فروشگاه‌ها با خیال راحت و بدون هیچ چک‌وچانه‌ای برای همان اجناس پول پرداخت می‌کنند، در واقع وقتی از آیتمی به‌عنوان تخفیف استفاده می‌شود، خریدار انگیزه پیدا می‌کنند تا آن کالا را خریداری کنند.

اما این تمام ماجرا نمی باشد و همیشه تخفیفات آن چنانی دلیلی بر ارزان خریدن و یا با کیفیت و بی کیفیت بودن جنس مورد نظر نیست. در پشت پرده عبارات«%50   off، اشانتیون، به خاطر رفاه حال مشتریان، چوب حراج را به اجناس زدیم و یا تخفیفات فوق العاده آخر فصل» مسائل زیادی وجود دارد که برای جویا شدن این مهم به سراغ مردم و کسبه می رویم.

گفت و گو با مردم و کسبه

م.عباسی یکی از مشتریان به قول خودش پایه ثابت فروشگاه‌هایی است که در پایان فصل تخفیف دارند و  در مورد رضایت خود از این فروشگاه‌های پوشاک گفت: بنده چند سالی است که به دنبال خریدهای این‌چنینی هستم و مهم‌ترین دلیل خرید من نیز از این فروشگاه‌ها وجود تخفیف‌های خوب آن ها می باشد و این تخفیفات با توجه به شرایط اقتصادی جامعه بسیار مناسب و معقول است.

ر. رحمانی مادر جوانی است که در حین خروج از فروشگاهی که روی آن تخفیف 50 درصد درج‌شده با پسر خود در مورد کیفیت اجناس صحبت می‌کند، او معتقد است اکثر اجناسی که با تخفیفات بالا عرضه می‌شوند عموماً کیفیت خوبی ندارند و ترجیح می دهدکه پول بیشتری پرداخت اما پوشاک مرغوب خریداری نماید.

ع. اسدی یکی از مفازه دارانی است که در حمایت از پوشاک برند ایرانی می‌گوید: قیمت تمام‌شده این اجناس بالاست و هنوز فرهنگ استفاده از کالای ایرانی برای مردم جا نیفتاده است و برای امرارمعاش مجبوریم در آخر فصل این اجناس باکیفیت را به حراج بگذاریم.

وی ادامه می دهد:  وجود این‌همه تخفیف در برخی فروشگاه‌ها کمی شک‌برانگیز و جای سؤال دارد، مگر سود فروش یک کالا چه میزان می‌باشد که این فروشگاه‌ها می‌توانند تمام اجناس خود را بااین‌همه تخفیف بفروشند که می‌توانند علاوه بر تأمین هزینه‌های جانبی همچون کرایه مغازه، حقوق کارمندان، پول اجناس، هزینه‌های ماهانه آب، برق و گاز و … دارای سوددهی نیز باشند.

ه. رضایی در اعتراض به برخی هم‌صنفی‌های خود می‌گوید: دور زدن قانون و فاکتور سازی و گذاشتن تخفیف‌های نامتعارف باعث کسادی کار کسانی شده است که قانونی عمل می‌کنند و از اتحادیه‌ها خواهشمند هستیم با این واحدهای متخلف برخورد جدی داشته باشند.

اجناس استوک و تخفیفات نجومی

نائب رئیس اول اتحادیه پوشاک مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار صبح امروز عنوان کرد: واحدهای صنفی مجاز هستند طبق قانون در پایان هر فصل اجناسشان را حداقل 20 درصد کمتر از قیمت بازار ارائه کنند و اینکه بعضی از واحدهای صنفی در طول سال و به‌صورت پیوسته حراج و فروش فوق‌العاده را دارند قطعاً غیرقانونی عمل می‌کنند با آنها برخورد خواهد شد.

سید مهدی لسان طوسی در خصوص سود متعارف پوشاک خاطرنشان کرد: سود متعارف پوشاک برای عرضه 20 درصد است، اما متأسفانه واحدهای صنفی مجبور هستند به خاطر تغییر فصل یا مد اجناسشان را به قیمت خرید و حتی زیر قیمت عرضه تا پاسخگوی مخارج روزانه خود باشند و این نکته را باید متذکر شوم که همیشه ارزان بودن دلیل بر تخلف و تخفیفات غیرواقعی نیست.

وی در مورد تخفیف‌های بالای 50 درصد که در بعضی از واحدهای صنفی به چشم می‌خورد اعلام کرد: اتحادیه‌ ما به مدت سه سال است که به هیچ واحد صنفی مجوز تخفیفِ بالایِ 50 درصد نداده و جز موارد استثنایی که مطمئن باشیم یک واحد صنفی در حال ورشکسته شدن و یا تغییر شغل که گاها بعضضی از واحدها به اجبار حتی تا 80 تا درصد تخفیف هستند و بعضابه علت به فروش نرفتن اجناس، الباقی پوشاک خود را به خیریه‌ها تحویل می‌دهند.

لسان طوسی ادامه داد: سقف تخفیف ما برای حراج و فروش فوق‌العاده برای واحدهای صنفی همان 50 درصد است و اگر مردم با توجه به اینکه سود ما که 20 درصد است روی اجناسی که خریداری می‌کنند دقت نظر بیشتری داشته باشند.  باید در مورد واحدهای صنفی که در  طول سال تخفیف 50 درصد ی دارند کمی تامل کنند.

نائب رئیس اول اتحادیه پوشاک مشهد درباره تخفیفات این‌چنینی مسئله اجناس استوک را مطرح و عنوان کرد: بعضی از واحدهای صنفی اجناس استوک را خریداری و به مردم عرضه می‌کنند. درواقع وقتی یک واحد تولیدی در حال جمع‌آوری می‌باشد و تعدادی از اجناسش به فروش نرفته ودر انبار دپو شده  یا ته انباری است را به قیمت خیلی پایین عرضه می‌کند .

وی با اشاره به اینکه ادعای نظارت صددرصدی اتحادیه یک اغراق است ابراز کرد: در خصوص قوانین و مقررات رانندگی باوجود حضور همیشگی پلیس و چراغ‌های قرمز و دوربین‌های ثبت تخلف، شاهد این هستیم که بعضاً رانندگانی هستند که تخلف می‌کنند و از چشم پلیس مخفی می‌مانند، پس ادعای نظارت صددرصدی اتحادیه‌ها یک نوع اغراق است ولی اتحادیه تمام تلاشش رادراین راستا انجام میدهند تا تخلفات رابه حداقل برسانند.

لسان طوسی ادامه داد: مسئول اصلی نظارت بر تخفیفات در ابتدا اتحادیه است که بر سطح عرضه برای صنف مربوط به خود دقت نظر داشته باشد اما چنانچه تخلفات از چشم اتحادیه‌ها پنهان ماند اتاق اصناف و بعد از آن سازمان بازرسی و نظارت این موارد ر ا رصد کرده و پیگیری می‌کنند.

وی در مورد چندمنظوره بودن واحد بازرسی نظارت اتحادیه اعلام کرد: این واحد علاوه بر کار ساماندهی فاقدین پروانه‌کسب در طول روز موارد زیادی من‌جمله بحث حراج‌ها و فروش فوق‌العاده، صدور فاکتورتوسط عرضه کننده،جانمایی دوربین‌هایی که در واحدهای صنفی تعبیه‌شده و عفاف و حجاب را در طول روز رصد کرده و اطلاعات و تذکرات لازم را به واحد صنفی مربوطه می‌دهند و در صورت نیاز به آن‌ها اخطار داده و از طریق اماکن موضوع را پیگیری می‌نمایند و درنهایت در صورت اثبات تخلف واحد صنفی مربوطه توسط اماکن پلمپ خواهد شد.

نائب رئیس اول اتحادیه پوشاک مشهد در خصوص اطلاع‌رسانی به مردم و یا واحدهای صنفی معترض به هم‌صنفی‌های خود در صورت تخلف واحد مربوطه اعلام کرد: مردم می‌توانند از طریق شماره‌گیری تلفن‌های اتحادیه این تخلفات را اعلام کنند و درنهایت اگر اتحادیه پاسخگو نبود از طریق  شماره 124 و تلفن واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف اقدام نمایند. تمامی این موارد راه‌هایی برای مقابله با تخلفات گوناگون واحدهای صنفی هست که مردم می‌توانند از این طریق پیگیری‌های لازم را مبذول کنند.

لسان در هشدار به مردم در خصوص کالاهایی که قیمت ندارند ابراز کرد: هر کالایی که قیمت نداشته باشد مطمئناً فروشنده آن کالا تخلف کرده و ما طبق بخشنامه‌ای که از اتاق اصناف ابلاغ شده اطلاع رسانی کردیم. واحدهای صنفی مکلفند با درج اتیکت وصدور فاکتور برای مشتری قوانین را رعایت کنند.

وی از تخفیفات آخر فصل به‌عنوان یک معامله دوسر سود یادکرد و گفت: تخفیفات آخر فصل به‌شرط واقعی بودن هم به نفع فروشنده هست و هم خریدار  و کسانی که به دنبال قیمت پایین‌تر هستند می‌توانند در صورت آگاهی از جنس و مارک خریداری‌شده از تخفیفات آخر فصل بهره خوبی ببرند.

نظارت و آگاهی سازی،راه مقابله با تخفیفات دروغین

اگرچه ظهور علامت تخفیف بر روی شیشه برندهای معروف  و یا حتی پوشاکی که برند نیستند همیشه خوشایند بوده اما جذب مشتری با وعده تخفیف بالا توسط این فروشگاه‌ها، در طولانی‌مدت باعث مشکلاتی ازجمله خالی شدن سایر مغازه‌ها از مشتری می‌شود که خودِ این کار در طولانی‌مدت باعث تعطیلی این مغازه‌ها می‌گردد، همچنین مسئله ورود کالاهای قاچاق بی‌کیفیت و فروش آن‌ها با نازل‌ترین قیمت در این فروشگاه‌ها باعث از بین رفتن فرصت‌های شغلی و نابود شدن چرخه تولید این کالاها می‌شود.

نظارت هر چه بیشتر اتحادیه‌ها و اعمال قانون بر چگونگی این تخفیفات، آگاهی سازی مردم بر تشخیص تخفیف واقعی از تخفیف کاذب  در این اوضاع اقتصادی می‌تواند راهگشا باشد و جلوی بسیاری از تخلفات و شبهه‌ها را بگیرد.

 

 

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *