شهردار مشهد تاکید کرد:

طرح های تفصیلی بر مدار خواست و انتظارمردم

شهردار مشهد بر لزوم توجه به خواسته ها و انتظارات مردم در اجرای طرح تفصیلی تاکید کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، محمدرضا کلائی با بیان این مطلب در نشست بررسی طرح تفصیلی حوزه جنوب غرب که در سالن شهدا برگزار شد، با تاکید بر اهمیت بررسی طرح، اظهار کرد: خواسته ما از شهرداران مناطق این است که حلقه ارتباط مدیریت شهری با مردم باشند و انتظارات و گرایش های مردم را درک کنند. بر این اساس اگر ابتدای مطالعه و بررسی طرح هستند، باید خواسته های مردم را در نظر گیرند و آن را به مشاور انتقال دهند.
وی همچنین گفت: اگر انتهای بررسی طرح هستند، باید خواسته های مردمی را بر طرح تطبیق دهند و اعلام کنند چه بخش هایی در طول اجرای طرح به لحاظ اجتماعی ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد.
شهردار مشهد به وجود اختلاف نظرها، چالش ها و مطالبات در طرح اشاره کرد و گفت: این اختلافات بین حوزه های مختلف و حتی در درون مدیریت شهری وجود داشته و همچنان نیز به قوت خود باقی است.
کلائی در ادامه بیان کرد: عمده این اختلافات یا حل و فصل نشده یا مرتفع شده ولی افراد با عینک های قبلی و نگرش های گذشته به موضوع نگاه می کنند. پس باید چند اصل اساسی به منظور دستیابی به انسجام و یکپارچگی مورد توجه قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: اگر با انتظارات و چالش های اجتماعی مواجه ایم، باید شهرداران مناطق این مسائل را ارائه کنند.
شهردار مشهد با اشاره به اینکه بخش زیادی از تحقق وظایف هر حوزه در گرو برنامه های اجرایی است که از طرح های تفصیلی منبعث می شود، گفت: همچنین باید بر روی ارتقای کیفیت سکونت توجه کرد.
کلائی با اشاره به اجرای پروژه های مختلف از سوی مدیریت شهری در بازه های زمانی، بیان کرد: مدیر منطقه باید پروژه هایی که مدیریت شهری در برش های برنامه میان مدت در نظر گرفته را تطبیق دهد و بر اساس آن الگوی کار را اجرایی کند.
وی خاطر نشان کرد: باید شأن مناطق ارائه و کنترل گرایش های اجتماعی و تذکر آنها به جلسه برای لحاظ توسط نهادهای تسهیل کننده و دیدن چگونگی تحقق ماموریت اصلی پهنه در قالب فعالیت های مدیریت شهری باشد.
شهردار مشهد با بیان اینکه حوزه شهرسازی باید این خواسته ها را به صورت فنی مدیریت کند، گفت: خواسته ها چه در طرح های بالادستی چه در برنامه های میان مدت باید کنترل شود و خلاف آن  نیز رصد گردد.
کلائی تاکید کرد: همچنین باید تمهیدات این مسئله که حرف ها به صورت عملیاتی در قالب سند مشخص و روشن در بین همه اسناد و ذی نفعان اعمال گردد، اندیشیده شود.
وی با اشاره به نقش سایر حوزه های تخصصی در این رابطه، تصریح کرد: حوزه های تخصصی نیز باید تحقق ابزارهای خود برای ایفای نقش در این طرح یا سایر برنامه های مدیریت شهری را درخواست، کنترل و نظارت کنند.
شهردار مشهد اظهار کرد: امروز با طرحی مواجه ایم که مشاور در سالیان ممادی تهیه و ارائه کرده است. پس باید در تطبیق مسائل تمامی خواسته های اجتماعی و مانند آن را رعایت کنیم و طرح های بالادست را نیز لحاظ کنیم. اما این امر باعث نمی شود پیشنهاداتی که برای بهبود ارائه می دهیم، محدود به طرح های بالادست وعوامل معطوف کننده باشد.
کلائی عنوان کرد: تنها چیزی که ما را محدود می کند این است که مبنای تهیه طرح را تغییر ندهیم. اما ممکن است سند جامع مانند هر سند دیگری اشکالاتی داشته باشد.
وی با بیان اینکه در طی 13 سال گذشته شهر دستخوش تغییراتی شده، گفت: پس در نتیجه این تغییرات ممکن است مدیریت شهری به استنتاجاتی رسیده باشد. در عین حال بخشی از این تغییرات اقتضائات راهبردی است که مدیریت شهری به تجربه با آن ها برخورد کرده است.
شهردار مشهد با تاکید بر اینکه به معنای واقعی به دنبال شفافیت، کاهش فساد و الکترونیکی کردن امور هستیم، اظهار کرد: برای این مهم اقتضائاتی در طرح لازم است. نکته بعدی این است که حتی الامکان شکل مداخلات باید شکل راهبردی ساختاری باشد.
کلائی خاطرنشان کرد: آنچه اتفاق افتاده در طرح دیده شود و واقعیات موجود در شهر بر روی طرح تفصیلی بنشیند، که اگر رعایت نکنیم مردم دچار دردسر می شوند.

تلاش در قانون گرایی و تکمیل سندهای کنترل شهر از سوی شورای پنجم

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شورای پنجم می کوشد سندهای کنترل شهر را با شعار قانون گرایی محقق و تکمیل کند.
محمدهادی مهدی نیا با اشاره به اینکه شعار شورای پنجم قانون گرایی است، بیان کرد: شورای شهر قانونگرایی را در حوزه شهرسازی دنبال می کند و امیدواریم یکی از نتایج قانون گرایی در این حوزه، کامل شدن سندهای کنترل شهر از جمله طرح تفصیلی باشد.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه شورا بر مبنای قوانین بالادستی کار خود را در بررسی طرح انجام می دهد، گفت: شورا بر مبنای آیین نامه اجرای طرح های توسعه و عمران مصوب سال 78، ضوابط طرح های بالادستی، طرح جامع و شرح خدمات مشاور را بررسی می کند و این  موارد 3 طرحی است که تبدیل به چک لیست می شود و بر مبنای آن طرح ها کنترل می گردد.
مهدی نیا با اشاره به محتوی طرح ها، اظهار کرد: زمانی که با امضای شهردار طرح به شورا ارسال می شود، این امر به معنای اجماع نظر در بخش های مختلف شهرداری است.
وی به وجود دو رویکرد در این زمینه اشاره کرد و توضیح داد: یا اینگونه تصور می شود که طرح تفصیلی طرحی است که وقتی مصوب می شود و در دست مدیریت شهری قرار می گیرد، بخش هایی است که دارای بیشترین ارتباط با مدیریت شهری است، اما به خرق عادت مبتلا می شود و مدیریت شهری به شکل دیگری رقم های جاری خود را اجرایی می کند.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد افزود: رویکرد دیگر این است که طرح تفصیلی ارائه می شود و محتوایی با خود می آورد که بر مبنای آن مدل ها و ساختارهای دیگری برای پاسخگویی شکل می گیرد. پس در این رویکرد باید طرح تفصیلی به واقعیت های موجود نزدیک شود تا ابزاری برای پاسخگویی مدیریت شهری شود.
مهدی نیا با اشاره به وجود محدودیت هایی در ضوابط  و مقررات طرح، گفت: گاه با وقفه ای دوباره مسیر را تکرار می کند که نمونه آن طرح تاش است.
وی افزود: پیش بینی این است اگر با رویکرد دوم باشد توقفی در اجرای کار صورت می گیرد، چالش ها و نارضایتی شکل می گیرد و دوباره همان شرایط حاکم می شود.
وی با اشاره به محدودیت های طرح، اظهار کرد سقف جمعیتی در سند بالادستی – که طرح جامع است- 603 هزار نفر دیده شده و  تا سال 1405 باید نزدیک 100 هزار نفر در این حوزه مستقر شود.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص محدودیت های استاندارد سرانه طرح های بالادستی، بیان کرد: طرح مساحت هایی را تکلیف می کند وبر همه چیز اثر گذار است.
مهدی نیا گفت: آنچه از این نظامات بررسی میشود، آن است که 2 مورد بیشترین اثر را بر امورات جاریه شهرداری دارد. در واقع بیشترین اثرات را کاربری زمین و نظام عرضه و دسترسی دارد.
وی بیان کرد: در نظام کاربری زمین نیز محصولی که تولید می شود 2 نقشه کاربری پیشنهادی اراضی و دفترچه ضوابط مبتنی بر نقشه را شامل می شود در این زمینه عقب نشینی ها، تعریض معبرها و کاربرهای دیگر مطرح است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *