خدمت ۳۰ ساله سربازی؛

در راستای دفاع از تمامیت ارضی کشور

معاون وظیفه عمومی فرماندهی استان خراسان رضوی گفت: دفاع از استقلال و تمامیت ارضی کشور بر عهده هر فرد ایرانی بوده که بر این اساس قانونگذار کلیه افراد ذکور جمهوری اسلامی ایران را مکلف به خدمت وظیفه عمومی کرده است.
به گزارش”صبح امروز” سرهنگ محمود ریاحی افزود: کلیه افرادی که به سن ۱۸ سالگی رسیده مشمول قانون وظیفه عمومی شده که در اصطلاح از این افراد نیز تحت عنوان مشمول یاد می‌شود.
وی تصریح کرد: مشمول بودن بدین معنا و مفهوم بوده که هر پسری که وارد سن ۱۸ سالگی شده تابع قوانین وظیفه عمومی شده. بسته به شرایط موجود اگر قصد ادامه تحصیل دارد با مراجعه به این معاونت از معافیت موقت تحصیلی بهره می‌گیرد.
قانون۳۰ ساله خدمت
سرهنگ ریاحی اظهار کرد: طبق قانون جمهوری اسلامی مدت خدمت سربازی ۳۰ سال بوده که مدت ۲۴ ماه دوره ضرورت که بنا به پیشنهاد رییس کل قوا ممکن است کاهش یا افزایش داشته باشد که در شرایط کنونی نیز این مدت از ۲۴ ماه به ۲۱ ماه کاهش یافته است.

معاون وظیفه عمومی استان یاداور شد: در حال حاضر مدت خدمت برای مناطق عادی و نظامی  21 ماه می باشد و برای سربازان امریه  در ارگان های غیر نظامی 24 ماه می باشد .
وی بیان کرد: در قانون برای خدمت نیز ۸ سال دوره احتیاط و نیز دو دوره ۱۰ ساله تحت عنوان ذخیره اول و دوم تصویب شده و این بدان معناست که افراد تا پایان سن ۵۰ سالگی در زمره قوانین خدمت عمومی قرار دارند و بر حسب مورد در صورت نیاز و صلاحدید نیروهای مسلح کشور می‌توانند از این افراد استفاده کنند.

معاون نظام وظیفه عمومی ابراز کرد: کلیه مشمولين قادر به خدمت و بلامانع، به خدمت دوره ضرورت اعزام می‌شوند و پس از فراگرفتن آموزش‌های نظامی لازم در ابتداي خدمت، بقیه خدمت دوره ضرورت را انجام مي‌دهند.
تعیین ترتیب تقدم و سهیمه‌بندی مشمولين وظيفه بين هر يك از نيروهاي مسلح، توسط ستاد كل با تصويب فرماندهي كل صورت مي‌گيرد.

معافیت تحصیلی
سرهنگ ریاحی با اشاره به این‌که خانواده‌ها ایام کنکور را تازه پشت سر گذاشته و اکنون بیشترین دغدغه خانواده ادامه تحصیل و خدمت سربازی فرزندان است ادامه داد: همه افراد ذکور به محض رسیدن به سن ۱۸ سالگی،اگر در حال تحصیل هستند حتما باید از این سازمان درخواست معافیت تحصیلی داشته در غیر این صورت در لیست مشمولین غایب ثبت می‌شوند.
وی عنوان کرد: دانش آموزانی که از دوره متوسطه فارغ‌التحصیل شدند به مدت یک‌سال زمان دارند که یا ادامه تحصیل کرده یا برای دریافت برگه اعزام به خدمت اقدام کنند.

سرهنگ ریاحی گفت: هر فرد ذکور ایرانی در ماهي كه طي آن ماه به سن هجده سال تمام مي‌رسد مشمول مقررات خدمت وظیفه عمومی است.
میسر بودن معافیت ادامه تحصیلی در زیر سن ۲۰ سالگی
معاون وظیفه عمومی فرماندهی استان خراسان رضوی یادآور شد: البته قانون‌گذار برای ادامه تحصیل در هر مقطعی زمانی را مشخص کرده که مشمول طی این بازده زمانی باید تحصیلات خود را به اتمام برساند بدین معنا اگر فردی در سن بالای ۲۰ سالگی موفق به کسب دیپلم شوند از نظر قانون حق ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را ندارند و ابتدای امر باید دوران خدمت خود را بگذرانند.
وی ابراز کرد: افراد در صورت معافیت تحصیلی، از تاریخ فارغ التحصیلی به مدت یکسال زمان دارند که برای اعزام به خدمت اقدام کنند.
سرهنگ ریاحی گفت: با توجه به اهمیت توان دفاعی و امنیتی کشور به عنوان اصلی ترین مولفه،مهم‌ترین وظیفه سازمان نظام عمومی نیز ‘تامین نیروهای مسلح مورد نیاز' کشور است .
نقش سرباز در تامین “امنیت کشور
وی افزود: نظام عمومی وظیفه تامین نیروهای مسلح کشور برای برقراری امنیت را بر عهده دارد و از انجا که افراد تحت عنوان قانون موظف به گذراندن دوره خدمت هستند این سازمان تقسیم این افراد بین نیروها بر حسب نیاز را عهده‌دار است.
سهم خراسان در تامین نیروهای مورد نیاز
سرهنگ ریاحی تبیین کرد: استان خراسان رضوی با توجه به وسعت ارضی و در نتیجه جمعیت بیش‌تری که در این محدوده مستقر هستند تاثیر بسزایی در تامین نیروهای مسلح در سطح کشور دارند.
وی مطرح کرد: افرادی که دارای مدارک تحصیلی دیپلم‌، فوق دیپلم و پایین‌تر از دیپلم هستند ۱۹ هر ماه به خدمت سربازی اعزام شده و یکم ماه‌های زوج نیز افراد دارای مدرک کارشناسی و بالاتر از آن نیز روز اعزام به خدمت این افراد است.
معاون وظیفه عمومی فرماندهی استان خراسان رضوی اظهار کرد: افراد پس از دریافت برگه اعزام به خدمت از دفاتر پلیس+۱۰ به پزشکان معتمد سازمان برای انجام معاینات پزشکی ارجاع داده می‌شوند.
چگونگی اخذ معافیت پزشکی
وی تبیین کرد: پس از ارجاع به پزشک معتمد در صورتی که افراد شرایط اعزام به خدمت را داشته باشند اعزام شده و در صورت مشکل جسمانی به شوراهای پزشکی نظام عمومی ارجاع داده شده و توسط پزشکان مورد وثوق ما رجوع کرده و معاینات مورد نیاز انجام می‌شود واگر توانایی اعزام به خدمت را داشته باشند اعزام می‌شوند.
سرهنگ ریاحی توضیح داد: در برخی موارد بیماری افراد به گونه‌ای است که افراد نمی‌توانند اعمال خدمت را انجام داده معافیت از رزم گرفته و نیز برخی از بیماری‌ها بازه زمانی مشخصی دارد که در این صورت افراد نیز معافیت موقت دریافت می‌کنند.
معافیت کفالت
وی ادامه داد: معافیت کفالت شاخصه‌های متنوعی داشته و در صورت کلی کفیل به کسی می‌گویند که” یگانه فرزندسالم ذکور بالای ۱۸ سال خانواده بدون سرپرست یا از کار افتاده ” مکفول است.
معاون وظیفه عمومی فرماندهی استان خراسان رضوی بیان کرد: افرادی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی'ره' یا سازمان بهزیستی قرار دارند تحت عنوان خدمت رسانی بهتر و در جهت توانمند کردن خانواده تنها یکی از فرزندان پسر آن‌ها می‌توانند از خدمت سربازی معاف شوند.
وی تبیین کرد: در حوزه معلولین نیز با توجه به مشقت‌هایی که نگهداری از معلولین برای خانواده‌ها به همراه دارد قانونگذار این ارفاق را به این خانواده ها داشته که یک فرزند نیز از خدمت معاف شده و البته تمام این موارد به شرطی است که مشمول غیبت ندلشته باشد.

سرهنگ ریاحی ابراز کرد: انجام امور زیر در مورد مشمولین وظیفه عمومی مستلزم ارائه مدرک دال بر رسیدگی به وضع مشمولیت آنان از اداره وظیفه عمومی می‌باشد و فتوکپی مدرک ارائه شده از جمله منضمات ضروری پرونده متشکله می‌باشد.
الف- شرکت در آزمایشات رانندگی و اخذ گواهینامه.ب- دریافت هر گونه وام و کمک‌های کشاورزی و صنعتی و دامداری و مسکن از طریق بانك‌ها و وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت و نهادهای قانونی.ج- کاندیدا شدن جهت انتخابات مجلس شورای اسلامی و سایر شوراها و انجمن‌های قانونی.د- تحویل اصل گواهینامه یا پایان نامه دوره‌های تحصیلی دیپلم و بالاتر از وزارتخانه مربوطه.ﻫ- صدور پروانه کسب و اجازه اشتغال و عضویت در شرکت‌های تعاونی.و- (حذف برابر ماده 7 قانون اصلاح): ثبت هرگونه نقل و انتقال غير قهري اموال به طور مستقيم و غير مستقيم در دفاتر اسناد رسمي.ز- دریافت مستمری از سازمان‌های دولتی و وابسته و نهادهای قانونی.ح- استخدام به هر صورت (رسمی، پیمانی، روزمزد و خرید خدمت) در وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت و نهادهای قانونی و شرکت‌های دولتی.

وی تاکید کرد: دولت موظف است هزينه آموزش مشمولين وظيفه مأمور را به تعداد سهميه اختصاص يافته به طور سالانه بر اساس سرانه آموزشي به ميزان چهار هزار برابر ضريب ريالي محاسبه و در اختيار ستاد كل قرار دهد تا ستاد كل به ميزان سهميه واگذاري به سازمان‌هاي آموزش‌دهنده پرداخت نمايد.

تسهیلات ویژه به مشمولین برای اربعین امسال

سرهنگ ریاحی تصریح کرد: باتوجه به نزدیکی ایام اربعین پیش‌بینی تسهیلات ویژه برای مشمولینی که قصد زیارت عتبات عالیات را دارند که در سال‌های گذشته با گذاشتن وجه نقد به عنوان وثیقه امکان خروج از کشور و شرکت در زیارت عتبات را داشتند امسال برای ترغیب مشمولین به زیارت عتبات،تمام مشمولین غیر غایب بدون هیچ وثیقه‌ای با ثبت‌نام در سایت e.police می‌توانند از کشور خارج شوند.
وی مطرح کرد: حتی افرادی که خدمت سربازی را خریداری کرده در صورت نداشتن معوقه می‌توانند برای زیارت عتبات عالیات از کشور خارج شوند که این اقدام و اعطای تسهیلات برای اولین بار در سازمان نظام عمومی انجام می‌شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *