در ۴۲ بیمارستان سطح استان خراسان اجرایی می‌شود  ؛

رسیدگی الکترونیکی اسناد پزشکی

در اجلاس سراسری مدیران بیمه سلامت در مشهد از سامانه رسیدگی الکترونیکی به اسناد پزشکی رونمایی شد.

همایش سراسری مدیران سازمان بیمه سلامت ایران، (ششم شهریور ماه) با حضور “طاهر موهبتی” مدیر عامل سازمان بیمه سلامت کشور، “امیر حسین قاضی زاده” نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و روسای دانشکده‌ها ودانشگاههای علوم پزشکی استان خراسان رضوی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

اعلام آمادگی ۴۲ بیمارستان برای اجرای طرح رسیدگی الکترونیک اسناد

مدیر کل بیمه سلامت استان خراسان رضوی در ابتدای همایش ضمن خیرمقدم به مدعوین و قدردانی از زحمات مدیران سازمان بیمه سلامت گفت: ابتدا بنا برآن شد تا  برنامه رسیگی به اسناد الکترونیکی در ۶ شهر و مراکز دانشگاهی خراسانرضوی انجام شود اما اکنون ۴۲ بیمارستان در سطح استان خراسان رضوی برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده اند.

به گزارش صبح امروز  سید مرتضی وجدان افزود: اکنون با گذشت ۲ هفته که به صورت آزمایشی اسناد به صورت الکترونیکی بررسی می شودو امروز در ۱۴ بیمارستان مشهد و ۵ بیمارستان دانشگاهی در سطح استان و در استانهای خراسان جنوبی و رضوی در 103بیمارستان به صورت آزمایشی این کار شروع شده است.

وی اظهار داشت: موضوع رسیدگی الکترونیک  به اسناد بستری که در سطح بیمارستان های دولتی اجرا می شود در یک هفتهآزمایشی، عملکرد بسیار خوبی اشته است و تا ابن لحظه 10 هزار 464 پرونده را به سامانه »سپاس« ثبت و 5 هزار 305پرونده در کارتابل کارشناسان درآمد بیمارستان ها قرار دارد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی تصریح کرد: از این 5 هزار 305 پرونده دو هزار و 982 پرونده در کارتابلکارشناسان در حال کارشناسی است و دو هزار 177 پرونده نیز کارشناسی شده است.

وی ابراز کرد: بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در استان خراسان رضوی زیر پوشش بیمه سلامت هستند که در قالب پنج

صندوق کارکنان دولت، روستائیان و عشایر مناطق زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، بیمه ایرانیان، بیمه همگانی و سایر اقشار به آنهاخدمات رسانی می شود.

وجدان تبیین کرد: هم اکنون حدود ۶۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان خراسان رضوی زیر پوشش بیمه سلامت هستند.

دکتر دارابی'رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد'

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:  دولت دوازدهم در جهت استفاده بهینه از منابع طرح  نظام ارجاع الکترونیک کهعلاوه بر استفاده بهینه از منابع از  سرعت و دقت کار بالایی برخوردار است اجرایی کرده تا علاوه بر بحث کاهش هزینه هادیگر بیماران مشکلی در بخش مدیریت هزینه ها و ترخیص نداشته باشند.

عدم امکان استفاده ۸۰درصد از مردم از خدمات درمانی بخش خصوصی

دکتر محمدرضا دارابی صبح روز ۴شنبه در شروع اجلاس سراسری مدیران بیمه سلامت کشور افزود: ۸۰ درصد مردم به دلیل هزینه های سنگین درمانی و مشکلات مالی  نمی توانند از خدمات بخش خصوصی در حوزه سلامت بهره ببرند و ۲۰ درصدباقیمانده که ۱۵ درصد با بیمه تکمیلی این هزینه را تامین و فقط 5 درصد هستند که می توانند از ثمرات بخش خصوصیاستفاده کنند.

وی تصریح کرد: اگرچه ما به عنوان مسئولین حوزه سلامت موظفیم تا با حمایت از  بخش خصوصی و بخش فعلی  کنیم ولی واقعیت قضیه این است که هزینه های سنگین برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده و اینجا وظیفه همه بیمه ها خصوصا بیمه سلامت که متعلق به وزارت بهداشت و درمان است، که در این زمینه ورود پیدا کند.

بیمه جز ناگسستنی حوزه سلامت

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد:صنعت بیمه جزئی ناگسستنی از حوزه سلامت و درمان و بهداشت است وطبق فرمایشات رهبر مردم در هنگام بیماری نباید دغدغه ای جز بیماری داشته باشند و همین فرمایش کلید طرح تحول نظامسلامت در دولت امید شد.

وی تبیین کرد: گرچه این طرح ایراداتی دارد اما با همین موضوع که پرداخت از جیب بیمار کم شده و بیمارستان ها ملزم بهبهبود بیمار است.

اقدامات خوبی در جهت استفاده بهینه از منابع صورت گرفت تا اعتبار این حوزه دستخوش هزینه‌های بیخود نشود.

دارابی ابراز کرد: هر کسی که خارج از سیستم قانونی در این زمینه فعالیت کند در واقع مداخله گر سلامت محسوب می شودو نیز در حال حاضر برخی افراد با استفاده از عناوینی همچون طب اسلامی و طب سنتی به صورت غیر قانونی در حالفعالیت هستند و در این میان وظیفه خبرنگاران است که مردم را نسبت به این موضوع بیش از پیش مطلع کنند.

اطلاع رسانی خدمات حوزه سلامت

وی ادامه داد: فعالیت هایی که در حوزه سلامت می شود باید به اطلاع جامعه برسد و مردم باید بدانند که چه نوع خدماتیدر کدام مراکز ارائه می شود تا در زمان نیاز به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند و پیشنهاد می شود رسانه های گروهیبخشی از حوزه خود را به موضوع سلامت و اطلاع رسانی در زمینه سلامت و پیشگیری از بیماری ها اختصاص دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تبیین کرد: باید در کنار هم تلاش کنیم ضمن ارتقاء سواد سلامت مردم، اجازه فعالیتمداخله گران سلامت را به هیچکس ندهیم.

کمبود فضاهای آموزشی

کمبود فضاهای آموزشی و آزمایشگاهی و افزایش ظرفیت رشته های پزشکی باعث افت چشمگیرکیفیت تحصیلی  ومتعاقبآن  نارسایی در تشخیص ها  وکاهش سلامت  مردم میشود.

تاکید رهبر بر رعایت قانون به دور از مصلحت اندیشی

معاون فنی و حسابرسی امور عمومی و اجتماعی دیوان محاسبات کشور نیز در اولین روز از اجلاس سراسری مدیران بیمه سلامت پشت تریبون رفته و برای مدیران این سازمان سخن گفت.

دکتر داوودی گفت:  رهبر بر رعایت قانون تاکید بسیاری دارد و همواره می گوید اگر مصلحتی در رعایت قوانین و مقررات صورت گرفته و با مصلحت اندیشی ضابطه ها به هم بخورد دیگر قانونی باقی نمی ماند.

وی تصریح کرد: دیوان محاسبات به موجب حصول قانون ۵۴ و ۵۵ شکل گرفته و وظیفه محاسبات را بر عهده دارد و درقانون سه دیوان'محاسبات،دیوان عالی کشور نظارت قضایی،دیوان عدالت اداری نظارت اداری' داریم وتاسیس دیوان بهموجب قانون اساسی است.

کنترل و نظارت پاسداری از بیت‌المال

داوودی بیان کرد: قانون ۱ دیوان مسئولیت اصول کنترل و نظارت مستمر مالی به منظور پاسداری از بیت المال را بر عهده دارد که اکنون دستخوش تغییراتی شده است.

وی شعار کنونی دیوان محاسبات در راستای حمایت مدیران را این گونه توضیح داد: نظارت مالی پیشگیرانه،هدایتگرانه ومقتدرانه شعار این دیوان برای حمایت از مدیران سازمان ها است.

داوودی تبیین کرد: دیوان محاسبات نباید صرف رسیدگی ورود پیدا کند چرا که به خاطر تعدد قوانین دیوان به راحتیمی توانند ورود پیدا کرده و چوب لای چرخ بگدارند اما باید کمک کرد تا با رعایت قوانین سازمان ها به حیات خود ادامه دهند.

طرح بینا در راستای حمایت از مدیران

وی اظهار کرد: ما به جهت کمک مدیران طرح بینا رو اجرایی کرده طرحی که طی تحقیق ۲۰ سال اخیر مشکلات سازمانها و عدم رعایت قانون واکاوی شده که بازآموزی یافته های آن به جهت افزایش آگاهی مدیران در رعایت قوانین اجرایی می‌شود.

داوودی تاکید کرد: نباید انگیزه و جسارت مدیران گرفته شود و نظارت بالغ بر ۹۸ درصد مدیران دولتی دست ما بوده و ما بادر نظر گرفتن شعار دیوان مبنی بر نظارت مالی مستمر مقتدرانه انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: در قانون بودجه سال ۹۸ ،۱۰ مورد جرم انگاری شده که اگر مدیران اگاهی داشته باشند وظایف خود را بهتررصد میکنند.

داوودی تصریح کرد:در ماده ۲ قانون دیوان محاسبات حسابرسی و یا رسیدگی کلیه حساب ها درآمد و هزینه و سایر دریافتها و پرداخت ها و نیز صورت های مالی دستگاه ها از نظر مخالفت با قوانین و مقررات مالی و سایر قوانین مربوط وضوابط آن بررسی میشود.

وی عنوان کرد: درماده ۶ قانون دیوان محاسبات آمده به صراحت اعلام نظر در خصوص لزوم وجود مرجع کنترل کنندهداخلی و با عدم کفایت مراجع کنترل کننده موجود در دستگاه های مورد رسیدگی با توجه به گزارشات حسابرسی های ورسیدگی های انجام شده جهت حفظ حقوق بیت المال آمده است.

داوودی ابراز کرد: به موجب اصل ۵۵ قانون اساسی گزارش تلویق و بودجه کامل کشور  باید در اختیار عموم قرار بکیرد کهاکنون در اختیار عامه مردم بوده و قابل دسترس است که این امر موجب شفافیت م یشود.

وی افزود: حسابرسی عملکرد اولویت دیوان حسابرسی است و در این حول کار خود را انجام میدهیم و اگر مدیری اقدامیانجام دهد که منجر به آسیب به دخل و تصرف در وجوه عمومی باشد تصمیم نادرست صورت گرفته و با او برخورد می‌شود.

در روز پایانی اجلاس مهندس موهبتی پس از ارائه چالش‌ها و راهکارهایی در جهت رفع چالش‌های ۴ کارگروه اصلی سازمان بیمه سلامت به مدیران این سازمان گفت: درتصمیم سازی جای برای سخن زیاد است و زمانی که تصمیمی گرفته شد دیگر انتقاد و نباید باشد بلکه باید برای اجرایبهتر آن تلاش کرد.

وی تبیین کرد:در سال ۹۷،۴هزار ۳۰۷ میلیارد سیوینگ منابع داشتیم و جمع کثیری از افراد محروم نما حذف شدند.

موهبتی تاکید کرد: جمع کمیته امداد ۹۰۰ هزار نفر است اما بیمه شدگان رایگان بیمه سلامت ۳۸ برابر این رقم است وبا حذف بیمه افراد دهک‌های بالا  برای اولین بار از ابتدای تاسیس سازمان بیمه سلامت سال ۹۷، ۸ درصد کاهش هزینه داشتیم.

وی گفت: اطلاع رسانی و ارتباط با مدیران استان،نمایندگان مجلس و صداوسیما و اطلاعات سپاه و خبرنگاران با ان ها حضور داشته باشید و

بحث جانشین مروری افراد جوان و بانوان را در منصب ها استفاده کنید و همچنین منطقی سازی هزینه ها نیز باید صورت بگیرد.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *