رئیس هیات مدیره اتاق مشترک ایران- گرجستان انتقاد کرد

تحریم‌های داخلی، مانع اصلی بر سر راه پیشرفت صادرات

رئیس هیات مدیره اتاق مشترک ایران- گرجستان گفت: قوانین خلق الساعه و تحریم های داخلی، مانع اصلی پیشرفت در بخش صادرات است.

سیده فاطمه مقیمی با بیان این مطلب در نشست تخصصی «توسعه چرخه  صادرات» که در شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی شرکت شهرک های صنعتی مشهد برگزار شد، افزود: قوانین موجود و خلق الساعه در بخش صادرات نه تنها مانعی برای پیشرفت صادرات است که از توسعه این امر جلوگیری می کند. در واقع قوانین موجود به جای اینکه دست صادر کننده را بگیرد، مانعی بر سر راه شده و جلوی پای صادرکنندگان سنگ اندازی می کند.

وی با اشاره به اینکه عوامل بسیاری در دنیا می تواند به فعالیت چرخه صنعت کمک کند، خاطر نشان کرد: با این حال در کشور ما تکیه بر نفت و اقتصاد تک محصولی مانعی بزرگ بر سر راه تولید و صادرات شده است.

سهم چشمگیر بخش خصوصی در رشد اقتصاد کشورهای پیشرفته

رئیس هیات مدیره اتاق مشترک ایران- گرجستان در ادامه افزود: اگر از تحریم های خارجی بگذریم، تحریم های داخلی مشکلات را بیشتر می کند. قوانینی که شرایط را  به گونه ای فراهم کرده که تولید کننده و صادر کننده نمی توانند نفس بکشند. این قوانین نه تنها بخش خصوصی را ضعیف تر می کند که آن را از بین می برد.

مقیمی با تاکید بر اینکه نقش بخش خصوصی در توسعه کشورهای پیشرفته بسیار مشخص است، گفت: بخش خصوصی در کشورهای توسعه یافته با حمایت دولت در حوزه قانون گذاری به موفقیت دست یافته اند. اما این مهم در کشور ما مغفول مانده است.

وی به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: در 10 سال گذشته نامگذاری سال ها با نگرش به رشد بخش خصوصی صورت گرفته. اما در عمل این مهم اجرایی نمی شود.

کارآفرین زن پیشگام برگزیده هشتمین دوره جهانی زنان بازرگان مسلمان بیان کرد: برای نمونه شرکت شهرک های صنعتی با یک سوم ظرفیت خود در حال فعالیت است و امروز با وجود تلاش ها به رکود و خاموشی رسیده ایم.

بی اعتمادی، عامل دلسردی صادر کنندگان وتولید کنندگان

مقیمی به وجود قوانین مالیاتی سخت در کشور گریزی زد و گفت: قرار است کار کنیم و مالیات بدهیم. اما نه بیشتر از آنچه کار کردیم مالیات پرداخت کنیم. صادر کنندگان بخش خصوصی و تولید کنندگان با خود اظهاری مالیاتی برای خود شناسنامه ایجاد می کنند. اما نه تنها این خود اظهاری تایید نمی گردد که ده سال بعد نیز مجددا ممیزی می شود. این در حالی است که در دنیا اعتماد به بخش خصوصی وجود دارد.

وی بر تولید صادرات محور تاکید کرد و گفت: کالاهای تولید شده باید به گونه ای باشد که ذائقه بازارهای بین المللی آن را بپسندد و مصرف کننده خارجی را در سبد دریافت خود قرار دهد. چنانچه این مهم محقق شود، بهره وری را می تواند افزایش دهد. برای این منظور به قانون خوب در امر صادرات نیازمندیم.

کارآفرین زن پیشگام برگزیده هشتمین دوره جهانی زنان بازرگان مسلمان با اشاره به تحریم های خارجی، گفت: به دلیل عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات، صادر کننده به عنوان عاملی برای پولشویی شناخته می شوند و همین امر دلسردی برای تولید کننده و صادر کننده ایجاد می کند.

نیازمند قانون خوب و اجرای خوب قانون هستیم

مقیمی با تاکید بر اینکه حمایت را در قانون خوب و اجرای خوب قانون نیازمندیم، خاطر نشان کرد:  قانون مستمر اجرای فضای کسب و کار سال ها است وجود دارد، اما به خوبی اجرایی نشده است.

وی به وجود فضاهای بکر برای صادر کنندگان در اطراف استان اشاره کرد و اظهار داشت: این فرصت ها تا کنون مورد استفاده قرار نگرفته و دلیل آن عدم وجود تبحر اقتصادی برای صادر کنندگان است و همین امر مانعی برای پیشرفت صادرات به حساب می آید.

پرزیدنت انجمن جهانی تبلیغات آی. اِی. اِی. کشور بر لزوم توجه به کیفیت محصولات صادراتی تاکید کرد و گفت: باید شایستگی را ایجاد کرد تا بتوان صادر نمود. اگر تولید داخلی در کنار تولید خارجی قرار گیرد و مصرف کننده کالای داخلی را انتخاب کند، در این صورت است که می توان گفت کالای داخلی موفق است.

مقیمی با اشاره به برپایی نمایشگاه دائمی محصولات در آستارا خان، عنوان کرد: این نمایشگاه فعال شده و می تواند مشتری بیابد. در شهر تفلیس گرجستان نیز قراردادی منعقد شده و تجار می توانند ثبت شرکت کنند.

لزوم توجه به ظرفیت های نامرئی صادرات

در ادامه این نشست، جلالی مدیرعامل شرکت نام آوران بام سبز و گروه تجاری 59  نیز گفت: ضرورت دارد بر فضای نامرئی کسب و کار تمرکز بیشتری شود. در واقع اطلاع رسانی و حضور در بازارهای هدف باید مدنظر قرار گیرد و در این بین باید برای کیفیت و کمیت این حضور انرژی صرف  شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *