ازدواج؛

اسارت یا آزادی

یکی از مشکلاتی که بعد از ازدواج در زندگی زناشویی مطرح است، «محدودکردن آزادی‎های فردی» طرفین است. در این موارد افراد، اولین واکنشی که نسبت به این محدودیت از خود نشان می‌دهند «مقاومت» است.
برای مثال فردی قبل از ازدواج، هر روز جمعه‌ها عادت داشته با دوستان خود به کوه و یا تفریح برود و زمانی که ازدواج می‌کند، همسرش با این موضوع مخالف است و در برابر او مقاومت می‌کند. مثلا زمانیکه فرد لباس‌هایش را می‌پوشد و آماده برای رفتن به بیرون از خانه می‌شود، همسرش سریع واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید: «کجا، تو دیگر همسرداری و اگر جایی بخواهی بروی، باید با هم برویم».

استقلال در رابطه

بعد از ازدواج زن و شوهر به همدیگر وابسته خواهند بود و خواه ناخواه آزادی های دوران مجردی آن ها تغییر خواهد کرد اما نباید فراموش کنیم که فردیت و استقلال هر کس با وابستگی او فرق دارد. یک زوج موفق معنای وابستگی را می دانند و در عین حال یکدیگر را تشویق می کنند که استقلال خود را هم حفظ کنند. آن ها به یکدیگر اجازه می دهند تا خلوت تنهایی خود را داشته باشند و به سرگرمی های مورد علاقه خود بپردازند.

چطور بعد از ازدواج با آزادی فردی کنار بیاییم؟

برای این که زندگی زناشویی دچار این مشکل نشود اولین گام ان است که زن و شوهر به یکدیگر اعتماد داشته باشند و به این باور رسیده باشند که ازدواج پیوند بین دو نفر است که کاملا مستقل هستند و قرار نیست که ازدواج باعث محدودیت هر یک از دو طرفین شود.

راهکار دیگری که برای رفع این مشکل پیشنهاد می شود بررسی علایق دو نفره است. آن ها باید ببیند که چه کارهایی وجود دارد که هر دوی آن ها به آن علاقه دارند و آن را جزو برنامه تفریحات خود قرار بدهند. اگر به این نکته دقت نکنید و در تمام طول زندگی قرار باشد که یک نفر به خاطر دیگری از مسائل مورد علاقه اش صرف نظر کند کم کم فرد احساس می کند که در زندگی مشترک به چیزهایی که دوست داشته نپرداخته و بی درنگ دچار خستگی روحی می شود. لازم است بدانیم که وقتی فردی از زندگی شخصی خود راضی نباشد مسلما از زندگی زناشویی هم لذتی نخواهد برد.

تفاهم در علایق و سلایق

زن و شوهر باید در مورد علایق و سلایق یکدیگر با هم مذاکره کنند و بپذیرند که تنها با تشویق طرف مقابل به انجام کارهای مورد علاقه اش می توانند زندگی شاد و شیرینی داشته باشند. طرفین یک زندگی مشترک باید بپذیرند که هر یک از آن ها به مقدار معینی آزادی نیاز دارند تا در کنار همدیگر زندگی شادی داشته باشند.

یک روان‌درمان‌گر بالینی می‌گوید: بعد ازدواج ما بايد بتوانيم روابط عادي روزمره خود را داشته باشيم و دوستانمون را ببينيم و مسافرت بريم و این لازمه یک رابطه سالم است.

درناز آقاشاهی می‌افزاید:  امااین نکته را باید اصل قرار داد که تفریحات تک نفره واقعا سالمی را باید برای تنهایی خود انتخاب کنیم.

وی تصریح می‌کند: مسافرت هايي كه واقعا سالم و امن باشد مثل كوه و جنگل برای آقایان و خانومها سفرها ي تفريحي كه بيشتر خريد و رستوران داره مخصوصا رستوران كه از اشپزي دور باشند و خريد كه براي اكثر زنها لذت بخش است.

آقاشاهی بیان می‌کند: سفرهاي مردانه  مثل تايلند یا  سفرهاي ساحلي به سایر کشورها قطعا سفر امنی نبوده چرا که احساس نا امني به زن رابطه ميده و خب قطعا بهتره مردي با همسرش بره سفر ساحلي اگر از نظر اعتقادي مشكلي ندارند  وقتي  مخصوصا تو جامعه اي مثل ايران نميتونن اين تفريح را با هم تجربه كنند .

همسر؛اولین اولویت پس از ازدواج

وی ابراز کرد:  گذشته از تمام اين ها مرد و زني كه قصد ازدواج دارند بايد اول به بلوغ عاطفي كامل رسيده باشند كه قراره من كنار كسي زندگي كنم كه لحظات بيشتر خود را  با او باشم كنارش بخوابم باهاش سفر برم و از الان به بعد اولويت من نسبت به خانواده  باشه.اگر  به اين مرحله نرسيديد ازدواج نكنيد ! شرط و شروط هم نگذاريد مجرد بمونيد چرا ميخوايد هم را آزار بديد ؟

آقاشاهی عنوان کرد:  اينكه ما اول ازدواج با شرط هاي سنگين به ادم رابطه استرس بديم كه قراره بياد جايي كه بجاي همراهي و صحبت درباره لحظات خوب اول بايد با بايد هاي ما إشنا بشه استرس زاست.بدترين رفتار يك مرد نسبت به زن بی توجهی است حتي مرد هم مايل است زنش از ظاهرو  رفتارو موقعيت او تعريف کند چه برسه زن كه شديدا با شنيدن كلمات قشنگ عاشقانه تحريك ميشود.

وی در خصوص روابط با والدین پس از ازدواج توضیح داد: روابط با والدين در صورتي مشكل نداره كه شما را محدود نكنه در صورتيكه ناچار نباشيد تمام اخر هفته ها با أونها باشيد ! تمام سفر ها با اونها بگذرونيد و احيانا هميشه يكي از أفراد خانواده چه مرد چه زن خونه يا تو ماشين تون باشن ! لطفا فكر نكنيد خواستگاري كردن بايد نامزد كنيم نامزد كرديم بايد ازدواج كنيم !

ازدواج یک انتخاب دراز مدت

این روان درمانگر یادآور شد: ازدواج خريد يك كفش نيست كه در صورتسایز نبودن آن را تعویض کنید پس یاهر جا متوجه شديد رابطه مشكل داره كمك بگيريد و يادتون باشه در شرايطي كه مشكل خيلي بزرگه و احيانا از بازگو کردن آن نزد خانواده‌ خجالت می‌کشید با روانشناس در میان گذاشته تا او در رفع این چالش زندگی همراهتان باشد.

وی خواستار شد: ایرادات رفتاری درافراد اگر درمان و حل نشود با ازدواج شدت و حدت می‌گیرد پس بهتر از قبل از ورود به رابطه و تشکیل خانواده با مراجعه به روان‌شناس از سلامت خود مطمعن شوید و زندگی ایمنی را تشکیل دهید.

تعیین محدوده آزادی

تعیین محدوده آزادی فردی در مراسم خواستگاری

یادمان باشد گفتگو کردن در مورد آزادی یکی از دشوارترین گفتگوهاست و لازم است که پیش از ازدواج و در مراسم خواستگاری میزان نیاز طرفین به آزادی فردی مطرح شود و از همان ابتدا محدوده آزادی هر کس مشخص شود.

image_print
2 پاسخ
  1. عباس فیلی
    عباس فیلی گفته:

    سلام عرض ادب و احترم

    وقت بخیر ،

    چنانچه امکان دارد شماره تلفن تماس خانم دکتر آقاشاهی را جهت مشاوره با ایشان محبت فرمائید

    قدردانن

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *