مردم با دست خالی در برابر رژیم پهلوی ایستادند

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: قیام ۱۷ شهریور نقطه عطفی بر تجمع و انسجام مردم در برابر رژیم پهلوی بود که نتیجه آن در ۲۲ بهمن سال ۵۷ باعث پیروزی شد.

نصرالله پژمانفر با اشاره به قیام 17 شهریور گفت: اتفاقی که در 17 شهریور سال 57 افتاد بعد از برگزاری نماز عید فطر در قیطریه که شهید مفتح نماز را در آنجا برگزار کردند، آغاز یک حرکت بسیار گسترده و عمومی در تهران علیه رژیم منحوس پهلوی بود و از همان جا قرار گذاشته شد که 17در روز شهریور تجمعی در میدان شهدا که در آن زمان میدان ژاله بود، صورت گیرد.

رژیم منحوس پهلوی احساس می‌کرد که می‌تواند با فشار جلوی مردم را بگیرد

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: رژیم منحوس پهلوی احساس می‌کرد که می‌تواند با فشار و اختناقی که در فضا ایجاد کند، جلوی این حرکت مردمی را بگیرد یعنی در واقع بتواند ضرب شصت محکمی را به مردم و انقلابی‌ها وارد کند و جلوی حرکت‌های آنها را بگیرد.

وی ادامه داد: این موضوع در واقع تحلیل غلط دشمن بود. اگرچه در آن میدان تعداد بسیاری از مردم، زنان، مردان و کودکانی که مظلومانه در جهت احقاق حقوق خود و طرح مسائل اختناقی که در دوران پهلوی بود در آنجا جمع شده بودند، همه را به خاک و خون کشیدند و در یک فضای بسیار نگران کننده‌ای وضع نابسامانی را ایجاد کردند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنده در آن زمان تقریبا حدود 15 سال داشتم که از طرف خیابان مجاهدین که صدای تیراندازی می‌آمد تا چهار راه آبسردار جلوتر آمدیم اما وضعیت بسیار نابسامانی بود و گاز اشک آور بسیاری زده بودند؛ مردم هر کدام که از سمت میدان شهدا می‌آمدند، دست و لباس خونین داشتند و دیگر امکان حرکت به سمت میدان شهدا وجود نداشت و بیمارستان‌های اطراف میدان شهدا مملو از مجروحان و شهدایی بود که در این حادثه مجروح شده بودند.

شهادت مردم توانست جلوی حرکت کور رژیم پهلوی را بگیرد

وی با بیان اینکه شهادت تعداد بسیاری از مردم توانست جلوی حرکت کور رژیم پهلوی را بگیرد، تصریح کرد: این قیام با گستردگی بسیاری در کل کشور توانست مردم را پای صحنه خون خواهی این جمعیت آورد. مراسمی که برای این شهدا مثل سوم، هفتم و چهلم برگزار شد، نقطه عطفی بر تجمع و انسجام مردم در برابر رژیم بود که نتیجه آن در 22 بهمن سال 57 باعث پیروزی شد.

مردم با دست خالی در 17 شهریور سال 57 در برابر رژیم پهلوی ایستادگی کردند

عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی افزود: آنچه که در قیام 17 شهریور 57 مهم بود این بود که همه مردم در کنار یکدیگر قرار داشتند و علی رغم آن همه امکاناتی که رژیم منحوس پهلوی داشت و مردم واقعا دست خالی بودند، اما ایستادگی کردند و توانستند آنها را از بین ببرند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *