واردات ۱۳۰ میلیون دلاری برای بزرگترین مصرف‌کننده چادر مشکی جهان

مافیا یا ضعف صنعت

ایران با بالاترین سرانه مصرف پارچه چادر مشکی، یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان این محصول در جهان به شمار می‌رود. مصرف چادر مشکی در ایران از تمامی کشورهای مسلمان منطقه همچون عربستان نیز و قاره‌های دیگر بیشتر است. با این رویکرد، تولید پارچه چادر مشکی همواره یکی از اولویت‌های صنعتی در بخش صنایع نساجی و پوشاک کشور بوده است. با وجود این تولید پارچه چادر مشکی در ایران نیاز مصرفی کشور را تامین نمی‌کند. در سال‌های نه‌چندان دور کشورهایی مانند سوئیس، ژاپن و کره عمده تولیدکنندگان بازار داخلی ایران بودند اما طی سال‌های اخیر، تولیدات کشورهای چین، تایلند، اندونزی و ویتنام نیز پا به بازار پارچه چادر مشکی ایران گذاشته‌ اند. نبود انگیزه سرمایه‌گذاری در صنعت تولید پارچه چادر مشکی توسط بخش خصوصی واقعی، قیمت تمام شده بالای تولید داخل و عدم رقابت‌پذیری با پارچه‌های وارداتی، قاچاق سازمان‌یافته، نبود دانش و فناوری‌های لازم برای تولیداتی که بتواند با پارچه‌های وارداتی رقابت کند و عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی، مهم‌ترین چالش‌هایی است که موجب شده تولید چادر مصرفی زنان ایرانی در دست تولیدکنندگان خارجی باشد.

تنها یک درصد نیاز کشور تولید می‌کنیم

طبق آمارهای انجمن صنایع نساجی کشور، در حاضر میزان مصرف پارچه چادر مشکی در کشور بیش از 50 میلیون مترمربع است. اگر 15 میلیون نفر از جمعیت کشور به صورت مستمرو غیرمستمر از چادر مشکی استفاده کنند و اگر هر بانوی ایرانی سالانه به صورت میانگین دو قواره چادر مشکی (جمعا 10 مترمربع) نیاز داشته باشد، در نتیجه نیاز مصرفی کشور به چادر مشکی در سال معادل 75 تا 150 میلیون مترمربع خواهد بود. این در حالی است که تنها 10 میلیون متر مربع یعنی حدود یک‌درصد از پارچه مورد نیاز برای دوخت چادر مشکی، در کشور تولید می‌شود.

بازار چادر مشکی در قرق مافیای پارچه

فعالان صنعت نساجی می‌گویند در حال حاضر دولت تلاشی برای سرپا نگه داشتن کارخانه‌های تولید چادر مشکی نمی‌کند. از سوی دیگر، مافیای قدرتمند موجود در این بخش موجب شده تولیدکنندگان توان مقابله با آن را نداشته باشند. براساس آماری که مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولیدکننده پارچه چادر مشکی ارائه داده است ارزان‌ترین پارچه‌ای که وارد کشور شده 1.2 دلار و گران‌ترین آن 9.5 دلار قیمت داشته است. متوسط قیمت واردات پارچه چادر مشکی نیز3.2دلار بوده است. این در حالی است که مقایسه این آمار با قیمت پارچه‌های چادری که در بازار به فروش می‌رسد نشان می‌دهد واسطه‌ها، چادرها را با سودهای بسیار کلان در بازار عرضه می‌کنند.

واردات ۱۳۰ میلیون دلاری چادر مشکی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید واردات چادر مشکی به کشور حدود ۱۳۰ میلیون دلار ارزبری دارد که باید با تامین مواد اولیه، به روزرسانی ماشین آلات و استفاده از تکنولوژی روز دنیا زمینه تولید این پارچه را در داخل کشور فراهم کرد.

رمضانعلی سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از گرانی چادر مشکی، گفت: ایران کشور مسلمانی است که اعتقادات دینی و مذهبی پررنگی دارد و استفاه از چادر با قیمت مناسب یکی از دغدغه‌های خانم‌ها است اما این روزها گرانی این محصول خانواده‌ها را در تامین آن به سختی انداخته است.

ضرورت تامین مواد اولیه تولید پارچه چادر مشکی و به روزرسانی ماشین آلات

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب در مجلس شورای اسلامی افزود: واردات چادر مشکی موردنیاز بانوان حدود 130 میلیون دلار ارزبری دارد، بنابراین باید با تامین مواد اولیه، به روزرسانی ماشین آلات، استفاده از تکنولوژی روز دنیا و متخصصان این حوزه زمینه تولید چادر مشکی را در داخل کشور فراهم کرد.

زمینه تولید پارچه چادر مشکی باکیفیت در داخل به جای واردات فراهم شود

وی با بیان اینکه ایران بزرگ‌ترین مصرف کننده پارچه چادر مشکی در جهان است اما به جای آنکه صادرکننده باشد، آن را وارد می‌کند، اظهار کرد: باید به جای واردات چادر، زمینه تولید چادر باکیفیت در داخل فراهم شود چراکه در گذشته ایران یکی از کشورهایی بود که می‌توانست با تولید پارچه با کیفیت چادر نه تنها نیاز داخل را تامین کند بلکه به سایر کشور نیز صادرات داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت:  کشورهای دیگر بهتر از ما نیازمان را تشخیص می‌دهند، در حال حاضر چادر مشکی از کشورهای جنوب شرقی آسیا همچون چین، اندونزی، تایلند، کره و ژاپن به کشور وارد می‌شود.

تکنولوژی موردنیاز برای تولید پارچه چادر مشکی در کشور موجود است

عضو کمیسیون صنایع و صنایع مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تکنولوژی موردنیاز برای تولید چادر مشکی در کشور موجود است و باید با فعال کردن ظرفیت واحدهای تولیدی غیرفعال و رونق صنعت نساجی نه تنها از واردات پارچه به کشور جلوگیری کرد بلکه زمینه صادرات را نیز فراهم کرد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *