گزارش«صبح امروز» از مراسم اختتامیه نهمین فصل از یک رویداد ملی در مشهد؛

جشنواره کتابخانی رضوی از خط پایان گذشت

کتاب، دروازه ای به سوی جهان گسترده دانش و معرفت است و ارائه‌کتاب های‌خوب، یکی از بهترین ابزارها برای به‌کمال رساندن انسان ها است و کسی‌که در این دنیای زیبا به زندگانی می پردازد، نمی تواند با دنیای کتاب بی‌ارتباط باشد. ‌‌‌

به گزارش«صبح امروز»، پنجشنبه هفته گذشته، مشهد میزبان اختتامیه جشنواره ملی‌کتابخوانی رضوی بود که این مراسم با حضور مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی در مجتمع آفتاب ولایت مشهد برگزار شد.

تاثیر فضای مجازی در جهت تولید محتوای کتابخوانی

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: هدف اصلی ما ترویج کتابخوانی است که با برنامه هایی که پیش بینی شده است، سعی در اجرایی کردن آن داریم. آمار شرکت کنندگان از سال95 تا  98در این جشنواره حدود پنج برابراضافه شده است که برای ما جای افتخار دارد و باید قدردان کسانی باشیم که برای چنین برنامه گسترده ای در سطح ملی تلاش کردند. این جشنواره در نهمین دوره خود میزبان یک میلیون و سیصد و شصت هزار نفر شرکت کننده درسه‌رده سنی خردسال، نوجوان و بزرگسال بوده است.

محسن جوادی درباره ترویج کتابخوانی افزود: تنها ترویج کتابخوانی مدنظر نیست اینکه چه کتابی را باید ترویج دهیم نیز بسیار مهم است و با توجه به گروه سنی، شخصیت فرد و تقویت دینی جامعه باید متقاضیان کتابخوانی را به سمت صحیح کتابخوانی هدایت کنیم.

وی ادامه داد: نشر کتاب خودش یکی از اهداف اصلی معاونت فرهنگی می باشد و ما در این دوره از جشنواره تلاش کردیم که تعداد قابل توجهی از کتاب های مناسب و خاص را برای عزیزان روشن دلی که خواهان شرکت در این مراسم هستند به چاپ برسانیم.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: از گسترش، تحولات و تاثیرات فضای مجازی نباید غافل شد چرا که این فضا کم کم درحال تبدیل شدن به فضای واقعی زندگی مردم است. بایداز امکانات فضا مجازی در جهت تولید محتوای غنی و ترویج فرهنگ کتابخوانی بسیار بهره گرفت.

وی بیان کرد: ما باید این رویداد بزرگ را به فراتر از مرزهای جغرافیا ایران سوق دهیم و باید بتوانیم با دیگرکشور‌های فارسی زبان، کشور‌های مسلمان و ایرانی‌های مقیم درکشور‌های دیگر ارتباط برقرار کنیم و برای آن‌ها نیز تولید محتوا داشته باشیم تا بتوانیم پذیرای مهمانان خارج از ایران در این جشنواره ملی باشیم.

جوادی اظهار داشت: ما باید سعی کنیم ارتباطمان را با برگزیدگان این جشنواره ، مخصوصا گروه سنی کودکان حفظ کنیم. این تعامل به پیشبرد هدف اصلی ما که ترویج کتابخوانی است کمک به سزایی می کند و راهی که عزیزان منتخب شروع کردند به همین جا ختم نمی شود.

وی در پایان در جهت جذب مخاطبین گفت: می توان کتاب هایی با محتوای تصویر تولید کرد که این تصاویر می تواند نقاشی خود کودکان باشد که این امر تاثیر به سزایی در جذب مخاطبین گروه سنی کودکان دارد.

ترویج فرهنگ مطالعه کتابخوانی با هدف احیا امر اهل بیت

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با خیر مقدم و خوش آمد گویی به مهمانان گفت: شاکریم که خدا به همه ما سربازان جبهه‌ دانایی انقلاب اسلامی این توفیق را عنایت فرمود که از باب «احیا واحلنا و اهل بیت» بتوانیم به ترویج معارف‌رضوی در قالب جشنواره فرهنگی وکتابخوانی رضوی بپردازیم.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان درباره جشنواره ملی رضوی درمشهد افزود: از زمانی که آقای علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در راس نهاد عمومی کتابخانه های کشور قرار گرفتند آمار کتابخوانی ، توجه به کتاب و کتابخانه‌های عمومی بسیار رشد فزاینده ای داشته است .

وی در جهت ترویج فرهنگ مطالعه کتابخوانی با هدف احیا امر اهل بیت گفت: همه شما عزیزانی که اینجا حضور دارید، در استان ها‌‌ و شهرستان های خود، سفیر فرهنگی این جشنواره هستید. از زمانی که برگزاری جشنواره رضوان در چهار دوره متوالی به عهده نهاد کتابخانه های عمومی کشور قرار گرفته است تا کنون بیش از سه میلیون نفر در این جشنواره شرکت کرده اند که این اتفاق در چهار دهه انقلاب شکوه مند اسلامی ایران بی نظیر می باشد.

جشنواره ملی کتابخوانی رضوی بزرگترین رویداد فرهنگی از لحاظ گستره مخاطب است.

رمضانی، دبیرنهمین جشنواره ملی کتابخوانی رضوان در پاسخ به این سوال که با توجه به ترویج مطالعه کتابخوانی در این دوره شاهد افزایش آمار59درصدی شرکت کنندگان بودیم که بسیار قابل توجه است، آیا این افزایش در خارج از چارچوب جشنواره نیز مشاهده شده است، گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی بزرگترین رویداد فرهنگی از لحاظ گستره مخاطب است. مخاطبین ما اعضای‌کتابخانه‌های عمومی و مردم هستند که روز به روز به این آمار اضافه می شود. قطعا زمانی که این گستره افزایش پیدا کند شاهد تاثیر فرهنگی و مطالعاتی بیشتری خواهیم بود. آمار اعلام شده نسبت به جمعیت، عدد قابل توجهی نیست اما چون سابقه قوی نسبت به موضوع کتاب وجود نداشته است شروع خوب و اتفاق بزرگی در حوزه فرهنگی می باشد.

از وی پرسیده شد که آیا راهکاری برای ادامه تاثیر فرهنگ ترویج کتابخوانی بعد از اتمام جشنواره در نظر دارید؟ که در پاسخ جواب داد: درحال حاضر یک بانک اطلاعاتی یک میلیون و سیصد هزار نفری به مجموعه کتابخانه های عمومی سراسر کشور که کد دارند اضافه شده است که این ظرفیت قابل توجهی می باشد. اینکه ما با این ظرفیت ایجادشده چه برخوردی کنیم، چگونه حفظش کنیم و گسترش دهیم، برنامه ریزی های جدی صورت گرفته است. بحث اساسی که در حال حاضر وجود دارد این است که ما دو هزارو پانصد کتابخانه عمومی نهادی و هزار کتابخانه مشارکتی در سرار کشور داریم که موظف هستند ارتباط سیستماتیک با دیگر کتابخانه ها را حفظ و از این ظرفیت برای گسترش کتابخوانی استفاده کنند. این ظرفیت و بانک اطلاعاتی در حوزه های مختلف می تواند به ما کمک کند و من نگاهی فراتر از این آمار و ظرفیت را در آینده دارم.

رمضانی در پاسخ به پرسش پایانی که آیا شرایط معیشت و اقتصادی مردم تاثیری در حضور آن ها برای شرکت در جشنواره داشته است، گفت: از اعضای کتابخانه روستایی تا کتابخانه مرکزی استان در جشنواره شرکت کردند. این گستره بسیار متنوع، متفاوت و جدی است. این جشنواره می تواند ساختاری باشد که تمام قشر جامعه، از لحاظ اقتصادی و چه اجتماعی را در بر بگیرد که همین امر باعث وجه تمایز این جشنواره با دیگر جشنواره ها شده است.

رقابت ها سخت تر می شود

فاطمه شعبانی، سیزده ساله از استان اصفهان در قسمت نقاشی نوجوانان در این رویداد شرکت کرده که جز منتخبین جشنواره، برگزیده شده است. او از رقابت بین شرکت کنندگان و اینکه هر سری این رقابت سخت تر می شود گفت و این رقابت را انگیزه ای برای تلاش بیشتر خود در دوره های بعدی جشنواره می داند.

پیدا کردن سوژه هایی با تاثیرگزاری بیشتر برای ترویج فرهنگ کتابخوانی

سید هومن پارسا از استان خراسان شمالی شهرستان جاجرم از دیگر منتخبین این رویداد بود. او برای نخستین باردر قسمت پویش نوجوان به صورت ویدیو و مجری گری شرکت کرده است. او از اینکه قسمت های متنوعی را در راستای اهداف نوجوانان در این جشنواره در نظر گرفته بودند ابراز خوشحالی کرد.

او ادامه داد: این جشنواره باعث ایجاد انگیزه در پیدا کردن سوژه هایی با تاثیرگزاری بیشتر برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در تولید ویدیوهایش شده است.

وی در انتقاد به جشنواره گفت: اطلاع رسانی بیشتر از طریق مسئولین کتابخانه ها به اعضا صورت گرفته و بهتر است از طریق تلویزیون و فضای مجازی اقدامات پررنگ تری صورت بگیرد تا کسانی که علامند به شرکت در این جشنواره هستند، به راحتی از این رویداد با خبر شوند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *