جامعه شناسی چشم وهم چشمی
جواد لگزیان
از جمله خصوصیاتی که در فرهنگ ایرانی به طور چشمگیری ریشه دوانده پدیده چشموهمچشمی و تقلید از دیگران در اعمال، رفتار و روش زندگی است. در ایران پیدایش چشموهمچشمی به حدود یکصد سال قبل، همزمان با ایجاد شکاف در شیوه زندگی ناشی از تقابل سنت و مدرنیسم مربوط میشود. به دنبال آن، بهبود اوضاع اقتصادی و گسترش فزایندة طبقه متوسط سبب حاکمیت فرهنگ مصرفی در بین مردم شد. امروزه لذت و کامجویی از زندگی تبدیل به یک خواسته قطعی شده و این لذت بدون داشتن کالاهای مصرفی و شرایط زیستآرمانی کموبیش غیرممکن مینماید. به نظر میرسد عواملی مانند: پیشرفت وضعیت اقتصادی، توسعه پدیدة شهرنشینی، الگوبرداری از سلبریتیها، مهاجرت و مسافرت به خارج از کشور، رشد سریع انواع رسانهها و نیز توسعه صنعت مُد و برند، سبک زندگی همراه با لذت در جامعه را با سرعت بسیاری گسترش داده است. بنابراین، وضعیتی شبیه یک مسابقه برای متفاوت بودن و تفاخر در بین افراد جامعه به وجودآمده که میتوان از آن به چشموهمچشمی نوین تعبیر نمود.
فرشاد قوشچی در کتاب جامعهشناسی چشم و همچشمی، این پدیده را در چندین بعد آن همچون تقلید در نوع آرایش و ظاهر، گذران اوقات فراغت، مد و برند و شیوه تحصیلات بررسی کرده است…
کتاب “جامعهشناسی چشموهمچشمی” اثر فرشاد قوشچی را انتشارات تیسا در 116 صفحه رهسپار بازار کتاب کرده است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.