برخی می‌گفتند ارز به 50 هزار تومان خواهدرسید

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که از واردات ریالی استقبال می کنیم؛گفت: برخی به راحتی می گفتند که ارز بعد از عید به 40 تا 50 هزار خواهدرسید اما با کنترل شرایط، این اتفاق نیافتد و قدرت نظام جمهوری اسلامیبرای دشمنان به اثبات رسید.

عبدالناصر همتی در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان که درمحل دفتر استاندار برگزار شد، اظهار کرد: دشمن سال گذشته برنامه ریزیزیادی برای وارد کردن فشار به اقتصاد کشور، نابودی ارزش پول ملی و درنتیجه آن فروپاشی جمهوری اسلامی انجام داده بود اما در رسیدن به اهدافشوم خود ناکام ماند.

وی با بیان اینکه تلاش دشمنان برای ضربه زدن به اقتصاد، آثار منفی بسیارزیادی بر معیشت قشر ضعیف جامعه داشته است، افزود: به دلیل تشدیدفشارهای اقتصادی، نزدیک ترین دوستان ما برای همکاری با کشورمانشرایط سختی را تجربه کرده و با هزار اما و اگر کار می کنند، با این حالتلاش کرده ایم که تاثیر تحریم ها را به حداقل ممکن کاهش دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: با اینکه هنوز بانک مرکزی به عنوان متولیبخش ارزی و پولی کشور، تحت فشار حداکثری قرار دارد، اما بازار ارز ازثبات نسبی برخوردار است و فرآیند ورود ارز به داخل کشور هم تسهیل شدهاست.

وی با بیان اینکه ارز یک ارزش ذاتی دارد و فاکتورهای اقتصادی نرخ آن راتعیین می کند، بیان کرد: اجازه نمی دهیم که این بازار مورد هجوم قرار گیردو در نتیجه فشارهای سیاسی و روانی ارزش پول ملی کاهش چشمگیری پیداکند. به راحتی می گفتند که ارز بعد از عید به 40 تا 50 هزار خواهد رسید امابا کنترل شرایط، این اتفاق نیافتد و قدرت نظام جمهوری اسلامی برایدشمنان به اثبات رسید.

همتی تصریح کرد: شوک ارزی که در کشور ایجاد شد، آثار و تبعاتی داشتکه باید به تدریج تحت کنترل قرار گیرد. این تصور که بانک مرکزی در شرایطفعلی می تواند به راحتی همه نیازهای ارزی کشور را تامین کند نادرستاست.

وی گفت: بانک مرکزی در زمینه حفظ ارزش پول ملی مسئولیت دارد و برایتحقق این مهم به کنترل تورم و نرخ نقدینگی کشور نیاز است. در شرایطی کهتقاضا زیاد باشد و نقدینگی در جامعه افزایش یابد، طبیعی است که منجر بهافزایش قیمت ها و شوک قیمتی می شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه از ارز تک نرخی استقبال می کنیم،خاطرنشان کرد: نظرکارشناسی بانک مرکزی هم همین است اما در شرایطفعلی که با هجمه سنگین اقتصادی مواجه هستیم، این کار نتیجه مثبتینخواهد داشت. در حالی که بازار ارز به آرامش و ثبات خوبی رسیده و تورمنقطه به نقطه کاهنده شده است، ایجاد شوک جدید کار عاقلانه نیست.

همتی با بیان اینکه قرار نیست کسری 100 هزار میلیارد تومانی دولت را بانکمرکزی با چاپ پول تامین کند، خاطرنشان کرد: اینکه برخی فکر می کنند،تمام کسری دولت توسط بانک مرکزی تامین خواهد کرد، به هیچ عنوان اینگونهنیست. ما در مقابل این موضوع می ایستیم اما با این حال در زمینه پرداختتسهیلات به دولت کمک خواهیم کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه مثلث توسعهاقتصادی‌فرهنگی یک طرح خوب اجرایی است، گفت: آقای رزم‌حسینی دراستانداری کرمان عملکرد موفقی داشتند و بدون شک حضور ایشان درخراسان رضوی منشاء برکات فراوان خواهد شد.

پرهیز از حاشیه‌های سیاسی و تلاش برای همدلی و هم‌زبانی

استاندار خراسان رضوی گفت: کلید توسعه و پیشرفت در دست سرمایهگذاران و کارآفرینان است و برای جلب مشارکت آن ها باید فرش قرمز پیشپای شان پهن کنیم.

علی‌رضا رزم‌حسینی اظهار کرد: بر اساس تجربه استان کرمان، طی ماه هایاخیر بر روی فعالیت های اقتصادی در بخش غیردولتی متمرکز شده ایم وتحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در دستورکار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه کلید توسعه در دست سرمایه گذاران و کارآفرینان است،افزود: برای جلب مشارکت فعالان اقتصادی در امر توسعه، پیشرفت، رشداقتصادی، اشتغال زایی و کارآفرینی باید پیش روی آن ها فرش قرمز پهنکنیم و موانع موجود در مسیر کاری شان رفع شود.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: با اجرای الگوی مثلث توسعهاقتصادی فرهنگی در خراسان رضوی، همدلی و همراهی بسیار خوبی بینارکان حاکمیت ایجاد شده است به طوریکه شخص آقای رئیس جمهور،اعضای کابینه دولت، روسای قوای مقننه و قضائیه، نمایندگان مجلس شورایاسلامی و ائمه جمعه حمایت ویژه ای از برنامه های اقتصادی در استاندارند.

وی ادامه داد: همواره تلاش کرده ایم از حاشیه های سیاسی که فرصتپیشرفت و توسعه را از استان می گیرد، پرهیز شده و بیش از پیش در مسیرتحقق همدلی و همزبانی میان ارکان حاکمیت گام برداشته شود.

درخواست تسهیل دریافت تسهیلات از بانک مرکزی

شهردار مشهد با اشاره به اینکه اجرای برنامه های محوله از سوی استانداری به شهرداری 4500 میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد، گفت: بانک مرکزی زمینه استفاده از تسهیلات بانکی را فراهم کند
محمدرضا کلائی در ادامه این جلسه افزود: سال گذشته موفق شدیم با کمک استانداری 5500 میلیارد تومان از بدهی های شهرداری مشهد را که ازگذشته بود پرداخت کنیم.
وی اضافه کرد: 4400 میلیارد تومان از بدهی ها را از طریق بند «و» تبصره پنج و بخش دیگر را خودمان پرداخت کردیم و اکنون شهرداری بدون بدهی هستیم.
وی با بیان اینکه در بحث املاک تملیکی پیمانکارانی که با شهرداری کار می کنند تمایل دارند از این روش استفاده کنند، اظهار کرد: اما اگر قرار باشد در بحث استفاده از املاک تملیکی بانک به بانک موضوع را پیش ببریم کار سخت می شود لذا اگر مدلی برای استان پیش بینی شود برد-برد است
کلائی تصریح کرد: در دو سال گذشته حسابرسی شهرداری مشهد مثبت بوده و طی این مدت 5300 میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کرده ایم و در این بخش معوقه ای نداریم.
شهردار مشهد ادامه داد: تقاضا داریم بانک مرکزی مهلت انتشار 700 میلیارد تومان اوراق مشارکت را که پایان سال گذشته مجوز آن را دریافت کرده ایم با توجه به تاخیر بانک صنعت و معدن به عنوان بانک عامل تا مرداد تمدید کند.
وی گفت: استاندار خراسان رضوی به دنبال رشد اقتصاد استان هستند و برای اینکه ما بتوانیم برنامه هایی را که از سوی استانداری به شهرداری محول شده را اجرایی کنیم به 4500 میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارد.
کلائی افزود: برای دریافت تسهیلات به بانکها که مراجعه می کنیم، می گویند شهرداریها خوش حساب نیستند در حالی که شهرداری مشهد بدهی ندارد لذا بانک مرکزی با در نظر گرفتن تمهیداتی زمینه را برای استفاده از تسهیلات بانکی فراهم کند.

سرویس اقتصادی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *