موقعیت تئاتر شهر در راستای موقعیت بازآفرینی مشهد نیست

هادی کربلایی قهرمان

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد گفت: هیچ‌کدام ازدوستان ما اشاره نکردند که بنا و موقعیت تئاتر شهر در راستای موقعیتبازآفرینی شهر مشهد نیست.

محمدهادی مهدی‌نیا در نشست تخصصی گفتمان شهر با عنوان«بازآفرینی؛ مواجهه آگاهانه‌تر با شهر» که در پژوهشکده ثامن برگزارشد، اظهار کرد: یکی از پهنه‌هایی که در سطح شهر مشهد، مغفول ماندهمحدوده‌هایی است که نه بافت پیرامون حرم که دارای حساسیت است،محسوب می‌شود، نه بافت فرسوده و نه سکونت‌گاه‌های غیررسمی. در چنینبافت‌‌هایی مانند خیابان ارگ، سناباد، احمدآبادامکان بازآفرینیشهری و فرهنگی وجود دارد.

وی افزود: درواقع شرایط و امکان ایجاد پاتوق‌ها، کافی‌شاپ‌ها،قراردادهای رفتاری در این بافت‌ها وجود دارد. برای همین است که اینبافت‌ها دارای حساسیت هستند. چنین بافت‌هایی قابلیت لازم را برایبازآفرینی شهری دارند و موتور محرکه‌ برای جلوگیری از زوال شهری اینمناطق ایجاد مجموعه تئاتر شهر و کاربری‌های فرهنگی است. بایستیبرای جلوگیری از خالی شدن این مناطق از سکونت، ترافیک را کاهش وپیاده‌مداری را افزایش داد، همچنین تلاش کرد تا تجارت‌های سنتی خطیدر مقابل هجمه پاساژها زنده نگه داشته شود.

مهدی‌نیا در رابطه با جانمایی تئاتر شهر مشهد ادامه داد: متأسفانهدوستان من برای انتخاب این جانمایی تنها یک معیار را مدنظر داشته و آنهم بحث ترافیک است. هیچ‌کدام از دوستان ما اشاره نکردند که بنا وموقعیت تئاتر شهر در راستای موقعیت بازآفرینی شهر مشهد نیست. نکتهاینجاست که ما همواره به‌دنبال ساختن هستیم و مکان‌هایی را که قابلیتاحیای فرهنگی دارند چون سالن صبا رها کرده‌ایم. این درحالیست کهچنین مکانی راسته نمایش شهر مشهد بوده و درحال حاضر محل فروشدلار است.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر خاطرنشان کرد: براینمونه بازآفرینی دو کارخانه قدیمی نخ‌ریسی و قند آبکوه کمک می‌کند تافضای فرهنگی در شهر ایجاد کنیم. چرا باید همواره ساختمان جدیدبسازیم، حال آنکه می‌توانیم این ساختمان‌ها را تبدیل به فضای فرهنگیکنیم.

این درحالیست که ساسان نورین مقدم مدیرکل دفتر مطالعات طرح‌هایفنی و شهری شهرداری مشهد گفت : مکان‌گزینی پردیس تئاتر مشهد پیشاز این در طرح جامع انجام شده و براساس مقیاس فرهنگی شهری اینمهم توسط مشاور جانمایی شده بود و بیش از ۳۰ نقطه در طرح جامع بالایحه‌های مختلف پیش‌بینی و پیشنهاد شد.

وی افزود: مجموع موارد بررسی شد و در نهایت به ۸ نقطه رسیدیم در اینموارد توجه به موضوعاتی، چون دسترسی به فضا‌های عمومی شهری،دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی، فضا‌های جنبی معین وموردتاکید بود. در نهایت نیز یک مکان انتخاب و به تایید شورای شهر و مدیریتشهری رسید و به عنوان نقطه آغازین انتخاب شد.

نورین مقدم با اشاره به فرآیند انتخاب مشاوران طرح تصریح کرد: بهسراغ مجموعه مهندسانی که در این حوزه کار کردند، رفتیم و در ابتدالیستی بالغ بر 50 طراح ارائه شد و سپس اتاق فکر تشکیل و به لیست 16 نفره از طراحان مقیاس ملی و سپس به لیست 5 نفره و در نهایت به لیست3نفره دست یافتیم. پروسه انتخاب نیز به صورت فشرده و در 45 روز انجامشد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *