شهردار عضو شورا را قانع کرد

شهردار مشهد با حضور در صحن علنی شورای شهر به سؤال یک عضو شورا در خصوص احکام مدیران کل و رؤسای ادارات حوزه معاونت‌های حمل‌ونقل و ترافیک و فنی و عمران پاسخ داد.

به گزارش صبح امروز، طرح سوال شهناز رمارم از شهردار مشهد، در خصوص احکام مدیران کل و رؤسای ادارات حوزه معاونت‌های حمل‌ونقل و ترافیک و فنی و عمران که پس از قانع‌نشدن وی از پاسخ کتبی شهردار، اکنون در پی تذکر این عضو شورای شهر مشهد، این موضوع  یکی از دستور کارهای شصت‌وسومین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی بود که روز گذشته در تالار شهر برگزار شد. محمدرضا کلائی با حضور در صحن علنی شورا به این سوال پاسخ داد.  

سوال عضو شورا از شهردار مشهد

سوال شهناز رمارم به شرح زیر است: «پیرو تذکر این‌جانب مبنی بر عدم مطابقت احکام صادره مدیران کل و رؤسای ادارات دو حوزه معاونت حمل‌ونقل و عمرانی با چارت تشکیلات سازمان شهرداری مشهد مصوب سال ۱۳۹۷ وزارت کشور، پاسخ شهردار مشهد واصل گردید است که توضیحات ارائه شده در پاسخ مزبور منجر به توجیه لازم و رفع ایرادات موجود نگردید لذا مطابق ماده 7۴ آیین‌نامه داخلی شورای اسلامی شهر درخواست سوال به شرح زیر را دارم»:

«با عنایت به این که نامه ارسالی شهردار محترم به شورا بر عدم بررسی و تأیید نهایی چارت تشکیلات ادغام دو معاونت حمل‌ونقل و فنی و عمران توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور صراحت دارد، معاون حمل‌ونقل و ترافیک و سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری مشهد بر اساس چه مجوزی نسبت به صدور احکام مدیران کل و رؤسای ادارات در سربرگ‌های منغوش به آرم ادغامی دو حوزه اقدام نموده است؟»

پاسخ شهردار

محمدرضا کلائی در پاسخ به این سؤال، گفت: حدود 6 ماه پیش بر اساس تجربیاتی که در مدیریت شهری داشتیم و آسیب‌شناسی که انجام دادیم، چند تصمیم شجاعانه گرفتیم. برخی تغییرات را در دوره آقای تقی‌زاده خامسی انجام دادیم و برخی تغییرات نیز در این دوره اجرایی شد.

استمزاج از شورا و ارسال اجرای این تصیم به وزارت کشور

وی ادامه داد: یکی از این اقدامات ادغام دو حوزه فنی و عمران و حمل‌ونقل و ترافیک بود. در این خصوص در  اسمتزاجی که با اعضای شورا کردم مشخص شد این امکان فراهم هست که این دو مجموعه را ادغام کرده و چابک‌سازی کنیم و یک ساختار چابک ایجاد کنیم که امیدواریم بتواند بهتر به مردم خدمت کند.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: البته اجرای این تصمیم را هم به وزارت کشور ارسال کردیم.

وی تصریح کرد: بین ایجاد چهار یا پنج اداره کل در معاونت ادغامی بحث داشتیم که سر جمعش به چهار اداره کل رسیدیم.

کلائی گفت: با این وجود بعد از نکاتی که خانم رمارم در خصوص سربرگ غیر مصوب به آن اشاره کردند، گرچه تفسیر معاونت برنامه‌ریزی این بود که اصلاح را شهردار می‌تواند با اطلاع شورا می‌تواند انجام دهد، یک هفته بعد از آن مدیرکل نوسازی سازمانی نامه‌ای خطاب به معاونت فنی و عمران ارسال کرد که کارها با همان سربرگ قبلی انجام شودو حتی احکامی که در سربرگ جدید داده شده بود با سربرگ قدیمی اصلاح شد.

براساس ابلاغ معاون وزیرکشور عمل شد

وی با اشاره به ارائه اقدامات انجام شده در خصوص ادغام معاونت‌ها به رئیس شورای شهر، گفت: بر اساس آن چیزی که ابلاغی معاون وزیر کشور بوده عمل شد.

شهردار مشهد تصریح کرد: معاون وزیر کشور به صورت شفاهی این را گفته است که این ادغام مورد تأیید است با این وجود برای تعیین نظر وزارت کشور از معاون وزارت کشور در این خصوص استعلام خواهیم گرفت.

وی همچنین با اشاره به درخواست رمارم در خصوص رعایت سقف زمان سرپرستی معاونت، بیان کرد: این که حدالامکان دوره سرپرستی را کوتاه کنیم بحث درستی است و خیلی مناسب نیست سرپرستی‌ها طولانی شود، اما باید توجه داشت که شهرداری به لحاظ ساختاری تابع قانون استخدام کشوری است، نه قانون خدمات کشوری و در این قانون سقفی برای این موضوع تعیین نشده است.

کلائی اضافه کرد: ما در شهرداری چند چرخ دنده اصلی داریم که بدون آن این ساعت مدیریت شهری کار نمی‌کند که این افراد معاونین و معاونت‌ها هستند که باید ار آن‌ها تشکر کنم. همچنین من از کسانی که این ادغام را به راحتی پذیرفتند تشکر می‌کنم.

در پایان این عضو شورای اسلامی شهر مشهد از پاسخ‌های شهردار قانع شد.

مدیریت شهری به دنبال پاسخگویی به نیاز های عقب افتاده

رئیس شورای شهر مشهدمقدس در آغاز جلسه علنی شورا حیدری با بیان اینکه شورای پنجم شهر مشهد و مدیریت شهری به دنبال پاسخگویی به نیازهای تاریخی و عقب افتاده شهروندان این شهر است، افزود: تمامی پروژه های آغاز شده هدفی جز پاسخگویی به نیاز مردم به منظور رفاه و آسایش مردمی، حتی در عرصه فرهنگی و اجتماعی، دنبال نمی‌کند.

 محمدرضا حیدری در ادامه به برخی از پروژه هایی اشاره کرد که براساس مطالبات مردمی و خواست عمومی عملیات عمرانی آنها آغاز و یا ازسرگرفته شده است و یادآورشد: جاده محمدآباد به طرق پروژه‌ای که از 3 سال قبل عملیات آن آغاز شده بود، در شرف اتمام است، اتصال جاده‌ بسکابادی به طرق هم افتتاح شد، بلوار کشاورز که شهروندان مدت طولانی است که با شرایط نامناسبی تردد می‌کنند و معبر از شرایط نامناسبی برخوردار نبود، در این دوره وارد فاز اجرایی شده است و بسیاری دیگر از پروژه هایی همچون بلوار نماز، جلوخان آرامگاه فردوسی و … که پس از سالها محقق شده است.

حیدری گفت: در روزهای آینده طرح ما در 44 محله شهری آغاز خواهد شد که در این طرح مردم نیازهای خود را مطرح خواهند کرد و با کمک خود آنها پروژه‌ها آغاز می‌شوند؛ نگاه انسان محور و در عین حال نگاه عمرانی و توسعه‌ای به شهر، همسو و به موازات هم در حال پیش رفتن است و صرف نگاه کالبدی محور و سخت افزاری به شهر حاکم نیست.

قطارشهری مشهد مجوز تسهیلات پنج هزار میلیارد ریالی دریافت کرد

اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در جلسه علنی روز گذشته با درخواست شرکت قطارشهری برای اخذ تسهیلات یا ایجاد خط اعتباری پنج هزار میلیارد ریالی از طریق بانک های مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی، موافقت کردند.

مدیر عامل شرکت قطارشهری مشهد در این باره گفت: تاکنون برای خط دوم قطارشهری به طول ۱۴.۵ کیلومتر، ۲۷ هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

کیانوش کیامرز افزود: برای تکمیل این خط 8 هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است که وزارت کشور با انتشار سه هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای این خط موافقت کرده و پنج هزار میلیارد ریال باقیمانده نیز باید با اخذ تسهیلات و اعتبارات شهرداری تأمین شود.

بتول گندمی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: بازپرداخت اصل و سود تسهیلات پنج هزار میلیارد ریالی بر عهده شهرداری است.

افزایش ۱۹ درصدی نرخ سرویس مدارس

تعیین تعرفه خدمات سرویس مدارس در سال تحصیلی آتی از دیگر دستور کار نشست علنی امروز شورای اسلامی شهر مشهد بود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر مشهد در این باره گفت: حداکثر سن مجاز برای خودورهای سرویس مدارس بسته به نوع خودرو بین ۱۲ تا ۲۰ سال است.

مجتبی بهاروند افزود: حداکثر سرویس مجاز هر خودرو در هر نوبت آموزشی، ۲ سرویس است و تعرفه آن نسبت به سال گذشته حدود ۱۹ درصد افزایش می یابد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این باره گفت: شهرداری این لایحه را با تأخیر به شورای شهر ارائه کرده و چون نام نویسی دانش آموزان در مدارس آغاز شده است اگر شهرداری دوباره با تأخیر لایحه ارائه دهد از دستور خارج خواهیم کرد.

محمد رضا حیدری افزود: در زمینه نظارت بر سرویس مدارس باید مرجع نظارتی مشخص وجود داشته باشد از این رو باید مکاتباتی با وزارت کشور و آموزش و پروش داشته باشیم، اگر قرار است شورای شهر و شهرداری قیمت گذاری کند باید مرجع نظارتی نیز باشد.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی مشهد نیز گفت: چند بخشی بودن سرویس مدارس در زمینه نظارت بر آنها مشکلاتی ایجاد کرده است، نظارت بر این ناوگان با شهرداری و نظارت بر نرخ بر عهده مردم است.

مهدی علوی مقدم افزود: اگر تخلفی در این زمینه انجام شود با خاطی برخورد می‌کنیم ولی اگر مدارس تخلف کنند، موضوع باید توسط آموزش و پروش رسیدگی شود.

وی گفت: سامانه سپند نیز سال گذشته برای سیستمی شدن روند نام نویسی سرویس مدارس راه اندازی شد ولی این سامانه در آموزش و پرورش خراسان رضوی به خاطر مشکلاتی هنوز فعال نشده است.

تصویب لایحه مجوز انعقاد قرارداد سرمایه گذاری احداث، تجهیز، راه اندازی و بهره برداری از پروژه قطار و تله سیژ بوستان کوهسنگی با سرمایه گذاری ۴۴۱ میلیارد و ۲۶۹ میلیون ریالی بخش خصوصی و معرفی اژدر اژدری رئیس سازمان اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری مشهد به عنوان عامل ذیحساب اول معاونت اقتصادی شهرداری از دیگر مصوبات این جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد بود

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *