حقوق شهرنشینی مشهد مبتنی بر زائران، مجاوران و اتباع است

معاون حقوقی رئیس جمهوری گفت: حقوق شهروندی فارغ از تابعیت نیست و مثلاً حقوق شهرنشینی مشهد مبتنی بر زائران، مجاوران و اتباع است.

به گزارش صبح امروز لعیا جنیدی ، روزگذشته در مراسم «رونمایی از منشور حقوق و مسئولیت‌های شهرنشینی مشهد» که در تالار شهر مشهد برگزار شد، با بیان این که حق مشارکت از مهمترین مفاهیمی است که در دو قرن اخیر تکوین یافته و کشور ما به ترویج این حق نیاز دارد، اظهار داشت: همه چیز نباید مسئولیت دولت و یا مسئولیت شهروندان باشد و اگر قرار است کشور به سامان برسد، راهی جز مشارکت نیست.

افزود: تا هرجا که ممکن است باید امور به مردم واگذار شود، تصمیم سازی و تصمیم گیری در امور کشور را تا جایی که ممکن است باید به مردم سپرد و سیستم سیاسی و اداری مناسب ایران سیستم غیرمتمرکز است.
وی اضافه کرد: در چارچوب مدیریت غیرمتمرکز با تدوین منشور حقوق شهرنشینی در مشهد باری از دوش معاونت حقوقی رئیس جمهوری برداشته شد و در انجام این وظیفه همگانی، دولت، حاکمیت و شهروندان کمک کردند.
معاون حقوقی رئیس جمهوری گفت: مشهد باید پرچمدار ترویج حقوق زندگی شهری باشد چرا که شهر امام مهربانی‌ها و امام گفت و گوست.
جنیدی افزود: حقوق شهرنشینی به میزان زیادی با حقوق بشر تطبیق می‌کند و به نوعی گونه‌ای حقوق بشر منطبق شده بر زمان و مکان است با این توضیح که حقوق بشر فارغ از مکان و تابعیت است و طبق آن حتی براساس تابعیت نیز نباید تبعیض کرد ولی حقوق شهروندی فارغ از تابعیت نیست و مثلاً حقوق شهرنشینی مشهد مبتنی بر زائران، مجاوران و اتباع است.
او ادامه داد: هر شهری باید با توجه به وضعیت خود حقوق شهروندی خود را داشته باشد، تساوی مردم در برابر قانون و رعایت انصاف و دوری از رفتارهای تبعیض آمیز در تدوین منشور حقوق شهروندی باید مورد توجه باشد که در منشور حقوق شهرشینی مشهد نیز مورد تاکید است.
معاون حقوقی رئیس جمهوری گفت: ساخت و سازهای بی رویه، تعرض به طبیعت و حاشیه نشینی از مشکلات جدی کلانشهرهای ماست که مدیریت شهری و همه مردم باید در این امور به جد ورود کنند.
جنیدی با تاکید بر توجه به حق بر موضوع ایمنی در شهرها افزود: مسئولیت مؤسسات عمومی در این خصوص باید مورد تاکید باشد و لایحه‌ای نیز در این خصوص تدوین و به مجلس ارسال شده است.

حق شادی نیاز کشور است؛ دوتار خراسان باید قابل ارائه باشد

وی ادامه داد: حق شادی نیز از مهمترین نیازهای کشور است مثلاً دوتار خراسان و موسیقی مقامی این دیار باید قابل ارائه باشد و مدیریت شهری باید مروج جشن‌های ملی با ترویج مفاهیم انسانی و اخلاقی باشد و البته فقها نیز باید به مفهوم غنا بپردازند.

معاون حقوقی رئیس جمهوری با تاکید مجدد بر مشارکت بیشتر مردم در هنجارهای زندگی شهری و روستایی تصریح کرد: هر چه مشارکت مردم در اداره شهر بیشتر باشد توسعه و رشد شهر نیز بیشتر است.

جنیدی گفت: برای اجرای منشور حقوق شهرنشینی مشهد باید اراده جدی وجود داشته باشد و در حوزه معاونت حقوقی رئیس جمهوری نیز این آمادگی وجود دارد که همراهی‌های لازم در این خصوص صورت گیرد.

شهر برای انسان است، یا انسان برای شهر؟

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد گفت: چرا منشور حقوق شهرنشینی؟، سوالی است که همیشه با آن مواجه هستیم. آیا شهر برای انسان است، یا انسان برای شهر؟.

به گزارش ایسنا، سید محسن حسینی پویا گفت: تا دهه هفتاد انسان در خدمت شهر بود و از دهه هفتاد نگرش عوض شد. باید این بینش را داشته باشیم که انسان در اولویت قرار گیرد. کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد به این موضوع با همکاری تمام اعضای شورای شهر اهتمام ورزید تا کرامت انسانی در صدر قرار گیرد.

وی ادامه داد: شهر انسان‌محور شهری است که حقوق و علاقه‌مندی‌های شهروندانش درآن درنظر گرفته شود. با توجه به این موضوع، راهکاری پیش روی خودمان گذاشته‌ایم و این منشور را در دستور کار خودمان قرار دادیم. اولین مصوبه این منشور، مصوبه شهر دوستدار کودک بود که از سال گذشته به اجرا درآمده و در بودجه شهرداری، ردیف بودجه بیش از یک میلیارد و هفتصد تومان برای ساخت پارک‌ها و ساخت شهربازی کودکان معلول در دستور کار قرار گرفته‌است‌.

حسینی پویا با اشاره به اینکه «دومین نکته‌ای که مورد توجه قرار گرفته، بحث معلولان است که به تصویب شورا خواهد رسید»، ادامه داد: موضوع سوم امنیت زنان در فضاهای شهری است که این عدم تبعیض هم باید اتفاق افتد و زنان هم بتوانند مانند مردان در فضاهای شهری در ساعات متفاوت حضور پیدا کنند. به موازات منشور کارهایی در حال انجام است و شهرداری هم وظیفه اش را انجام می‌دهد.

رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه «شهر انسان‌محور شهری است که انسان با امنیت و احساس آرامش در آن فعالیت کند»، ادامه داد: باید برای شهروندان پیاده هم حتماً سهمی در نظر گرفته شود و در این جهت کارهایی در حال انجام است. به‌عنوان یک پروژه شهرداری به طرف این رفته است که پروژه‌های فرهنگی را کلید بزند و حق عابر پیاده را در دستور کار قرار دهد.

وی افزود: در رابطه با منشور حقوق شهروندی، شهر باید آلودگی هوا و بصری نداشته باشد و به عنوان پروژه فرهنگی بحث تفکیک زباله را داریم. شهر انسان‌محور شهری است به افکار عمومی و اطلاعات مردم بها می‌دهد. در مشهد سامانه‌ای به‌عنوان سامانه شفافیت داریم که می‌توانید در این سامانه وارد شوید و بروز شده اطلاعات را بدست آورید.

حسینی‌پویا اظهار کرد: یک نکته دیگر که شهر مشهد با آن درگیر است، این است که در شهری هستیم که قومیت‌ها، مذاهب و تابعیت‌های مختلف در آن وجود دارد و برای چنین جایی باید آیین گفتگومحوری را در صدر قرار دهیم.

وی تاکید کرد: منشور حقوق شهروندی آمده که آیین گفتگو را به میان آورد و امام رضا (ع) هم امامی بودند که اهل مدارا و گفتگو بودند و در این رابطه خانه گفتگو هم تشکیل شده تا شهروندان به نتیجه بهتری برسند و هم‌افزایی بالایی را داشته باشند. امیدواریم منشور حقوق شهرنشینی جنبه شعاری پیدا نکند و به اجرا برسیم.

حسینی‌پویا خاطر نشان کرد: از مطبوعات و رسانه‌ها این درخواست را دارم که اطلاع‌رسانی و آگاه‌بخشی و مطالبه مردمی را داشته‌باشند.

مردم اگر ظلم و بی عدالتی ببینند کل حاکمیت اسلامی به خطر می‌افتد

هم چنین حسین سیمایی صراف معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم گفت: نقض حقوق شهروندی بی عدالتی و ظلم است و ظلم، مردم را به ستوه می‌آورد ما باید به رشد اقتصادی برسیم ولی مردم اگر ظلم و بی عدالتی ببینند کل حاکمیت اسلامی به خطر می‌افتد.

شهردار مشهد نیز در این مراسم گفت: منشور حقوق شهرنشینی مشهد باید به صورت جدی به بخش‌های خردتر و عینی‌تر تقسیم و برای آن مصادیق مشخص‌تر تعیین شود.
محمد رضا کلائی افزود: اگر متمم اجرایی منشور مورد توجه نباشد صحبت از منشور حقوق شهرنشینی در حد سخن خواهد بود لذا در این منشور ساختارها در مدیریت شهری و سایر ذینفعان باید لحاظ شود.
وی ادامه داد: مردم نیز باید این منشور را به عنوان سندی جدی در زندگی بپذیرند و به آن استناد کنند.

منشور حقوق شهرنشینی مشهد در قالب ۱۳۹ بند روزگذشته در مشهد رونمایی شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *