خراسان رضوی در صدر جذب سرمایه گذاری گردشگری کشور

معاون سرمایه گذاری، امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، استان خراسان رضوی را در صدر جذب سرمایه گذاری های حوزه گردشگری کشور اعلام کرد.

به گزارش صبح امروز حسین اربابی با اعلام این خبر در حاشیه نشست تخصصی بررسی سیاست های تشویقی سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و هتلداری در مشهد  به خبرنگاران گفت: در 40 سالی که از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران می گذرد  در 3 حوزه جغرافیایی پیشرفت خوبی را در تاسیسات گردشگری داشته ایم که یکی از این حوزه ها به برکت وجود امام رضا (ع) مشهد مقدس واستان خراسان رضوی است.

وی درباره جایگاه خراسان رضوی در جذب سرمایه گذاری حوزه گردشگری اظهار کرد: اگر بخواهیم تناسب عددی را اعلام کنیم، قطعا مشهد مقدس در صدر جدول سرمایه گذاری و تعداد تاسیسات گردشگری قرار دارد.

اربابی تصریح کرد: این ما را اقناع نمی کند، تاسیسات گردشگری و پروژه های محرک گردشگری هم از نظر تنوع و هم از نشر تعداد باید به حدی برسند که پاسخگوی تمام نیازهای گردشگران ما در حوزه های مختلف باشد که خراسان رضوی در مسیری که آغاز کرده اند به خوبی پیش می روند.

معاون سرمایه گذاری، امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اظهارکرد: هماهنگی هایی که بین دستگاه های مختلف  استان خراسان رضوی وجود دارد باعث شده که اداره کل میراث فرهنگی با مدیریت آقای مکرمی فر بسیار خوب بتواند این مسیر را هموار تر از گذشته طی کند و ما خوشحالیم که مشهد مقدس یکی از قطب های مهم سرمایه گذاری در حوزه تاسیسات گردشگری کشور است.

مهم ترین سیاست های تشویقی برای سرمایه گذاری حوزه گردشگری

اربابی درباره مهم ترین سیاست های تشویقی سازمان میراث فرهنگی برای سرمایه گذاران حوزه گردشگری و هتلداری اظهار کرد: مهم ترین سیاست تشویقی ما عدم دخالت مستقیم در سرمایه گذاری های این حوزه است ؛ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  هتل  نمی سازد یا تاسیسات گردشگری را ایجاد نمی کند.

وی ادامه داد: این سازمان به ایجاد زیرساخت و بسترهای  گردشگری در مناطق مختلف که دیگر سازمان ها وارد نمی شوند کمک می کند اما خوشحالیم که اعلام کنیم از 2200 پروژه ای که هم اکنون در سراسر کشور در حوزه تاسیسات گردشگری سرمایه گذاری شده است و با سرمایه گذاری بیش از 180 هزار میلیارد تومان در حال انجام است، هیچکدام از این پروژه ها متعلق به سازمان میراث  فرهنگی نیست.

وی تاکید کرد: البته تمام این سرمایه گذاری ها طی سیاست گذاری ها، حمایت ها و نظاتر های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام می شود.

اربابی درباره حمایت ها از سرمایه گذاران حوزه گردشگری  گفت:  به حمایت هایی از جمله وام و تسهیلاتی هایی که از طریق صندوق توسعه ملی  پشتیبانی می شود، وام ها و تسهیلاتی که در حوزه اشتغال روستایی و عشایری پشتیبانی می شود و یارانه پرداختی به سود بانکی از محل منابع داخلی بانک ها می توان اشاره کرد.

وی ادامه داد: با تدبیردکتر مونسان معاون رئیس جمهورو رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اقداماتی برای  کاهش ریسک سرمایه گذاری با تامین زمین سرمایه گذاران به صورت رایگان یا اقساز بلند مدت 20 ساله برای پروژه های محرک گردشگری و هتل ها در نظر گرفته شده است.

اربابی گفت: هم چنین معافیت گمرکی واردات تجهیزات تاسیسات گردشگری از دیگرتدابیر برای تسهیل و توسعه سرمایه گذاری در حوزه گردشگری است.

مذاکره معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی کشور با رئیس جامعه سرمایه گذاران و هتلداران افغانستانی مقیم مشهد 

معاون سرمایه گذاری، امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با رئیس جامعه سرمایه گذاران و هتلداران افغانستانی مقیم مشهد مذاکره کرد و گفت: مسیر ویژه ای برای جذب سرمایه گذاری افغانستانی ها در خراسان رضوی ایجاد می شود.

اربابی در حاشیه نشست تخصصی بررسی سیاست های تشویقی سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و هتلداری در مشهد با اشاره به مذاکره اش با عباسیان رئیس جامعه سرمایه گذاران و هتلداران افغانستانی مقیم مشهد با بیان این مطلب به خبرنگاران اظهارکرد: در حوزه جذب سرمایه گذاری خراسان رضوی اتفاق ویژه ای افتاده است و دوستان ما در حوزه وزارت کشور و استانداری خراسان رضوی به خصوص حوزه اتباع خارجی ظرفیت پذیرش سرمایه گذاران کشور دوست و همسایه ما افغانستان را فراهم کرده اند.

وی با بیان این که جامعه سرمایه گذاران و هتلداران افغانستانی در خراسان رضوی ایجاد شده است، افزود: خوشحالیم که این بستر سرمایه گذاری حوزه گردشگری در مشهد مقدس ایجاد شده است.

مسیر ویژه برای جذب سرمایه گذاران افغانستانی حوزه گردشگری

اربابی ادامه داد: تلاش ما براین است که بتوانیم برای جذب سرمایه این دوستان مسیر ویژه را در حوزه های گردشگری ایجاد کنیم که با تدابیر مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، این مسیر ویژه ایجاد خواهد شد.

وی یادآورشد: هم چنین تلاش می کنیم بیشتر سرمایه های آن ها را به سمت گردشگری جذب کنیم چون سرمایه گذاری در حوزه گردشگری چند وجهی است و باعث می شود برای حفظ و صیانت از سرمایه گردشگران بیشتری را جذب کنند و این توسعه چندجانبه گردشگری را به دنبال دارد.

گفتنی است: طی سال های گذشته افغانستانی ها بیشترین حجم سرمایه گذاری خارجی را در خراسان رضوی داشته اند و به همکاری و هدایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی جامعه سرمایه گذاران و هتلداران افغانستانی در مشهد تشکیل شده است.

شناسایی 200 فرصت سرمایه‌گذاری  در سراسر استان 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: حدود 4 ماه پیش جهت استقبال از سرمایه‌گذاران، مشاور اقتصادی به کار گرفته‌ایم و حدود 200 فرصت سرمایه‌گذاری در سراسر استان به صورت پیمایشی و میدانی شناسایی شده است.

ابوالفضل مکرمی‌فر در نشست  تخصصی بررسی سیاست‌های تشویقی سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری و هتل‌داری که در هتل توریست توس برگزار شد با بیان این مطلب افزود: : ریسک‌هایی که برای صیانت از سرمایه‌گذاران لازم است، در این پروژه‌ها پیش‌بینی شده و در واقع سرمایه‌گذار با 100 درصد اطمینان در هریک از این فرصت‌ها می‌تواند ورود پیدا کند و سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهد.

وی تصریح کرد: این سرمایه‌گذاری‌ها و صاحب فرصت‌هایی که پیش‌بینی شده، بیش از 1000میلیارد تومان است و در میزان مبلغ‌ها متفاوت است؛ یعنی از 50 میلیون تا 500 میلیون تومان و مبلغ‌های بالاتر سرمایه‌گذاران می‌توانند حضور پیدا کنند. یکی از مزیت‌های این فرصت‌ها این است که در قالب آلبوم ارائه خواهد شد؛ همچنین به زودی همایش این سرمایه‌گذاری را در ماه آینده در استان خواهیم داشت.

مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: در قالب  تسهیلاتی تا سقف یک میلیارد به متقاضیان در حوزه سرمایه‌گذاری  در استان پرداخت می‌شود و بیشتر از آن تا سقف 4 میلیارد با تصویب سازمان انجام می‌شود.

مکرمی‌فر عنوان کرد: بیش از2 هزار تاسیسات گردشگری فعال در استان داریم، به طور مستقیم 35 هزار نفر و غیر مسقیم 90هزار نفر در این عرصه مشغول به کار هستن دارد.

وی یادآور شد: در حال حاضر 291 تاسیسات گردشگری عمدتا در حوزه هتل و اقامت با حجم سرمایه‌گذاری 12 هزار میلیارد تومان در حال انجام است و با میانگین 50 درصد پیشرفت فیزیکی تاسیسات که در صورت بهره‌برداری 11 هزار شغل مستقیم را در استان ایجاد خواهد کرد. سقفی که در قانون پیش بینی‌شده در استان چهار هزار نفر است؛ اما در واقع سه برابر آن چیزی که باید باشد، خواهد بود.

مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: در این 291 تاسیسات گردشگری، 13 هتل  پنج ستاره در حال ساخت داریم؛ برابر با تمامی هتل‌های پنج ستاره‌ای که درحاضر در استان وجود دارد.

مکرمی‌فر در خصوص سامانه الکترونیکی صدور مجوز معافیت اصولی تسهیلات گردشگری خاطر نشان کرد: این سامانه در جذب سرمایه‌گذاری و ورود سرمایه‌گذاران در عرصه گردشگری و توسعه گردشگری تاثیرگذار است و در واقع ظرف 48 ساعت سرمایه‌گذاران با مراجعه به سامانه می‌توانند معافیت اصولی خود را دریافت کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی اشاره کرد: 65 رویداد گردشگری شاخص تا پایان سال به استثنای نمایشگاه بین‌المللی داخلی و خارجی داریم و هر هفته به طور متوسط دو تا سه رویداد فرهنگی شامل نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و مراسم آیینی در حال برگزاری است.

مکرمی‌فر بیان کرد: استان خراسان رضوی به ویژه مشهد از مزایای ویژه‌ای نسبت به سایر استان‌ها به دلیل وجود مرقد امام رضا(ع)، فرودگاه بین‌المللی، راه آهن و سیستم حمل و نقل جاده‌ای،  اتوبان‌ها و مسیرهایی که به مشهد مقدس از سایر نقاط کشور منتهی می‌شود، برخوردار است.

وی ادامه داد: 33 منطقه نمونه گردشگری در استان داریم و 16 روستای هدف گردشگری مصوب و ظرفیت‌های قابل توجه در حوزه‌های مختلف تاریخی، طبیعی، صنایع دستی و هنرهای سنتی وجود دارد؛ همچنین مشهد در سال 2016 به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها مصوب شد. با توجه به این ظرفیت‌هایی که استان داراست، کمتر نیاز به تبلیغ دارد؛ به گونه‌ای که آمار گردشگران خراسان در سال 30 میلیون گردشگر داخلی و سه میلیون گردشگر خارجی بوده که این گردشگر خارجی هر سال با 20 الی 30 درصد رو به افزایش است.

مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم امسال پنج میلیون گردشگر خارجی را در مشهد داشته باشیم.

مکرمی‌فر در ارتباط با بوم گردی‌ها خاطرنشان کرد: 146 بوم گردی را مجوز داده‌ایم که در حال حاضر 36 بوم‌گردی فعال هستند، 48 بوم‌گردی در مرحله تکمیل بوده و 8 بوم‌گردی در مرحله افتتاح هستند و این بوم‌گردی‌ها تسهیلاتی با بهره 4 الی 6 درصد دریافت کرده‌اند و در واقع انگیزه‌ای است با توجه به استقبالی که گردشگران داخلی و خارجی از بوم گردی‌ها داشته‌اند که  بتوانیم حمایت لازم را داشته باشیم و این ظرفیت را رو به افزایش پیدا کنیم.

وی عنوان کرد: هدف بوم‌گردی‌ها این است که توزیع گردشگر و در واقع توازنی بین گردشگران در مشهد، در 28 شهرستان استان را که دارای جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی و سایر موارد هستند را در پی داشته باشند.

گفتنی است نشست تخصصی بررسی سیاست های تشویقی سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و هتلداری  در مشهد برگزار و در این نشست تخصصی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و معاون سرمایه گذاری خراسان رضوی، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران این استان، مدیرکل دفتر حمایت و جذب سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی و معاون اعتباری بانک ملی استان و رئیس جامعه سرمایه گذاران و هتلداران افغانستانی در مشهد نیز حضور داشتند.

هم چنین هم زمان با این نشست نمایشگاه تخصصی تجهیزات آشپزخانه های صنعتی و هتلی افتتاح شد.

علی نژاد

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *