توپ بازآفرینی در زمین آستان قدس

معاون وزیر و مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهری ایران گفت: بسیاری در اراضی موقوفه آستان قدس اقدام به ساخت و ساز نموده‌اند، آستان قدس می‌تواند به کمک و مساعدت اقشار محروم این مناطق بیاید و حداکثر تسهیلات را برای آنها منظور کند تا شاهد تسریع در نوسازی و بهسازی بافتهای ناکارآمد باشیم.

به گزارش صبح امروز سید محمد پژمان درباره نشست مشترکی که با حضور رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر، شهردار مشهد، مدیرکل مسکن و شهرسازی استان خراسان رضوی و برخی دیگر از مسئولان شهری و استانی برگزار شد، اظهار کرد: پیش تر گفتگو های مفصلی درمورد نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهر مشهد با نهادهای ذی‌ربط از جمله مدیریت شهری، آستان قدس رضوی و اداره کل مسکن و شهرسازی انجام شده است واین موضوع از پیچیدگی های بسیاری برخوردار است و باید با جدیت پیگیر تحقق آن شویم.

وی افزود: در بهسازی و نوسازی این بافت‌ها، مردم، توقعات اجتماعی، اقتصادی و مسائل حقوقی آنها را باید پیوسته مدنظر داشته باشیم.

*ساکنان بدون سند مالکیت

پژمان خاطرنشان کرد: بسیاری از ساکنان این مناطق بدون سند مالکیت هستند و از دید موقوفه، این افراد متصرف محسوب می‌شوند که قائل شدن حقی برای این ساکنان و پیش‌بینی تمهیداتی برای آنها در دستورکار جلسه امروز قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه هیئت اجرایی نوسازی و بهسازی بافت های ناکارآمد و فرسوده برای مشهد و استان تعریف کرده‌ایم، گفت: به این هیئت اختیار داده شد برای پیشبرد اهداف بازآفرینی با سرعت تلاش کند و محدوده و محله مشخصی را برای فعالیت خود مشخص نماید؛ تمامی مناطق را به یک باره نمیتوان در دستورکار قرار داد.

*ضرورت  اعتماد سازی توسط گروه های تسهیل گری

پژمان با تاکید بر لزوم آگاهی و اطلاع‌یافتن از وضع و حال مردم و ساکنان این محلات، تصریح کرد: گروه های تسهیلگری که میخواهند در تعامل با مردم باشند، باید در جهت اعتمادسازی گام بردارند و به جهت فکری و ذهنی آنها را آماده کنیم تا در موضوع بازآفرینی همراه ما باشند؛ در گام بعد باید تقاضا، تمایلات و خواسته‌ها و مطالبات آنها را استخراج کند.

وی همچنین اظهارکرد: مشاور شهرسازی و معماری نیز باید حضور داشته باشد تا وارد عمل شود و اختیارات و تمایلات و تقاضاها را شناسایی کند.

*آستانقدس دستگاهی تعیین کننده

پژمان، آستان قدس رضوی را دستگاهی تعیین‌کننده در زمینه بازآفرینی شهری دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه افراد بسیاری در اراضی موقوفه آستان قدس اقدام به ساخت و ساز نموده‌اند، آستان قدس می‌تواند به کمک و مساعدت اقشار محروم این مناطق بیاید و حداکثر تسهیلات را برای آنها منظور کند تا شاهد تسریع در نوسازی و بهسازی بافتهای ناکارآمد باشیم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در ادامه با اشاره به جدیت و پیگیری شورای پنجم شهر مشهد و مدیریت شهری در بحث بازآفرینی شهری، خاطرنشان کرد: با توجه به آمادگی کامل دولت برای تحقق این مهم، امکانات و بضاعت خود را به کمک می‌آورد و فرصت پیش آمده برای بهبودی و دگرگونی وضعیت زندگی ساکنان این محلات هدف بازآفرینی را باید مغتنم بشماریم.

*ساخت مسکن‌ارزان قیمت به معنی بازآفرینی نیست

هم چنین رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای شهر مشهد در این جلسه گفت: ساخت مسکن ارزان قیمت، بازآفرینی نیست و طبق بررسی‌ها، عمده خریداران این واحدها را ساکنان غیربومی تشکیل می‌دهند.

احمد نوروزی با بیان اینکه بهسازی و نوسازی بافت های ناکارآمد و فرسوده مشهد نیازمند تعامل و هم‌افزایی بخش های مختلف از جمله مدیریت شهری، آستان قدس رضوی و دولت است، اظهارکرد: ساخت مسکن ارزان قیمت، بازآفرینی نیست و طبق بررسی‌ها، عمده خریداران این واحدها را ساکنان غیربومی تشکیل می‌دهند.

نوروزی افزود: باید به دنبال روشی باشیم که سازمان بازآفرینی با رویکرد تسهیلگری قدم در این عرصه بگذارد و با تعامل و همکاری و همراهی با مردم و ساکنان کار خود را پیش ببرند.

وی با تاکید بر اینکه در سایه تعامل با دستگاه‌ها و تعامل با مردم و ساکنان میتوانیم اهداف خود را پیش ببریم، خاطرنشان کرد: این تعاملات باید هماهنگ باشد؛ امیدواریم تا پایان سال بتوانیم 66 گروه تسهیلگر را در محلات هدف مستقر کنیم و با جلب نظرات مردمی پیشنهاداتی با قابلیت اجرایی شدن ارائه شود.

*تعجیل سازمان بازآفرینی

هم چنین رئیس شورای شهر مشهدمقدس نیز در این باره گفت: بستر مناسبی برای همراهی و همکاری درزمینه بازآفرینی مشهد در استان شکل گرفته و لذا سازمان بازآفرینی باید در سریعترین زمان ممکن نسبت به انجام مطالعات اجتماعی در محلات هدف و بافت های ناکارآمد شهری اقدام کند و آنها را در اولویت قرار دهد تا نیازها، مطالبات و خواست‌های مردمی اخذ شود.

محمدرضا حیدری افزود: مطالعات و اقدامات زیربنایی خوبی در حوزه بازآفرینی شهر مشهد طی چند ماه گذشته انجام شده است ولی کماکان تا رسیدن به الگوی اجرایی برای عملیات کردن آنها فاصله داریم.

آستانقدس اراضی را به عنوان تنخواه در اختیار مردم قرار دهد

وی در ادامه با تقدیر از رویکرد تعاملی آستان قدس رضوی و تولیت معزز این آستان برای به تعیین تکلیف مالکیت اراضی که در تصرف ساکنان مناطق کم‌برخوردار است، خاطرنشان کرد: علاوه بر این مقرر شده در فضای موجود با تامین زمین، اراضی را بعنوان تنخواه در اختیار پروژه قراردهند.

سرویس در شهر

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *