چراغ قرمز زندگی برای کودکان کار

طبق تحقیقات حدود 30درصد از کودکان خیابانی به مدرسه نمی‌روند و بیسواد هستند. اغلب کودکان خیابانی به دلیل اینکه از سنین پایین کودکی زندگی در خیابان را تجربه می‌کنند دچار مشکلات عدیده‌ای هستند…

کودکان کار و خیابان دیگر از نوشته و گزارش و دلسوزی کارشان گذشته است.کافی است سر هر چهارراه پشت چراغ قرمز مانده باشید تا دو چشم به شیشه ماشین دوخته شود و هی بگوید: «دستمال بخر!»،«فال حافظ بگیر»،«گل زرد برای یار بخر»! کودکانی که در خیابان‌ها، اتوبوس، در مترو،پشت چراغ قرمز،کنار در رستوران‌ها ایستاده‌اند و «آقا،خانم،بخر» را دم گرفته‌اند.

این بچه‌ها ساعت کاری ندارند از صبح تا شب در خیابان هستند و واحدهای درسی شان را در خیابان پاس می‌کنند.انگار مدرسه ندارند،نه شیفت صبح می‌روند و نه شیفت بعداز ظهر.تمام شیفت‌های مدرسه را در خیابان مانده‌اند و می‌خواهند شب دست پر به خانه بروند،آخر ضرب و شتم برایشان سنگین است و بدن‌های نحیفشان حوصله کتک خوردن را هم ندارد چه برسد به اینکه به فکر حل مسئله ریاضی باشند!وقتی شکم گرسنه است دیگر انگار درس خواندن زورش کم می‌شود.کودکان کار و خیابان جزو قشری هستند که همیشه در معرض تهدید قرار دارند.نرخ ابتلای کودکان کار و خیابان به ایدز 45 برابر جامعه است.از سویی دیگر،طبق تحقیقات حدود 30درصد از کودکان خیابانی به مدرسه نمی‌روند و بیسواد هستند.آمارها می‌گوید اوضاع کودکان کار و خیابان مناسب نیست.

معاون اجتماعی بهزیستی استان خراسان رضوی گفت: با حضور در دادگاههای خانواده ، دوایر سرپرستی دادسراهای شهرها و مراکزنگهداری کودکان بد سرپرست ، بی سرپرست و کودکان کار و خیابان باتعداد قابل توجهی کودک محروم از خانواده موثر روبرو می شویم .

به گزارش روزنامه “صبح امروز” غلام‌حسین حقدادی به بهانه روز مبارزه با کار کودکان افزود: کودکانی که بدلیل کودک آزاری از طرف خانواده ،یا از هم پاشیدگی خانواده و یا عدم حضور والدین بدلیل زندانیشدن ، بستری شدن در بیمارستان روانی ، کمپ درمان اعتیاد و امثالان خانواده خود را از دست داده اند و در مراکز نگهداری بهزیستیسامان دهی می شوند ‌.

وی تصریح کرد: در حال حاضر قریب ۱۷۰۰ کودک که بیش از ۸۰ درصد انان بدسرپرست هستند در مراکز بهزیستی استان بسر می برندو این در حالی است که تعدادی نیز از این کودکان خانواده هاییدارند که با تشخیص مددکاران و دستگاه قضایی فاقد صلاحیتتشخیص داده شده و به خانواده های جایگزین منتقل شده اند .

حقدادی اظهار کرد:مساله مهمی که خطر روزافزون ان متوجه کودکان استافزایش نسبت بد سرپرستان به کودکان بی سرپرست است .

وی تاکید کرد: این افرایش گویای یک اسیب زمینه ای در خانوادهاست از هم گسیختگی خانواده ، ناسازگاری و طلاق .اعتیادپدر یامادر ، ازدواج مجدد ، انحطاط اخلاقی . تنش های مکرر و شدید والدینان چنان اثراتی بر جسم و روان و سرنوشت کودک می گذارد که مقامقضایی راعلیرغم سخت گیری و دقت و تلاش برای حفظ خانواده مجاببه حکم عدم صلاحیت والدین برای نگهداری کودک می نماید ، پدیده ایکه بسیارن دردناک و در عین حال شایع است .

حقدادی ابراز کرد: نگاهی عمیق تر به این پدیده دردناک نشان می دهدکه مسایل ریشه ای تری همچون نابرابری اجتماعی و فقر و شیوعاختلالات روانی و افسردگی نیز نقش اساسی بازی می کند .

وی عنوان کرد: صرف نظر از همه تاثیر مخربی که دوران حضور کودکدر چنین خانواده ای بر تربیت و شخصیت کودک می گذارد حضورکودک در مراکز نگه داری نیز پیاندهای ناگواری برای کودکان دارد .

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی استان خراسان رضوی بیان کرد: روشن است که افراد خیر و دلسوز به کمک این کودکان امده و در کنارسازمان بهزیستی همه امکانات فیزیکی و تجهیزات زندگی وتحصیلی و بهداشتی و ترمیم روانی را در اختیار کودکان می گذارنداما این مراکز هر چقدر مجهز و تخصصی و مرتب باشند جای خانوادهرا پر نمی کنند .

وی مطرح کرد: پیامدهای زندگی دور از خانواده ،و خلا جامعه پذیریاین کودکان امری قابل جایگزینی و حل شدنی نیست .

حقدادی اشاره کرد: نقش خانواده در تربیت کودک نقشی بی بدیل ومحوری است و ارتباطات داخل خانواده و اشنایی بل ارزشها و هنجارها واجتماع پذیری در خانواده سامان می گیرد شخصیت کودک واخلاقیات لازم و توان سازگار شدن با محیط برای زندگی بهتر درخانواده رشد می کند .

وی عنوان کرد: این کودکان از یک طرف تجربه تلخ فقدان سرپرست موثرو تنبیهات بدنی و روحی را دارند و در خانواده ای رشد کرده اند کهبنیانهای اخلاقی ان بهم ریخته و رفتارهای ضد اجتماعی شیوع داشتهاست .

حقدادی گفت: سپردن به مراکز نگهداری دسته جمعی نمی تواند احساسناامنی را برطرف و نیاز روانی کودک را تامین کندبی ثباتی زندگیدر مراکز نگهداری ، تغییر مکرر کارکنان باعث کاهش اعتماد به نفس وخودباوری شده و خشونت را در فرد رشد می دهد . به نحوی که مطالعاتنشان می دهد میزان افسردگی این کودکان از سایرین بیشتر است‌. دلبستگی نا ایمن کودکان ، وابستگی های اسیب زا و افتتحصیلی نیز بارز است .

وی بیان کرد: کودکانی دیگر نیز که در مراکز سامان دهی کودکان کارنگهداری میشوند نیز وضع بهتری ندارند .

حقدادی ابراز کرد: قوانین جدید حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست زمینه های بهتری را برای تسهیل و تقویت فرزند خوانگی ونگهداری به شکل امین موقت فراهم کرده است.

وی آمار داد: در سال ۹۷ تنها در استان خراسان رضوی قریب به ۵۰۰ کودک به فرزند خواندگی و نگهداری در خانواده جایگزین به شکل امینموقت داده شده است و نظارت و حساسیت بیشتری نیز بر این روشاعمال می گردد اما اینها در سطح سوم پیشگیری است و مهم اناست که کاری بکنیم فرزندان محیط امن خانواده را از دست ندهند .

حقدادی تصریح کرد: متاسفانه باید گفت با افزایش روند طلاق در جامعهو شیوع اعتیاد و سایر متغیرهای تقویت کننده بد سرپرستی چشمانداز روشنی بر این موضوع متصور نیست .

وی خاطر نشان کرد: خیرین و خانواده های داوطلب فرزند و دوستداران کودکان باید کاری کنند که هرکودک یک خانواده موثر داشته باشد.

عاطفه خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *