لزوم اولویت پیشگیری بر درمان

دبیر علمی هجدهمین کنگره شنوایی سنجی گفت: کنگره شنوایی سنجی با هدف افزایش دانش و تبادل اطلاعات و تجربیات متخصصان، دانشگاهیان و فعالان حوزه شنوایی در ایران برگزار می شود.

به گزارش روزنامه”صبح امروز” گیتا موللی صبح روز سه شنبه در هجدمین کنگره شنوایی سنجی که در برج سپید مشهد برگزار شد افزود: این کنگره با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه‌ های علوم پزشکی، پزشکان متخصص، فوق ‌تخصص و جراحان گوش، حلق و بینی و فعالان حوزه شنوایی ‌سنجی تا پنجم اردیبهشت در مشهد مقدس ادامه دارد.

موللی با اشاره به تعداد بالای شنواسنجان در کشور  اظهار کرد: باتوجه به این تعداد بالا درکشور بران شدیم تا این کنگره را به صورت کاملا تخصصی و به صورت گسترده‌تر برگزار کرده و باتوجه به نطر سنجی انجام شده این کنگره در دو محوریت اصلی اختلالات و سرگیجه و نیز کم‌شنوایی کودکان نیز برگزار خواهد شد.

وی عنوان کرد: بیش از ۲۰۰مقاله به دبیرخانه این کنگره رسیده که این تعداد مقاله توسط ۲داور بدون نام و نشان ارزیابی شده تا داروران بدون هیچ سوپیشینه‌ای به ارزیابی مقاله‌ها بپردازند.

موللی ابراز کرد: بخشی از محوریت دوم مربوط به تشخیص و ارزیابی بوده و بخش دیگر مربوط به مداخله و درمان بوده که در کودکان از غربال‌گری و تشخیص تا توان‌بخشی و مداخله و کاشت‌های سمعک و تجهیزات شتنوایی را در این کنگره داریم.

وی بیان کرد: برای این کنگره ۵ محور برای دو محور اصلی انتخاب شد و طبق نظرخواهی‌های انجام شده ۳ محور فرعی در کنار محورهای اصلی به آن پرداخته می‌شود و برای اولین بار در سطح کشور از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و تمام فارع‌التحصیلان دوره دکتری از مرداد ماه سال گدشته برای حضور در این کنگره دعوت به عمل آمده است.

موولی تاکید کرد: ۲۵۰ کمیته در ۸ محوریت ایجاد شد که برای هر کمیته رییس و نایب رییسی نیز انتخاب شده و بنا به اهمیت حوزه سمعک و کاشت‌های شنوایی این کمیته ۲ رییس را از ان خود کرد.

موللی افزود: این کنگره در مدت ۳ روز در 21 کارگاه و 10 میزگرد تخصصی برای بیش از هزار شرکت کننده برگزار می شود.

در ادامه این کنگره رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و شورای اسلامی گفت: برگزاری کنگره‌ها در شهرستان‌ها کاری سخت بوده چرا که ترجیح دبیران اجرایی بر برگزاری این کنگره‌ها در مرکز و پایتخت کشور است.

حسین‌علی شهریاری افزود: به دنبال افزایش تعرفه های جامعه شنوایی شناسی ایران هستیم چرا که توزیع ناعادلانه؛ علت درخواست افزایش فارغ التحصیلان رشته های پزشکی و غیر پزشکی است.

وی تصریح کرد: برگزاری کنگره های علمی و تخصصی در استان ها بسیار سخت بوده و امیدوارم که در استان های دیگر این که تداوم داشته باشد چرا که این ظرفیت برای  برگزاری این  کنگره ها در شهرستان ها وجود دارد.

شهریاری اظهار کرد: از سال 1352 مقطع کاردانیاین رشته در دانشگاه شهید بهشتی تهران  ( دانشگاه ملییجاد شد و پس از آن در  سال 1355 مقطع لیسانس آن در دانشکده توان بخشی  و سال 71 مقطع کارشناسی ارشد و از سال 87 مقطع دکترای رشته شنوایی شناسی در دانشگاه ها در حال تدریس است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورایاسلامی ابراز کرد: برای اکثر رشته‌هایی که به بهداشت و درمان برمی گردد ما افزایش فارغ التحصیلان را  در رشته های تخصصی یا غیر تخصصیخواستاریم که این مسئله به علت توزیع ناعادلانه میباشد.

شهریاری با بیان اینکه ما اکنون در تمام رشته ها متاسفانه برخی جاها نتوانستیم نیروها را مدیریتکنیم، خاطر نشان کرد: بنده این وعده را می دهم که در مجلس پیگیری می کنیم که تعرفه های عادلانه ای را تصویب کنند.

وی خاطر نشان کرد: ما این تلاش را خواهیم کرد که در اواخر بهمن ماه نیز تعرفه هایی که به شورایعالی بیمه می رود بتوانیم وزارت بهداشت و شورایعالی بیمه  را توجیه کنیم که تعرفه ها واقعی تر شده و بتوانیم به جامعه شنوایی شناسی ایران کمک کنیم.

اولویت نخست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، پیشگیری است

حسینعلی شهریاری درحاشیه هجدهمین کنگره شنوایی‌شناسی ایران در گفت وگو با خبرنگار روزنامه ،برگزاری چنین کنگره‌های علمی را در هر گروه و رشته تأثیرگذار دانست و گفت: کنگره علمی می‌توانددر افزایش سطح علمی کسانی که در آن رشته فعالیت دارند، کمک کند.

وی ادامه داد: در برگزاری کنگره‌های علمی به‌ویژه در گروه‌های پزشکی ضرورت احساس می‌شود چرا که پزشکان برای تداوم خدمتشان طبق قانون مجلس شورای اسلامی موظف هستند که دوره‌های آموزشی را طی کرده و امتیاز دریافت کنند؛ همچنین، در رشته‌های شنوایی‌سنجی نیز این امر به‌طور قطع وجود دارد بنابراین ضرورت هم دارد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورایاسلامی تشریح کرد: البته گاهی تصور می‌شود برایبه‌روز بودن دانش در رشته‌ها و گروه‌های پزشکی در کنار کنگره نیاز به اقدامات دیگری وجود دارد همانطور که در برخی از نقاط دنیا هر چند سال یک‌بار یک آزمون گرفته می شود و امتیاز آن حضور در کنگره است و اینکه فرد چقدر توانسته از اینحضور دستاورد داشته باشد یا استفاده کرده باشد، ارزیابی نمی‌شود.

شهریاری تأکید کرد: در کنار برگزاری این کنگره، باید به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم شرکت کنندگان در کنگره را ارزیابی کرده و میزان دانش اضافه شده  به آن ها را بسنجیم.

وی یادآوری کرد: خوشبختانه برای نخستین بار اینکنگره در خارج از تهران برگزار می‌شود که برگزاری آن در شهر امام رضا(ع) انتخاب حساب‌شده و خوبیاست  چرا که مشهد ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد، ممکن است با برگزاری کنگره در شهرهای دیگرشرکت‌کنندگان سایر شهرها به‌ویژه تهران انگیزه ایبرای حضور نداشته باشند اما اکنون با عشق زیارتامام رضا(ع) حتما شرکت می‌کنند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورایاسلامی با بیان اینکه برای غربالگری توسط مجلس بودجه تعیین شده و قانون آن هم پیش‌بینی شده، اظهار کرد: مقدار زیادی از این غربالگری‌ها برعهده سازمان بهزیستی و مقداری از آن نیز به عهده وزارت بهداشت و درمان است که با هماهنگی‌هایبین بخشی صورت می‌گیرد.

شهریاری ادامه داد: البته منابع سازمان بهزیستی به دلیل شرایط اقتصادی کشور کافی نیست اما اینطرح به صورت کامل اجرایی می‌شود و از این طریقبسیاری از بیماری‌ها قابل شناسایی و پیشگیری است که همین امر باعث کاهش هزینهمی‌شود.

وی متذکر شد: اشکالی که در کشور ما وجود دارد ایناست که همه به دنبال درمان هستند در حالیکه درمان هزینه‌بر است، برای مثال کاشت حلزون با قیمتامروز شاید بیش از 100 میلیون هزینه داشته باشد، علاوه بر آن باید به طور مداوم برای آن هزینهکرد و هزینه هر بار تعویض دستگاه کمکی حدود 6 میلیون تومان است اما در صورت پیشگیری به موقع این هزینه‌ها تحمیل نمی‌شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورایاسلامی تأکید کرد: به دلیل اینکه هزینه های درمان به تدریج صورت می گیرد ممکن است افراد خیلیمتوجه هزینه‌ها نشوند اما با هزینه ‌کرد یک صدم هزینه درمان برای پیشگیری، می‌توان در منابع مالی صرفه جویی زیادی کرد.

شهریاری افزود: موضوع اولویت بودن پیشگیریدر مجلس  ارائه شده و قانون آن نیز به تصویبرسیده اما هنوز اتفاق نیفتاده در حالی که اولویتاول ما باید پیشگیری باشد، حتی در مجمع خیرین نیز به خیرین تأکید دارم برایپیشگیری، بهداشت و پژوهش کمک کنند.

عاطفه خوافیان

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *