فرآیند ارسال سیتمی پرونده های کمیسیون ماده 5 اجرایی می شود

در راستای بهبود عملکرد فرآیند ارسال پرونده های درخواست های تغییر کاربری و تراکم یا هر درخواست دیگر به کمیسیون ماده 5  به صورت سیستمی ارسال می شود.

به گزارش صبح امروز بهاره بزرگمهر معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی دراین باره گفت: اقدامات و برنامه های ریزی های لازم برای سیستمی شدن فرآیند ارسال پرونده به کمیسیون ماده 5 شورای عالی شهرسازی  معماری ازحدود ٤سال قبل در وزارت راه و شهرسازی آغاز شده است و اکنون به مرحله اجرا رسیده است.

وی ادامه داد: پیش از این فرآیند این گونه بود که  درخواست چه از سوی شهرداری ها مطرح می شد یا از سوی دیگر دستگاه ها يا اشخاص،از شهرداری استعلام و سوابق درخواست می گرديد اما این پروسه گاهی زمان بر می شد به همین دلیل وزارت راه و شهرسازی سیستمی شدن فرآیند ارسال پرونده به کمیسیون ماده 5 را در دستور کار قرار داد.

وی یادآورشد: از سال ١٣٩٤ در راستای شفاف سازی عملکرد کمیسیون ماده 5  ، مصوبات اين كميسيون و كارگروه شهرسازي و امور زيربنايي در استان خراسان رضوی بر روي سایت اداره کل راه و شهرسازی استان قرار می گرفت که دسترسی برای عموم مردم آزاد است البته برخی مخالفت ها با  شفاف سازی در این مسیر وجود داشت که با توجه به این که وزارت راه و شهرسازی تاکید زیادی بر شفاف سازی در پرونده های شهرسازی داشت در گام نخست تمام مصوبات کمیسیون بر روی سایت و در دستر مردم قرار گرفت و در گام بعد نیز سیستمی شدن فرآیند ارسال پرونده به کمیسیون ماده 5 را در دستور کار قرار دارد که اکنون به مرحله اجرا نزدیک شده است.

اجرای درخواست‌های کمیسیون ماده 5 از طریق شهرداری‌ها

هم چنین به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد از اجرای درخواست‌های کمیسیون ماده 5 از طریق شهرداری‌ها خبر داد.

محمدرضا حسین‌نژاد در جلسه کمیته عمران شهری و روستایی کمیسیون عمران مجلس با بیان این مطلب، گفت: در راستای بند ت ماده 59 قانون برنامه ششم کمیته عمران شهری و روستایی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با موضوع استقرار سامانه یکپارچه اطلاعات مکانی مقرر شد تمامی درخواست‌های کمیسیون ماده 5 از طریق شهرداری‌ها و در فرمت سامانه‌ای خاص صورت گیرد.
وی با بیان اینکه کمیسیون ماده ۵ یکی از نهادهای تصمیم‌گیرنده در امور شهری است، افزود: این نهاد طبق قانون وظیفه دارد طرح‌های تفصیلی شهری و تغییرات بعدی آن را بررسی و تصویب کند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد در ادامه گفت: با توجه به پیشرفت فضای دیجیتال، هر لحظه سامانه‌های الکترونیکی باعث می‌شوند افراد بتواند با توجه به نیاز خود سطح زندگی و شغلی خود را ارتقا دهند. از همین رو شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بر اهمیت و ضرورت استقرار هر چه سریعتر این سامانه مکانیزه تاکید کرد.
حسین‌نژاد بیان کرد: این مهم در جهت افزایش شفافیت و عدالت در نظام مدیریت شهری، انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات، افزایش تحقق‌پذیری طرح و جلوگیری از انحراف آنها از اهداف اولیه است. از همین رو با تاکید بر ضرورت همکاری شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌ها اجرائی ذیربط برای استقرار و اجرایی شدن هر چه بهتر سامانه را کرد.
وی توضیح داد: سامانه یکپارچه اطلاعات مکانی فرآیند کمیسیون ماده 5، یک نرم‌افزار تحت شبکه می‌باشد که امکانات مورد نیاز به منظور جستجو، نمایش و ویرایش اطلاعات مکانی و توصیفی موجود در پایگاه داده کمیسیون ماده 5 را فراهم می‌کند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: در این سامانه دسترسی به کلیه مصوبات مربوط به کمیسیون‌های ماده 5 برگزار شده به صورت الکترونیکی جمع‌آوری می‌گردد. در این سامانه با ثبت الکترونیک پرونده‌ها سبب کاهش مکاتبات فیزیکی و کمک به حذف بایگانی فیزیکی سوابق و دسترسی سریعتر و آسانتر به اسناد و مدارک مصوبات کمیسیون ماده 5 می‌گردد.
حسین‌نژاد با اشاره به اهم اهداف این سامانه، گفت: افزایش شفافیت تصمیم گیری ها در نظام مدیریت شهری و همچنین فراهم نمودن شرایطی بهتر جهت تجزیه و تحلیل‌ها مدیران و برنامه‌ریزان در جهت تصمیم‌ سازی هر چه صحیح تر و بهتر حمایت می‌نماید.
گفتنی است، براساس قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مصوبه سال 1353، وظیفه کمیسیون ماده 5 این‌گونه تعریف شده است: کمیسیونی است که به بررسی و تصویب طرح‌های تفصیلی شهری و تغییرات آن‌ها اعم از تغییر کاربری‌ها و ارائه تراکم‌ها می‌پردازد. این کمیسیون در هر استان به ریاست استاندار (و در غیاب وی معاون عمرانی استانداری) و با عضویت شهردار و نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و همچنین رییس شورای اسلامی شهر ذیربط و نماینده سازمان نظام مهندسی استان (با تخصص معماری یا شهرسازی) بدون حق رأی تشکیل می‌شود.

علی نژاد

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *