شهرداری و شورای شهر هوای والیبال را بیشتر از بسکتبال دارند!

لیگ برتر بسکتبال کشور در فصل 97 – 98 با حضور تیمهایمطرحی چون پتروشیمی بندر امام خمینی (ره)، شیمی در، رعد پدافند دزفول، شهرداری گرگان، ذوب آهن، پگاه تهران، نیروی زمینی، آویژه صنعت پارسای مشهد و پالایش نفت آبادان از سوم آبان ماه سال گذشته آغاز و پس از گذشت 18 هفته در بیست و هفتم اسفند ماه 97 پایان یافت. با توجه به شکست تیم بسکتبال آویژه صنعت پارسا در مرحله پلی آف در مصاف با تیم شهرداری گرگان و بازماندن از صعود به جمع چهار تیم نهایی، به رتبه ششمی در جمع 9 تیم لیگ برتر بسنده کرد و سهم استان خراسان رضوی از این دوره مسابقات حضور در جمع 4تیم نهایی نبود. این تیم مشهدی با حضور سید ابوالفضل سیدی، احسان دلیر، شهریار قلی زاده، سجاد ابراهیمی، مجید صادقی، امین بهشتی، علیرضا رحماندخت، امیرحسین تاتاری، حسین محمد زاده، علی مداح، حسین رحمتی، صالح فروتن، نوید خواجی زاده و حامد بیگی و با سرمربیگری محمد قیاسی در لیگ برتر بسکتبال امسال شرکت داشت. در همین راستا گفتگوی اختصاصی با محمد قیاسی سرمربی تیم لیگ برتری بسکتبال آویژه صنعت پارسا انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

*صعود 4تیم نهایی از ابتدا قابل پیش‌بینی بود

محمد قیاسی با اشاره به سطح مسابقات لیگ برتر بسکتبال گفت: متاسفانه سطح لیگ برتر امسال به نسبت سالهای قبل پایین تر بود. چرا که شرایط بد اقتصادی باعث شد، تیمها دیر بسته شوند. به طوریکه علیرغم تقسیم بازیکنان ملی، با افزایش نرخ دلار در ابتدای فصل، غالبا توانایی جذب بازیکنان خارجی را از دست بدهند. اختلاف چهار تیم مرحله نهایی، چه به لحاظ بودجه، بازیکنان و کادر تیمی با سایر تیمهای پنجم تا نهم بسیار محرز و از هفته دوم و سوم، صعود آنها کاملا مشخص بود.

وی تصریح کرد: با نزدیک شدن به اواخر فصل مسابقات و ادامه لیگ، رفته رفته رقابت بین تیمهای پنجم تا نهم بیشتر و بیشتر شد. به گونهای که شاهد برگزاری بازیهای بسیار حساس و نزدیکبه هم بودیم. در نهایت تیم صنعت آویژه پارسانسبت به ذوب آهن در بازی رفت و برگشت با اختلاف کم باختو رتبه ششم را از آن خود کرد.

*بودجه بسکتبال و والیبال قابل مقایسه نبود!

سرمربی تیم بسکتبال آویژه صنعت پارسا عنوان کرد: اگرچه که دلیلش را نمیدانم اما حتی شورای اسلامی شهر و شهرداریمشهد هم نسبت به بودجه و کمکی که به این رشتهها اختصاص میدهد، بودجهای معادل یک سیام بودجه ورزش والیبال را به ورزش بسکتبال اختصاص داده است. کمک شورای اسلامی شهر مشهد از میزان اعتبار ده میلیارد ریالی بودجه تیم بسکتبال آویژه صنعت پارسا، فقط یکصد میلیون تومان بود. میبایست سهم و حق بسکتبال و بسکتبالیستها را از  بودجهمصوب شهرداری و شورای شهر برای ورزش قهرمانی و حرفهایبدهند.

*نمی‎توانیم از الان برای تیم برنامه‌ریزی‌ کنیم

قیاسی با اشاره به روند برنامهریزی مدیران باشگاه آویژه صنعت پارسا برای آینده تیمداری ادامه داد: با توجه به اوضاع اقتصادی، اکنون نمیتوان برای تیم برنامهریزی کرد. این موضوع هرساله بدتر میشود. روند برنامهریزی را بودجه و اسپانسری که تعیین میشود، مشخص میکند. نه برای دوسال،سه سال، چهار سال و پنج سال که حتی برای یک سال هم نمیتوان برنامهریزی دقیق و تصمیم قطعی اتخاذ کرد. همه ما در این جامعه زندگی میکنیم و هیچ چیزی واقعا مشخص نیست و باید در لحظه باید تصمیم گرفت.

*شهرداری بیشتر از این‌ها می‌توانست کمک کند

وی در رابطه با ارزیابی حمایت مسئولین استان از این تیم بیان کرد: اداره کل ورزش و جوانان استان و هیات بسکتبال آنچه که در حد توان داشتند، چه در زمینه سالن، پایگاه اطلاع رسانی و پخش تلویزیونی و… را در اختیار تیم قرار دادند. اما از قسمت بودجه شهری مربوط به شهرداری مشهد و شورای اسلامی شهر، کمک چندانی صورت نگرفت. در صورتیکه خیلی بیشتر از اینها میتوانست کمککنند.

سرمربی تیم بسکتبال آویژه صنعت پارسا و مربی تیم های پایه فرش مشهد با اشاره به ارزیابی بسکتبال استان خراسان اظهار کرد: در ردههای پایین بازیکنان تیم ملی بازیکنان خیلی خوبی داریم ولی به دلیل نبود اسپانسر، زمانیکه بازیکنان به سطح بالاتری دست مییابند، هیچ جایی ندارند و نمیشود کاری برایشان انجام داد و این مشکل است. ولی کار پایه و بازیکنان در ردههای نوجوانان و جوانان، در همه ردهها فعالیت بسیاری دارند.

*رئیس هیات بسکتبال از پتانسیل نیروها بهره کافی را ببرد

قیاسی در خصوص اینکه رئیس آینده هیات بسکتبال استان چه ویژگی هایی باید داشته باشد، نیز گفت: رییس هیات بسکتبال باید مورد تایید اداره کل ورزش و جوانان بوده و ارتباط خوبی با شهرداری و شورای اسلامی شهر داشته باشد. مشکلات ما علاوه بر مشکلات مالی، بحث نیروی انسانی است. میبایستبتواند نیروهای انسانی خوبی را به کار گیرد که قاطعیت، اعتبار ورزشی و به اصلاح حرفش برو داشته باشد و به لحاظ مادی نیز اسپانسر خوب برای بسکتبال جذب کند.

وی افزود: کمک به تیمهای باشگاهی در حیطه وظایف و چارچوب کاری فدراسیون نیست و نمیتواند کاری انجام دهد.ولی کمیته مسابقات امسال در زمینه تغییر زمان و روز بازی واضافهکردن بازیکنان و … با ما همکاری زیادی انجام داد.

*می‌توانستیم پنجم هم شویم

سرمربی تیم لیگ برتری بسکتبال آویژه صنعت پارسا، کسب رتبه ششم مسابقات لیگ برتر را خیلی خوب ارزیابی کرد و افزود:روز اولی که تیم شروع کرد، هدف اولیه، کسب رتبه در میانه جدول بود. در مجموع نسبت به بودجه و امکاناتی که در اختیار تیم قرار گرفت، رتبه ششم برای سال اول خیلی خوب بود. در حالی که اگر تیم بازی خیلی فوقالعادهتری از خود نشان میداد، میتوانست رتبه پنجم را نیز کسب نماید. اما در نهایت با بودجهای که داشت، همین رتبه ششم رتبه ما بود.

محمد قیاسی در پاسخ به این سوال که آیا زمان آن نرسیده که بسکتبال استان خراسان رضوی، قدرتمندانهتر در مسابقات حاضر شود اذعان کرد: هر تیمی دوست دارد که در مسابقات بااقتدار بیشتری حضور یابد، اما متاسفانه در استان خراسانرضوی و شهر مشهد، شرایط به نحوی است که اکثر بودجهها و اسپانسرها به رشتههای ورزشی فوتبال و والیبال اختصاص دادهمیشود.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه نه تنها تیم ما که کل بسکتبال در مراودات با شورای شهر ضعیف است. به نحوی که این رقم برای تیم والیبال در حدود سه الی چهار میلیارد تومان بوده است و حداقل از این مبلغ هم بیشتر به تیم پدیده و … کمک شده است.و هوای این رشته ها را بیشتر از بسکتبال دارند.

سمیه سادات حسینی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *