حضور ۱۴ قاری داخلی و ۹ قاری خارجی در چهاردهمین نمایشگاه قران و عترت

نشست خبری چهاردهمین نمایشگاه قران و عترت روز گذشته،ساعت 11 ظهر با حضور دکتر مروارید، حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی نسب، یوسف امینی و جمعی از خبرنگاران رسانه در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد .

در این نشست حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی نسب، معاون قرآن و عترت اداره کل ارشاد استان خراسان رضوی، در ابتداضمن تبریک و شادباش حلول ماه مبارک رمضان، درباره علت برگزاری این نمایشگاه در ماه مبارک رمضان بیان کرد: ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن  و ماه پاسداشت این کتاب آسمانی است و برگزاری نمایشگاه قرآن مشهد هم در شهر امام رضا (ع) همه‌ساله به جهت پاسداشت سالگرد نزول قرانبرپا می‌شود.

وی به چندین هدف مهم برای برپایی این نمایشگاه اشاره و ابراز کرد: مهم‌ترین هدف برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قران ترویج سبک زندگی قرانی می‌باشد، با امید آنکه بتوانیم ظرفیت‌ها و مزیت‌های قرانی مشهد که شهری فراملی است را به عموم ملت‌ها معرفی کنیم. هدف دیگر ما از برپایی چنین نمایشگاهی تقویت نقش نهادهای مردمی و افزایش مشارکت مؤسسات و ایجاد تعامل استفاده بهینه از کلیه نهادهای فرهنگی فعال بوده است و ما به دنبال این هستیم که بتوانیم پیشکسوتان و فعالان قرآنی را به عموم مردم بشناسانیم.

معاون قرآن و عترت اداره کل ارشاد خراسان رضوی افزود: کار ویژه‌ای که در جریان این رویداد دنبال می‌شود این است که در محل نمایشگاه، محفل تلاوت نور با حضور ۱۴ قاری داخلی و ۹ قاری خارجی را خواهیم داشت.

کاظمی نسب با بیان اینکه در طرح اجرایی مصوب شده برای برگزاری این نمایشگاه تمام بخش‌ها، کمیته‌ها و ستادها مشخص‌شده است، خاطرنشان کرد: مراحل ثبت‌نام به پایان رسیده است و 700 غرفه به فعلان در این عرصه واگذارشده و از فردا تا 30 اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۸ تا ۲۴ و به مدت ۸ شب در نمایشگاه بین‌المللی مشهد پذیرای علاقه‌مندان در این عرصه هستیم.

وی افزود: نمایشگاه قرآن امسال در قالب ۲۲ کمیته و ۲۳ بخش فعال است که تمام دستگاه‌ها با آمادگی کامل با داشتن برنامه‌ای مشخص وارد نمایشگاه می‌شوند.

دبیر چهاردهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم مشهد، ضمن توضیح درباره فعالیت بخش‌های مختلف در این نمایشگاه به بخش ناشران قرآنی و محصولات فرهنگی اشاره و گفت: در این نمایشگاه 110 ناشر داخلی و خارجی حضور دارند که ۱۵ ناشر آن بین‌المللی هستند و ما از کشورهای عراق، سوریه، لبنان ، مصر و ترکیه میزبان آن‌ها هستیم.


حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی نسب به معرفی بخش‌های فعال در این نمایشگاه پرداخت و بیا نکرد: امسال در این نمایشگاه بخش بین‌الملل، موافق جمعی، فیلم‌های قرانی و عترت، هنرهای تجسمی و قرانی، تفسیر و تدبر در قرآن، کودک و نوجوان، مؤسسات فرهنگی قران و عترت و تشکل‌های مردمی فعال، نشر الکترونیک و فناوری اطلاعات، صنایع‌دستی و هنرهای قرآنی ، عترت و زیارت، عفاف و حجاب، دانشگاهی و پژوهش‌های قرآنی، آستان قدس رضوی و حوزوی،مطبوعات، کرسی تلاوت، بخش شعار سال و چندین بخش دیگر فعالیت دارند که کمیته علمی و محتوایی و نظارت به فعالیت این بخش‌ها نظارت کامل دارد.

حضور پررنگ آستان قدس رضوی، شهرداری و استانداریدر نمایشگاه قران

در ادامه جلسه جعفر مروارید مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شاخصه‌های این دوره از نمایشگاه گفت: نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم امسال رویکرد بین‌المللی دارد که در آن ۲۰ملیت مختلف از کشورهای اسلامی حضور دارند که فرهنگ قرآنی خودشان را در این نمایشگاه به شهروندان مشهدی نشان می‌دهند و به ارائه مدل‌های دین‌داری و روزه‌داری و مراسلاتی را که در ماه رمضان در این کشورها وجود دارد خواهند پرداخت.

مروارید بابیان این‌که نمایشگاه قرآن می‌تواندتجربه‌های معنوی فرهنگی و اجتماعی را برای مردم فراهم ‌کند به برگزاری جشنواره غذا در این رویداد اشاره و بیان کرد: در این رویداد بین‌المللی قرار است که این ۲۰ملیت جشنواره غذای ملل را داشته باشند و در کنار آن ، جنگ قرآنی ملل، نشست‌های علمی بین‌المللی، کرسی‌ها و نظریه‌پردازی‌ها برگزار می‌گردد.

وی از حضور دو مهمان ویژه بین‌المللی از کشورهای عمان و عراق داریم که دو شخصیت بین‌المللی قرانی هستند خبر داد و افزود: قرار است که نشست‌های خبری ویژه‌ای با این دو مهمان داشته باشیم، ولی شاخصه اصلی این نمایشگاه ۱۴نشست  نخبگانیاست که برای اصحاب فکر و اندیشمندان که در حضورخانواده‌ها را خواهیم داشت که حضور فعالانه مردم در این رویداد نشان‌دهنده این است که نمایشگاه به انتظارات مختلف مردم اهمیت داده است و تلاش دارد مطابق با انتظارات مردم به آن‌ها خدمات ارائه دهد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به حضور بخش هنری در این نمایشگاه اشاره و افزود: بخش هنری فعال در این نمایشگاه بر آن است که کمک کند تا جریان همدلی در ماه رمضان در بین خانواده‌ها شکل بگیرد، که در این بخش کارگاه‌های کتابت قران کریم، خوشنویسی آیات، پویانمایی و آثار مختلف با مضامین قرانی و…برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به حضور مجموعه‌های مختلف قرآنی در نمایشگاه چهاردهم گفت: ما نیازمند این هستیم که بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و قرآنی در این رویداد ما را همراهی کنند که حضور پررنگ آستان قدس رضوی، شهرداری و استانداری محترم در این جریان بسیار کارساز و مثمر ثمر بوده است.

حکیم ابوالقاسم فردوسی  احیاگر زبان فارسی

یوسف امینی قائم‌مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ادامه این نشست به معرفی حکیم ابوالقاسم فردوسی به‌عنوان احیاگر زبان فارسی پرداخت و بیان کرد: در دوره بعد از فردوسی، ادبیات فارسی وامدار این حکیم بزرگوار است که در عرصه‌های مختلف به‌ویژهزبان فارسی تأثیرگذاری داشته

وی ادامه داد: لذا در تقویم فرهنگی و رسمی کشور با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، 25 اردیبهشت به‌عنوانروز ملی حکیم ابوالقاسم فردوسی نام‌گذاری شده است.

 قائم‌مقام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به اهمیتی که زبان فارسی داشت و تأثیرگذاری‌ که شاهنامه و فردوسی در احیای زبان فارسی داشته‌اند، در سال 1395  با پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی، عنوان پاسداشت زبان فارسی هم به این روز اضافه شد؛ لذا در حال حاضر 25 اردیبهشت با دو رویکرد روز ملی حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسیدر تقویم رسمی کشور نام‌گذاری شده است.

وی افزود: یکی از برنامه‌های ویژه‌ای که در حوزه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ریزی‌شده و از سال 1393 به بعد به‌صورت منظم این کار انجام‌شده، بحث اعطای نشان فرهنگی و هنری فردوسی است، با این رویکرد که بحث برجسته‌سازی فردوسی و توجه به افرادی که در زمینه‌های مختلف مرتبط با شاهنامه یا زبان و ادبیات فارسی فعالیتی داشتند، در گروه‌های مختلف علمی، پژوهشی، فرهنگی و هنری، رسانه‌ای و … شناسایی شوند و در طی مراسمی تقدیر شوند که امسال ششمین دوره این مراسم هم در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *