آغاز عملیات اجرایی مجموعه ساماندهی مشاغل خدمات خودرویی شمال غرب مشهد

عملیات اجرایی مجموعه ساماندهی مشاغل خدمات خودرویی شمال غرب مشهدآغاز شد و شهرداری مشهد در این مراسم عملیات بهره برداری از مجموعه ساماندهی مشاغل خدمات خودرویی شمال غرب را تا ماه رمضان سال آینده اعلام کرد.

به گزارش صبح امروز محمدرضا کلائی در مراسم عملیات اجرایی مجموعه ساماندهی مشاغل خدمات خودرویی شمال غرب مشهد اظهار داشت: مدیریت شهری از ابتدای آغاز فعالیت خود به دنبال این بوده که فعالیت ها را براساس طرح جامع شهر در جای خود قرار دهد که بخشی از آن، ساماندهی مشاغل خودرویی است.
وی افزود: امروز شاهد آغاز به کار یکی مجتمع های ساماندهی خدمات خودرویی در بزرگراه آسیایی مشهد هستیم که امیدواریم بتواند علاوه بر اینکه پاسخگوی بخشی از خدمات در شهر مشهد باشد، الگویی برای سایر مشاغل ساماندهی که کاملا با رویکرد عمومی خدمت رسانی و با سرمایه گذاری بخش خصوصی است، قرار گیرد.
کلائی خاطرنشان کرد: در این مسیر سایر نهادها شامل استانداری خراسان رضوی، اوقات و امور خیربه کمک کردند که جای تشکر دارد.
شهردار مشهد با بیان اینکه این مجموعه با سرمایه گذاری بخش خصوصی است، گفت: این پروژه در مسیر تحقق، توسعه هایی هم خواهد داشت و سقف زمانی که برای این عملیات در نظر گرفته ایم نهایتا یکسال است و امیدواریم تا ماه رمضان سال آینده به بهره برداری برسد.
گفتنی است در ادامه شهردار مشهد به همراه جمعی از اعضای شورای شهر از عملیات پروژه های تعریض پل کال زرکش، پروژه تقاطع غیرهمسطح آیت الله هاشمی رفسنجانی، تکمیل تاسیسات مکانیکی و ابنیه آسایشگاه جانبازان امام خمینی(ره) و رمپ فدک بازدید کرد.

ظرفیت های حریم شهر

هم چنین در این مراسام رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهدمقدس گفت: در حریم شهر مشهد ظرفیت هایی وجود دارد و بدون شک سند پهنه‌بندی حریم، مدیریت شهری را در ضابطه‌مند کردن استقرار کاربری هایی که امکان حضور در حریم شهر را دارا هستند، کمک خواهد کرد.

محمدهادی مهدی‌نیا با بیان اینکه وجود مشاغل مزاحم یکی از مشکلات عدیده‌ای است که شهرداری‎‌ها و بویژه کلانشهرها طی 50 سال اخیر با آن روبرو هستند، اظهارکرد: این موضوع از دیرباز در دستورکار شهرداری‌ها قرار گرفته و در قانون نیز به صراحت از آن یاد شده است.

مهدی‌نیا افزود: سازگاری کاربری های مختلف به لحاظ بورس، صدا، جایگاه اجتماعی و … یکی از اولیه‌ترین اقداماتی است که در حوزه ادبیات شهرسازی انجام می‌شود تا در کنار یکدیگر سازگاری همسانی داشته باشند.

وی با بیان اینکه مراجعات و گلایه های بسیاری را از سوی شهروندان به مدیریت شهری مشهد در رابطه با مشاغل مزاحم شاهد هستیم، گفت: براساس آمارها، حدود 35 هزار واحد شغلی مزاحم در سطح شهر مشهد وجود دارد که این عدد بالا نشان‌دهنده اهمیت و ضرورت رسیدگی هرچه سریعتر به این موضوع است.

شکل گیری حاشیه و اراضی بدون برنامه به دلیل بی توجهی به ساماندهی مشاغل مزاحم

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهدمقدس خاطرنشان کرد: متاسفانه در گذشته آن طور که باید و شاید از بسترهای قانونی و زیرساختی لازم برای انتقال این کاربری های مزاحم استفاده نشده و شکل‌گیری حاشیه شهر و اراضی که بدون برنامه‌ریزی در محدوده‌ها و حریم‌های شهر مشهد شکل گرفته، مبین همین موضوع است.

مهدی‌نیا تصریح کرد: در گذشته مصوبه‌ای به منظور پیشبینی امتیازاتی برای شکلگیری مجمتع های ساماندهی مشاغل مزاحم وجود داشته ولی آنگونه که باید از آن بهره‌برداری نشده بود و تعداد مجمتع هایی که بواسطه این مصوبه، مجوز اخذ کرده بودند، با این 35 هزار شغل مزاحم تناسب نداشت.

اقابلیت اختلاط چند کاربری در مجتمع های ساماندهی مشاغل

وی با اشاره به توجه شورای پنجم به این مصوبه و اشراف بر ضرورت ساماندهی مشاغل مزاحم، گفت: در همین راستا اصلاحاتی روی مصوبه پیشین انجام شد به نحوی که این مجتمع‌ها صرفا به یک کاربری خاص محدود نشوند و قابلیت اختلاط داشته باشند.

مهدی‌نیا اظهار امیدواری کرد که طی سال های آینده شاهد شکلگیری و احداث تعداد بیشتری از مجتمع های ساماندهی مشاغل مزاحم باشد و با این ظرفیت تمام 35 هزار واحد شغلی مزاحم سطح شهر را به این مجموعه‌ها منتقل کنیم.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد اظهارکرد: در حریم شهر مشهد ظرفیت هایی وجود دارد و بدون شک سند پهنه‌بندی حریم، مدیریت شهری را در ضابطه‌مند کردن استقرار کاربری هایی که امکان حضور در حریم شهر را دارا هستند، کمک خواهد کرد.

مهدی‎‌نیا با بیان اینکه مشاغل مزاحم یکی از کاربری های یاد شده است، گفت: این فعالیت‌ها به شکل شرکت های صنعتی کوچک خصوصی در قالب پهنه‌هایی که سازگاری هماهنگی با مجموعه محیط زیست داشته باشند، قابلیت اجرایی دارد.

وی افزود: امیدواریم با پیگیری های مدیریت شهری و حمایت های دولت محترم بتوانیم سند پهنه‌بندی حریم هرچه زودتر محقق شود.

پیشگیری از تصرف اراضی با کمک اوقاف

مهدی‌نیا در ادامه ضمن تقدیر از اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی که سنگ بنای مناسبی گذاشتند تا این اراضی قبل از اینکه مورد تعدی و یا بازتفکیک نامناسب قرار گیرد، کاربری مناسب خود را بازیابند، خاطرنشان کرد: از بزرگ مالکان این پهنه‌ها همچون آستان قدس رضوی، و اوقاف و نهادهای دولتی و … میخواهیم که با مدیریت شهری مشهد وارد تعامل شوند تا با برنامه‌ریزی مناسب مانع از بازتولید فضاهای نامناسبی در پیرامون شهر باشیم.

علی نژاد

image_print
612 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *