بازوی بازآفرینی

اجرای بازآفرینی در محلات هدف از جمله محله طرق مشهد نیازمند اعتماد سازی و راه اندازی دفاتر توسعه محله برای تسهیل گری به عنوان بازوی بازآفرینی است.

به گزارش صیح امروز  مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهریدای مشهد در نشست مشترک با شهردار منطقه 7 مشهد که به منظور راه اندازی دفتر توسعه محله در محله طرق برگزار شد، گفت: شرح خدمات و تعرفه دفاتر توسعه محلی در مراحل نهایی تصویب قرار دارد.

دفاتر توسعه محله در مرحله تصویب شرح خدمات
مجتبی شاکری روش افزود: شرح خدمات دفاتر توسعه محله توسط معاونت توسعه محلی این سازمان در راستای راه اندازی این دفاتر در مراحل نهایی تصویب قرار دارد که با توجه به تجارب شکل گرفته در دیگر کلانشهرها در راهبری این دفاتر نسخه کارآمدتری است.
وی افزود: معاونت فنی و شهرسازی سازمان بازآفرینی فضاهای شهری نیز در حال تدارک بسته‌های تشویقی ساخت و ساز در محلات هدف بازآفرینی جهت تشویق به احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده است که پس از همفکری و اخذ نظرات حوزه های مرتبط در مجموعه شهرداری جهت تصویب به شورای اسلامی شهر ارسال خواهد شد.

تدقیق بسته های تشویقی ساخت و ساز متناسب با هر محله
مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری گفت: این بسته‌ها با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد هر محله قابلیت تدقیق دارد که اجرای آن توسط دفاتر توسعه محلی صورت خواهد گرفت.
شاکری روش ادامه داد: در قوانین نیز بندهایی جهت مساعدت در انشعابات از سوی دستگاه‌های خدماتی و … پیش بینی شده است که ساکنان بافت‌های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی و همچنین سرمایه گزاران را جهت مشارکت در نوسازی این بافت‌ها تشویق نماید.
شاکری روش با اشاره به اقدام جهت تاسیس و راه اندازی دفاتر توسعه محلی ( تسهیلگری) در محلات هدف گفت: نقش شهرداری منطقه و مدیریت آن در توفیق دفاتر توسعه محلی بسیار پررنگ و کلیدی است

وابستگی موفقیت دفاتر توسعه محلی به همکاری شهرداری های مناطق
وی افزود: در دیگر کلانشهرهای کشور که تجربه بازآفرینی در کارنامه خود دارند هر کجا که شهرداری‌های مناطق همکاری بیشتری با دفاتر توسعه محلی داشتند این دفاتر به مراتب توفیق بیشتری در انجام ماموریت تسهیلگری خود به ثبت رسانده‌اند.
مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضاهای شهری با اشاره به لزوم توجه به مقوله بازآفرینی اعم از بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی اظهار کرد: اگرچه مدت زمان زیادی از تاسیس و راه اندازی سازمان بازآفرینی فضاهای شهری در مشهد نمی گذرد اما حساسیت و توجه لازم نسبت به حوزه ماموریتی آن، هم در نزد اعضا شورای شهر و هم مدیریت شهری و هم ساختار مدیریت کلان استان و ملی وجود دارد که این خود فرصت بسیار مغتنمی برای پیش برد اهداف سازمان بازآفرینی فضاهای شهری است.

اراضی قولنامه ای و عدم استحکام بنا از چالش های بازآفرینی در طرق
در ادامه کوروش باوندی، شهردار منطقه 7 مشهد نیز گفت: محلات طرق و رباط طرق و … در منطقه 7 بعضا روستا بودند که در سالیان اخیر در قالب بافت شهری به رسمیت شناخته شده‌اند که با ورود به حوزه شهری تغییراتی که متناسب با فضای شهری است برای این محلات تدارک دیده شود.
وی ادامه داد: اما نکات مرتبط با بازآفرینی علیرغم ابلاغ طرح‌های تفصیلی در این محلات کم رنگ است و معضلاتی همچون مشکلات اراضی قولنامه‌ای، عدم استحکام بنا و … در آن‌ها وجود دارد.
شهردار منطقه 7 مشهد افزود: مصوباتی هم که در زمینه بازآفرینی فضاهای شهری وجود دارد چه در شورای شهر و چه در دولت می‌تواند در تسریع بازآفرینی در بافت‌های هدف نقش موثری ایفا کند.

اعتماد سازی با کمک معتمدین محلی
باوندی با اشاره به نقش مهم معتمدین محلات در روند تسهیلگری گفت: در بحث بازآفرینی محلات هدف یکی از مهمترین مسائل بحث اعتماد سازی در بین اهالی و ساکنین محله است که باید توسط تسهیلگر اقدام شود که دستیابی به این مهم از طریق معتمدین محله بهتر صورت خواهد گرفت

علی نژاد

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *