هیچ نیروی قادر به مخالفت با «آیین»‌ها نیست

در یکی از روزهای پایانی اسفند 97 موزه بزرگ مشهد در بوستان کوهسنگی میزبان گرامیداشت هفتمین سال تاسیس گروه حرکات آیینی فرخه بود. مراسمی که «صبح امروز» با افتخار «فرخه»‌ای ها را همراهی می کرد.

در شرایط دشوار اقتصادی که هر روز هزار بهانه برای ناامیدی مردم مخابره می شود، جشن گرفتن تاسیس گروهی مجوز دار و با شناسنامه که هدفی جز تزریق امید و نشاط به جامعه ندارد، بهترین بهانه برای دور هم جمع شدن بود.

آن ها که دست افشان و پای کوبان بارقه امید را در مشهد زنده نگه می دارند، از رنج ها و دشواری هایی که در این سال ها و حتی همین چند روز گذشته بر آن ها تحمیل شده کمتر می‌گویند و بازهم ارمغان‌ شان نشاط است.

در ادامه این گزارش خلاصه ای از سخنان حمیدرضا موحدی زاده؛ نایب رئیس  و امیر شهلا؛ عضو شورای اسلامی شهر مشهد و محمد حسن توکلی موسس گروه فرخه را می خوانید.

هیچ نیرویی قادر به مخالفت با «آیین» نیست

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس گفت: دهخدا «آیین» را به معنای «سیرت» معنی کرده است و به همین دلیل جریان دوستی با هنر و هنرمند از گذشته در بطن انسان ها بوده است و هیچ نیرویی قادر نیست آن را به عقب براند.

حمیدرضا موحدی زاده با تشکر از حمایت «صبح امروز» از این گروه آیینی افزود: موسیقی در فطرت انسان است کسانی که با موسیقی مبارزه می کنند با فطرت خود جدال دارند. امیدوارم روزی برسد که ما قدردان هنر و هنرمندان شهر و کشورمان باشیم.

وی با اشاره به این که حمایتش از گروه حرکات آیینی فرخه باعث دلخوری عده اندکی از او شده است، اضافه کرد: من پیش از این، آشنایی نزدیکی با این گروه حرکات آیینی نداشتم اما انتشار یک پست در فضای مجازی در حمایت از آن ها موجی از حمایت های مردم را به دنبال داشت. در این بین عده اندکی هم رنجیده خاطر شدند و یا ما را مواخذه کردند.

درپیامک ها ما را نوازش کردند

نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: این روزها مشهد مرکز ارسال پیامک ها به کل کشور شده است! در این قضیه با پیامک های شان ما را هم مورد نوازش قرار دادند، اما من ترسی ندارم چرا که یک گروه اقلیت نمی تواند طوفان ایجاد کند، نهایتا بادی وزیدن می گیرد و ما بیدی نیستیم که با این بادها بلرزیم. من به عنوان منتخب مردمی که به من رای دادند، مشهد را شهر امید و زندگی می‌خواهم و از آن عقب نشینی نمی کنم.

آیین‌ها سرمایه کشور هستند

در بخش دیگری از این مراسم، عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در قرن 21 ام، آیین ها و موسیقی فولکلور ما می تواند سرمایه عظیمی برای کشور باشد، اگر قدرشان را بدانیم و آن ها را عرضه کنیم.

امیر شهلا افزود: امروز سرمایه در پول، بورس، طلا و ساختمان خلاصه نمی شود، چاه های نفت و منابع گازی همیشگی نیست، ما سرمایه های معنوی زیادی همچون موسیقی و آیین های ناب داریم که باید مسئولین و مردم خود را نسبت به آن ها حساس کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: تاریخ خراسان رضوی گنجینه ای از این ارزش ها را در دل خود دارد و امروز افتخار می کنیم که گروهی جوان در مشهد بدون هیچ گونه پشتوانه دولتی یا سازمانی در حال این ارزش ها را زنده نگه می دارند.

خلاف آب شنا کردن، هزینه دارد

شهلا با اشاره به این که باید به آیین ها احترام گذاشت، خطاب به اعضای گروه «فرخه» تصریح کرد: متاسفم که مورد بی احترامی قرار می گیرید، استوار باشید و بدانید که بر خلاف جریان آب شنا کردن و این که بخواهید همرنگ جماعت نباشید، هزینه دارد. بخشی از این هزینه را در همین حواشی اخیر پرداختید که مشتی نمونه خروار بود.

وی در ادامه افزود: ما برای جوانانی که با کمترین امکانات گرد هم جمع شده و خودجوش کمک می‌کنند تا این سرمایه های کشور فراموش نشود و بر باد نرود احترام قائلیم و در برابرشان تعظیم می‌کنیم وامیدواریم به موفقیت های روز افزون دست پیدا کنند.

«حرکت» زبان مشترک ملت‌هاست

در بخش دیگری از این مراسم، مدیر و موسس گروه حرکات آیینی «فرخه»با اشاره به اجرای حرکات آیینی در کشورهای دیگر دنیا وبازخورد مردم این کشورها گفت: حرکت زبان مشترک ملت‌هاست و حکات آیینی می تواند زبان معرفی ایران در تمام دنیا باشد.

محمد حسن توکلی افزود: از هفت سال پیش که به صورت رسمی فعالیت خود را شروع کردیم و حتی پیش از آن مخالفت های فراوانی در مسیر وجود داشت ولی من این موهبت را داشتم که علی‌رغم همه سختی‌ها از حمایت خانواده ام برخوردار بودم. به ویژه حمایت پدرم که از پهلوانان کشتی خراسان است و حمایت‌هایش از زمان تاسیس این گروه همراه من بوده است.

موسس گروه فرخه تاکید کرد: پیش از «فرخه» هم افراد و گروه هایی بوده اند که به حرکات آیینی پرداخته اند ولی رمز تمایز «فرخه» در این است که علاوه بر اجرای تخصصی و حرفه‌ای، سعی کرد معیارها و اصول را حتی در نوع پوشش و آراستگی رعایت کند و این مساله باعث شد که مورد استقبال عموم مردم قرار بگیرد.

توکلی اظهار داشت: قبل از گروه فرخه گروه‌های دیگری این حرکات را اجرا کرده اما به دلایلی مورد پذیرش افراد نشده و مهم‌ترین دلیلی که این گروه مورد اقبال عامه مردم قرار گرفت نظافت و تمیزی و ارتباط موثر با مردم است

وی با اشاره به این که توجه به استعدادهای کودکان و پرورش آن ها باید از سنین پایین مورد توجه قرار بگیرد، گفت:

ما تلاش کردیم و اصولی را پایه گذاری کردیم تا با استفاده از این اصول به تمام کسانی که حتی آشنایی اولیه با این حرکات ندارند، آموزش دهیم. ضمن این که افراد مستعد را تشویق می کنیم تا آموزش های حرفه ای ما را دنبال کنند.

توکلی اضافه کرد: البته در این بین، موانعی هم وجود دارد برای مثال خریداری کردن لباس های بومی و محلی که متناسب با حرکات آیینی هر خطه است، در مواردی بیشتر از سه و حتی چهار میلیون تومان تمام می شود و بسیاری از افراد از پس تامین آن بر نمی‌آیند.

انسیه علویون

دبیر سرویس

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *